Ο «Ηλίας του 16ου»: Η εντολή του Φίνου που άλλαξε τα δεδομένα
Ο «Ηλίας του 16ου»: Η εντολή του Φίνου που άλλαξε τα δεδομένα. Τι ζήτησε από τον πρωταγωνιστή της ταινίας Κώστα Χατζηχρήστο ο πανούργος παραγωγός
Ο «Ηλίας του 16ου»: Η εντολή του Φίνου που άλλαξε τα δεδομένα. Ένα από τα διαμάντια του ελληνικού κινηματογράφου, ο «Ηλίας του 16ου», έκανε πρεμιέρα στις 6 Απριλίου 1959 και παραμένει αγαπημένο στις καρδιές των θεατών, αποδεικνύοντας τη διαχρονική του αξία. Το φιλμ δεν είναι μόνο μια απολαυστική κωμωδία, αλλά και ένα από τα έργα που καθόρισαν την ελληνική κινηματογραφική παράδοση.
Ο «Ηλίας του 16ου»: Η εντολή του Φίνου που άλλαξε τα δεδομένα
Ο «Ηλίας του 16ου» βασίζεται σε θεατρικό έργο των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου, το οποίο ο Σακελλάριος μετέφερε στη μεγάλη οθόνη. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ο θρυλικός Κώστας Χατζηχρήστος αντικατέστησε τον Βασίλη Λογοθετίδη, που είχε παίξει τον ρόλο στη σκηνή. Ο Χατζηχρήστος ενθουσιάστηκε τόσο με το σενάριο που το διάβασε τρεις φορές μέσα σε μία νύχτα, προτού ξεκινήσουν τα γυρίσματα.
Η παραγωγή πραγματοποιήθηκε υπό την καθοδήγηση της Φίνος Φιλμ, με οπερατέρ τον Ντίνο Δημόπουλο και σκηνοθεσία από τον ίδιο τον Σακελλάριο. Ωστόσο, τα πρώτα πλάνα προβλημάτισαν τον Φίνο, που θεώρησε ότι ο χαρακτήρας του «Ηλία» χρειαζόταν μια αλλαγή για να αγγίξει περισσότερο το κοινό.
Η καθοριστική παρέμβαση του Φίνου
Ο Φίνος πρότεινε μια σημαντική τροποποίηση: να δοθεί στον «Ηλία» η προφορά από ένα «βλαχάκι», βασισμένος στην ιδέα ότι πολλοί αστυνομικοί εκείνη την εποχή προέρχονταν από την επαρχία. Αν και ο Χατζηχρήστος υπενθύμισε ότι ο χαρακτήρας του ήταν ένας φτωχός άνδρας που φορούσε τη στολή παράνομα, η ιδέα του Φίνου επικράτησε.
Ο Χατζηχρήστος, έχοντας υποδυθεί παρόμοιους ρόλους στο θέατρο, ενσάρκωσε τον χαρακτήρα με μαεστρία, προσδίδοντας μια αξέχαστη αυθεντικότητα στον «Ηλία». Η συγκεκριμένη απόφαση αποδείχθηκε καθοριστική, συμβάλλοντας στην επιτυχία της ταινίας.
Εμπορική πορεία και ανταγωνισμός
Τη χρονιά της κυκλοφορίας της, η ταινία κατέκτησε την 4η θέση ανάμεσα σε 51 κυκλοφορίες, με 77.118 εισιτήρια. Ξεπέρασε ταινίες όπως το «Να ζήσουν τα φτωχόπαιδα» του ίδιου πρωταγωνιστή, ενώ πρώτες ήταν η «Αστέρω» και ο «Μιμίκος και η Μαίρη», με την Αλίκη Βουγιουκλάκη να κλέβει την παράσταση.
Ένα έργο που ζει στο χρόνο
Ο «Ηλίας του 16ου» είναι κάτι παραπάνω από μια κωμωδία. Είναι ένα έργο που συνεχίζει να προσφέρει άφθονο γέλιο και να συνδέει γενιές θεατών. Η επιτυχία του αποδεικνύει ότι οι σωστές καλλιτεχνικές επιλογές μπορούν να μεταμορφώσουν μια ταινία σε αληθινό μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς.