Διατροφικά tips για να τη βγάλεις «καθαρή» αυτό καλοκαίρι

Τι πρέπει να προσέξουμε στη διατροφή μας κατά τη διάρκεια των διακοπών ώστε να επιστρέψουμε ανανεωμένοι ψυχή τε και σώματι χωρίς όμως να έχουμε αυξήσει το βάρος μας; Τρία είναι τα βασικά: τρώμε ένα καλό και υγιεινό πρωινό, προσέχουμε τι τρώμε στην ταβέρνα και αποφεύγουμε τα συσκευασμένα παγωτά, τα αλκοολούχα κοκτέιλ και τα αναψυκτικά.

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μας διακοπών, η χαλάρωση και η ξεγνοιασιά που νιώθουμε συνήθως μεταφέρονται και στις διατροφικές μας επιλογές. Αυτό που παρατηρείται είναι ότι αλλάζουν σημαντικά οι συνήθειές μας σε σχέση με το πιο δομημένο πρόγραμμα διατροφής του χειμώνα. Οι αλλαγές αυτές τις περισσότερες φορές έχουν ως συνέπεια να αυξάνονται οι θερμίδες που λαμβάνουμε, χωρίς όμως ταυτόχρονη αύξηση και των θρεπτικών συστατικών. Αυτό συνεπάγεται τόσο μια πιθανή αύξηση του σωματικού μας βάρους, όσο και μείωση των επιπέδων ενέργειας και ευεξίας μας.

Τι πρέπει να προσέξουμε, όμως, στη διατροφή μας κατά τη διάρκεια των διακοπών ώστε να επιστρέψουμε ανανεωμένοι ψυχή τε και σώματι;

Η σημασία του πρωινού

Ακόμη κι αν ξυπνάμε στο εξοχικό, στο ξενοδοχείο ή σε μια σκηνή στην εξοχή, το πρωινό παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά γεύματα της μέρας. Ένα πλήρες πρωινό θα μας δώσει ενέργεια και θα μας βοηθήσει να οργανώσουμε καλύτερα και τα υπόλοιπα γεύματα της μέρας.

Για ένα πλήρες πρωινό επιλέγουμε τρόφιμα από την ομάδα των δημητριακών (ψωμί, δημητριακά, βρόμη, παξιμάδι κ.λπ.), από την ομάδα των πρωτεΐνών (γάλα, γιαούρτι, τυρί, αυγό) και από την ομάδα των φρούτων/λαχανικών (φρέσκα φρούτα, φυσικός χυμός, αποξηραμένα φρούτα, λαχανικά κ.ά.).

Περιορίζουμε την κατανάλωση γλυκών ή προϊόντων σφολιάτας στο πρωινό. Η μεγάλη περιεκτικότητά τους σε λιπαρά θα μας βαρύνει ενοχλητικά λίγο πριν από τις πρώτες βουτιές της ημέρας!

Στην παραλία

Αν έχουμε τη δυνατότητα, παίρνουμε μαζί μας ένα μικρό ψυγείο παραλίας και εφοδιαζόμαστε με φρέσκα φρούτα, λαχανικά και νερό. Είναι η πιο οικονομική επιλογή, η πιο υγιεινή και θα είναι διαθέσιμη ακόμη και στις πιο απομονωμένες παραλίες!

Διατηρούμε το συνηθισμένο μας πρόγραμμα διατροφής. Μπορεί η ώρα του δεκατιανού σνακ να μας βρίσκει στην παραλία, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο οργανισμός μας δεν το χρειάζεται, κάθε άλλο!

Πίνουμε αρκετά υγρά! Στις περισσότερες καντίνες θα βρούμε πληθώρα επιλογών, δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι, όταν διψάμε, πίνουμε πρώτα νερό!

Προτεινόμενα σνακ για την παραλία

Σάντουιτς με τυρί και λαχανικά (αποφεύγουμε τα αλλαντικά λόγω ζέστης)

Κουλούρι με σουσάμι μαζί με κάποιο φρούτο

Φρέσκα φρούτα

Παγωμένο τσάι χωρίς ζάχαρη

Γιαούρτι χαμηλό σε λιπαρά με προσθήκη κάποιου φρούτου

Σαλάτα, αν είναι διαθέσιμη, με παξιμάδι ή φρυγανιά ολικής αλέσεως

Μία χούφτα ανάλατων ωμών ξηρών καρπών

Μία μπάρα και ένα φρέσκο φρούτο

1 γρανίτα

Αν πρόκειται να φάμε στην παραλία αγοράζοντας κάτι από την καντίνα, τότε προτιμάμε σαλάτες, σάντουιτς ή κάποιο καλαμάκι κοτόπουλο και αποφεύγουμε τις τηγανητές πατάτες, τα αλλαντικά και τα φαγητά με πολλές σάλτσες.

Στην ταβέρνα

Η παραγγελία είναι… το ήμισυ του παντός! Παραγγέλνουμε όσα πραγματικά χρειαζόμαστε, έτσι και την υπερκατανάλωση θα αποφύγουμε και δεν θα φύγουμε αφήνοντας πίσω μας γεμάτα πιάτα.

Αφού συμφωνήσουμε με την παρέα μας, ζητάμε από τον σερβιτόρο να απομακρύνει από το τραπέζι άχρηστους πειρασμούς, όπως το βούτυρο.

Ξεκινάμε με μια ατομική σαλάτα μέχρι να έρθει το γεύμα μας. Θα μας βοηθήσει να ελέγξουμε καλύτερα την ποσότητα που θα καταναλώσουμε στη συνέχεια.

Αν θέλουμε να μειώσουμε το μέγεθος της μερίδας, δοκιμάζουμε να παραγγείλουμε ορεκτικά ως κυρίως γεύμα.

Αν επιλέξουμε κάποιο νησί ή παραθαλάσσιο μέρος για τις διακοπές μας, εκμεταλλευόμαστε το γεγονός και προτιμάμε περισσότερα ψάρια και θαλασσινά αντί για κόκκινο κρέας. Θα είναι μάλλον μια πιο… φρέσκια επιλογή και συν τοις άλλοις η καρδιά μας θα μας ευγνωμονεί!

Προτιμάμε κόκκινο κρασί, το οποίο είναι ευεργετικό για τη λειτουργία του καρδιαγγειακού μας συστήματος, αντί για μπίρα ή άλλο αλκοολούχο ποτό.

Μασάμε καλά το φαγητό μας, τρώμε αργά, απολαμβάνοντας την καλή συντροφιά της παρέας μας.

Για υποψιασμένους

Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων εστίασης και διασκέδασης (εστιατόρια, εστιατόρια γρήγορης εστίασης, εστιατόρια ξενοδοχείων, ταβέρνες, οινομαγειρεία, κέντρα διασκέδασης και λοιπά παρόμοια καταστήματα) υποχρεούνται από τον νόμο να αναγράφουν στον τιμοκατάλογο του καταστήματος τις παρακάτω ενδείξεις:

Το είδος των ελαίων που χρησιμοποιείται, σε ωμή μορφή, στα προσφερόμενα φαγητά.

Τον όρο «Κατεψυγμένο», για φαγητό που έχει παρασκευαστεί από κατεψυγμένα κρέατα, αλιεύματα και λαχανικά.

Τον όρο «Προμαγειρευμένο» ή «Προτηγανισμένο» για φαγητό, όταν αυτούσιο ή στο κυρίως μέρος του έχει παρασκευαστεί μέχρι κάποιο στάδιο και συντηρηθεί, με οποιονδήποτε τρόπο (κατάψυξη, κ.λπ.), πριν μαγειρευτεί για να προσφερθεί τελικά στον πελάτη.

Κάθε αναφορά στον όρο «Φέτα», στους τιμοκαταλόγους, επιτρέπεται αποκλειστικά και μόνο εφόσον το προσφερόμενο προϊόν είναι σύμφωνο με τις ισχύουσες διατάξεις του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, για τη Φέτα. Οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο προϊόν αναγράφεται με όρους όπως «Λευκό τυρί άλμης», «Τελεμές» ή «Υποκατάστατο λευκού τυριού, σύμφωνα με τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών.

Στη βραδινή έξοδο

Προτιμάμε «καθαρά» ποτά. Η προσθήκη αναψυκτικού ή χυμού σ’ ένα ποτό όχι μόνο ανεβάζει αρκετά το θερμιδικό του περιεχόμενο, αλλά θα μας ζαλίσει και πολύ γρήγορα, γιατί βοηθάει το αλκοόλ να εισέλθει πιο σύντομα στην κυκλοφορία του αίματος.

Αποφεύγουμε το τσιμπολόγημα με πατατάκια, αλατισμένους ξηρούς καρπούς κ.λπ. Τα συγκεκριμένα σνακ θα μας κάνουν να διψάμε συνεχώς και άρα να καταναλώνουμε το ποτό μας πιο γρήγορα! Ζητάμε από τον σερβιτόρο, αν είναι εφικτό, αντί των παραπάνω σνακ να μας φέρει αγγουράκι και καρότο για να συνοδεύσουμε το ποτό μας.

Αν θέλουμε να περιορίσουμε την ποσότητα του αλκοόλ που θα καταναλώσουμε στη βραδινή μας έξοδο, τότε μπορούμε για κάθε ποτό που παραγγέλνουμε να παίρνουμε και μία σόδα ή ένα ανθρακούχο ποτό. Με την εναλλαγή ποτού-σόδας μπορούμε να περάσουμε το βράδυ έχοντας καταναλώσει τα μισά ποτά από ό,τι συνήθως.

Παγωμένο γιαούρτι

Επιλέγουμε το παγωμένο γιαούρτι ως επιδόρπιο και όχι ως μια πιο δροσιστική παραλλαγή του κανονικού γιαουρτιού, καθώς δεν περιέχει τα ευεργετικά βακτήρια για τη χλωρίδα του εντέρου μας. Αυτό σημαίνει ότι καλό είναι να το καταναλώνουμε 1-2 φορές την εβδομάδα και όχι σε καθημερινή βάση, όπως συμβαίνει με το κανονικό γιαούρτι.

Επιλέγουμε τη μικρότερη μερίδα και ειδικά αν πρόκειται για παιδιά καλό είναι να τους προσφέρουμε τη μισή από τη μικρή μερίδα.

Για γαρνιτούρα, προτιμάμε φρέσκα φρούτα τα οποία μας παρέχουν και πολύτιμες βιταμίνες. Αν θέλουμε ποικιλία στη γεύση, μπορούμε να προσθέσουμε γαρνιτούρες από διαφορετικά φρούτα.

Και δεν ξεχνάμε ότι μπορούμε να φτιάξουμε και μόνοι μας σπιτικό παγωτό γιαούρτι χρησιμοποιώντας άπαχο γιαούρτι, λίγη ζάχαρη και βανίλια!

πηγή: ert.gr