Τέμπη: Βαριές ευθύνες σε ΟΣΕ και Hellenic Train δείχνει το επίσημο πόρισμα
Τέμπη: Βαριές ευθύνες σε ΟΣΕ και Hellenic Train. Με βάση τα νέα δεδομένα που προέκυψαν από τα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, τα οποία κατατέθηκαν στη Δικαιοσύνη, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) αναμένεται να δημοσιοποιήσει το πόρισμά του για τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών στις 27 Φεβρουαρίου. Το πόρισμα θα εξετάσει τα αίτια του δυστυχήματος που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023, περιλαμβάνοντας τη σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας με την εμπορική, αλλά και την πυρκαγιά που προέκυψε μετά τη σύγκρουση. Παράλληλα, θα αξιολογεί την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου δύο χρόνια μετά το τραγικό περιστατικό και τι έχει αλλάξει από τότε.
Τέμπη: Βαριές ευθύνες σε ΟΣΕ και Hellenic Train
Για την ολοκλήρωση του πορίσματος, οι ειδικοί συνεργάστηκαν με στελέχη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), τα οποία ήρθαν στην Ελλάδα μετά από αίτημα της κυβέρνησης, προκειμένου να διερευνήσουν τα αίτια της τραγωδίας και να προτείνουν αλλαγές στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Το πόρισμα, το οποίο αναλύει το «ΘΕΜΑ», αναφέρεται σε σοβαρές παραλείψεις που πρέπει να διορθωθούν για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον.
Στο πόρισμα, επισημαίνεται πως ο σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς, ο οποίος ήταν υπεύθυνος την ώρα του δυστυχήματος, δεν είχε την απαιτούμενη εκπαίδευση και εμπειρία για να διαχειριστεί την κατάσταση. Επιπλέον, τονίζεται πως ο σταθμός της Λάρισας, στον οποίο εργαζόταν, θεωρείται από τους πιο δύσκολους στη διαχείριση στην Ελλάδα. Η νυχτερινή βάρδια του Σαμαρά χαρακτηρίζεται από άγχη και λάθη, με τον ίδιο να κάνει 90 επικοινωνίες μέσω ασυρμάτου μέσα σε μία ώρα, κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά σπάνιο. Μεταξύ άλλων, έκανε λάθος και έβαλε το Προαστιακό τρένο της Λάρισας στη λάθος γραμμή, γεγονός που εντόπισε ο μηχανοδηγός του τρένου, αλλά και η επιβατική αμαξοστοιχία μπήκε σε λάθος γραμμή, προκαλώντας τη σύγκρουση.
Η ερευνώμενη σύγκρουση είναι μια τραγωδία που προκλήθηκε από μία αλυσίδα λαθών. Εκτός από τον σταθμάρχη, οι αρμόδιοι για τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου δεν είχαν εξασφαλίσει τα απαραίτητα συστήματα για την αποφυγή του ατυχήματος. Ειδικοί αναφέρουν ότι τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή για 5,5 χιλιόμετρα, κάτι που θεωρείται ανεπίτρεπτο και τραγικό.
Αναφορικά με την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε μετά τη σύγκρουση, οι ειδικοί εξέτασαν τα βίντεο και αναζητούν τα αίτια της έκρηξης που δημιούργησε την καταστροφή. Τα νέα βίντεο που κατατέθηκαν από τον δικηγόρο Βασίλη Καπερνάρο έδειξαν πως η εμπορική αμαξοστοιχία δεν είχε στις πρώτες πλατφόρμες δεξαμενή με διαλύτες, κάτι που είχε αρχικά θεωρηθεί ως πιθανή αιτία της έκρηξης. Η γνησιότητα αυτών των βίντεο εξετάζεται, αλλά ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναμένεται να τα χρησιμοποιήσει για την τελική αξιολόγηση του περιστατικού.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, παρά την τραγωδία και την ύπαρξη της σύμβασης για τη δημιουργία συστήματος αυτόματης πέδησης, οι δομικές αδυναμίες στον ελληνικό σιδηρόδρομο παραμένουν, με αποτέλεσμα τα λάθη να επαναλαμβάνονται. Ειδικότερα, οι επισημάνσεις του πορίσματος περιλαμβάνουν την ανάγκη για άμεση εφαρμογή νέων τεχνολογιών και τη στελέχωση των οργανισμών που εμπλέκονται στη λειτουργία του σιδηροδρόμου, όπως η Hellenic Train και ο ΟΣΕ. Παρά τη δέσμευση για τη δημιουργία συστήματος GSMR για την άμεση επικοινωνία μεταξύ των τρένων, αυτό το σύστημα παραμένει ανενεργό και καθυστερεί να αναπτυχθεί.
Τέλος, το πόρισμα αναδεικνύει τις παραβιάσεις και τα λάθη που σχετίζονται με την εκπαίδευση των σταθμαρχών και την οργάνωση των σταθμών, ενώ προτείνει ενίσχυση της εποπτείας και του ελέγχου από τις αρμόδιες αρχές, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων και η Κομισιόν. Το γεγονός ότι δύο χρόνια μετά το δυστύχημα ελάχιστα πράγματα έχουν αλλάξει, προκαλεί ανησυχία για το μέλλον του ελληνικού σιδηρόδρομου και την ασφάλεια των επιβατών.
Όλα τα viral video εδώ.