Στο σφυρί τα μονοθέσια του Μπέρνι Έκλεστοουν
Ο πρώην… τσάρος της Formula 1 βγάζει στο σφυρί 69 μοναδικά αγωνιστικά από τη συλλογή του, η αξία της οποίας εκτιμάται στα 600 εκατ. ευρώ!
Ο 94χρονος σήμερα Μπέρνι Έκλεστοουν είναι o άνθρωπος που γιγάντωσε τη Formula 1 από τη δεκαετία του 1970 και έπειτα. Στα νιάτα του ήθελε να γίνει οδηγός αγώνων, αλλά ανακάλυψε ότι δεν έχει το ταλέντο.
Έγινε μάνατζερ οδηγών, χάνοντας ένα φίλο (τον Στιούαρτ-Λιούις Έβανς το 1958), κάτι που θα τον έκανε να απομακρυνθεί από τους αγώνες για περίπου μία δεκαετία.
Έχοντας αποκτήσει μια σεβαστή περιουσία πουλώντας αυτοκίνητα (άλλοι λένε και μέσω τζόγου ή και πιο… παράνομων οδών), ο Έκλεστοουν επέστρεψε στο προσκήνιο της F1 με τον Γιόχεν Ριντ, τον πρωταθλητή του 1970, που δυστυχώς κατέκτησε τον τίτλο μετά το θάνατό του.
Ο Έκλεστοουν σχεδίαζε να φτιάξει μια ομάδα με τον Αυστριακό και, όταν ο Τζακ Μπράμπαμ (ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Ριντ στο Πρωτάθλημα του 1970) αποφάσισε να εγκαταλείψει τους αγώνες, να επιστρέψει στην Αυστραλία και να πουλήσει την ομάδα του, ο Έκλεστοουν άδραξε την ευκαιρία.
Το 1978 έγινε πρόεδρος του συνδέσμου των Κατασκευαστών της F1 και άρχισε να διαπραγματεύεται τις εμπορικές συμφωνίες με τους διοργανωτές των αγώνων, καθώς και με τους τηλεοπτικούς σταθμούς.
Υπήρξε σημαντικός παράγοντας στην υπογραφή της πρώτης «Συνθήκης Ομονοίας», που διέπει τον τρόπο λειτουργίας του σπορ από το 1981, και έκανε πιο ασφαλείς τις εμπορικές συμφωνίες της F1.
Στη συνέχεια δρομολόγησε την άνοδο του «φιλαράκου» του Μαξ Μόσλεϊ στην προεδρία της FIA (το 1993), ο οποίος του παραχώρησε το 2001 εμπορικά δικαιώματα της Formula 1 για περισσότερο από… έναν αιώνα(!) έναντι ενός… πενιχρού ποσού 360 εκατ. δολαρίων, ενώ τα ετήσια έσοδα του σπορ ήδη ξεπερνούσαν το 1 δισεκατομμύριο.
Ο Έκλεστοουν πούλησε στη συνέχεια το 75% των δικαιωμάτων αυτών έναντι 1,36 δισ. δολαρίων – κατέληξαν στον Όμιλο Kirch, ο οποίος όμως πτώχευσε λόγω της επένδυσης αυτής.
Στη συνέχεια πέρασαν στην κατοχή των τραπεζών που είχαν παραχωρήσει τα δάνεια για την αγορά, οι οποίες όμως δεν τα ήθελαν και τα πούλησαν -το 2006- στην επενδυτική εταιρεία CVC.
Εν τω μεταξύ, ο Μπέρνι Έκλεστοουν εξακολουθούσε να έχει τον έλεγχο της F1 έως το 2016, που η CVC πούλησε τα δικαιώματα στην αμερικανική Liberty Media, η οποία έδιωξε τον Έκλεστοουν, έπειτα από 40 χρόνια που διοικούσε το σπορ.
Πέρυσι, ο Μπέρνι Έκλεστοουν προέβη σε διακανονισμό με τις βρετανικές φορολογικές αρχές, για να αποφύγει ποινή φυλάκισης 17 μηνών για απάτη, και κλήθηκε να καταβάλει 652 εκατ. λίρες στις Αρχές.
Εντέλει, ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος αποφάσισε να βγάλει τα… σπασμένα επιλέγοντας 69 μονοθέσια F1 από τη συλλογή που χτίζει εδώ και 50 χρόνια, τα οποία έχουν συνολική αξία περίπου 600 εκατ. ευρώ.
Αυτά περιλαμβάνουν ορισμένα πολύ σημαντικά μονοθέσια στην ιστορία της F1, όπως είναι η Brabham BT46 με έναν τεράστιο ανεμιστήρα πίσω της (που «ρουφούσε» αέρα κάτω από το δάπεδο αυξάνοντας την αρνητική άντωση), που κυριάρχησε με τον Νίκι Λάουντα στο τιμόνι στο μοναδικό αγώνα όπου συμμετείχε, το GP Σουηδίας του 1978, πριν ο Έκλεστοουν την αποσύρει για να μη δημιουργήσει αντιπαλότητα με τις υπόλοιπες ομάδες, αφού ήταν σαφές ότι είχε βρει τρόπο να παρακάμψει τους κανονισμούς που απαγόρευαν τα κινούμενα αεροδυναμικά βοηθήματα.
Ο Μπέρνι Έκλεστοουν δήλωσε: «Συλλέγω αυτά τα αυτοκίνητα για περισσότερα από 50 χρόνια και έχω αγοράσει μόνο τα καλύτερα από κάθε μοντέλο. Αγαπώ όλα τα αυτοκίνητά μου, αλλά ήρθε η ώρα να αρχίσω να σκέφτομαι τι θα συμβεί σε αυτά αν δεν είμαι πια εδώ, γι’ αυτό και αποφάσισα να τα πουλήσω. Αφού τα μάζευα και τα είχα στην κατοχή μου για τόσο καιρό, θα ήθελα να ξέρω πού έχουν πάει και να μην τα αφήσω στη γυναίκα μου να ασχοληθεί μαζί τους σε περίπτωση που δεν θα είμαι πια εδώ».
Η συλλογή περιλαμβάνει επίσης μία Vanwall VW5, που κατέκτησε το πρώτο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της F1 το 1958. Υπάρχουν επίσης πολλές Ferrari: η 375 με την οποία ο Αλμπέρτο Ασκάρι κατέκτησε τη νίκη στο GP Ιταλίας του 1951, η Dino 246 με την οποία ο Μάικ Χόθορν χρίστηκε πρώτος Βρετανός πρωταθλητής της F1 το 1958 και μία F2002 του Μίκαελ Σουμάχερ, που θα τραβήξουν τα βλέμματα. Περιλαμβάνονται επίσης η 312 Τ που κατέκτησε τον πρώτο τίτλο Κατασκευαστών για τη Ferrari το 1975, έπειτα από 13 χρόνια, καθώς και η 312 Τ2 με την οποία ο Αργεντινός Κάρλος Ρόιτμαν κατέκτησε την πρώτη του νίκη με τη Scuderia στο GP Βραζιλίας του 1977.
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ONtime Σαββατοκύριακο (14/12)