Test Drive: Οδηγούμε στη Σλοβενία το θρυλικό SUV X-Trail της Nissan (εικόνες)
Το 2001 πρωτοπαρουσιάστηκε το Nissan X-Trail ως ένα κλασικό μοντέλο εκτός δρόμου.
Στο μεσοδιάστημα έχουν πουληθεί πάνω από επτά εκατομμύρια Nissan X-Trail και το δημοφιλές SUV έχει μετεξελιχθεί σε ένα οικογενειακό όχημα με πολύπλευρο χαρακτήρα, κάτι που ισχύει στον υπερθετικό βαθμό και για το μοντέλο τέταρτης γενιάς, το οποίο οδηγήσαμε στη Σλοβενία και θα εξακολουθήσει να διατίθεται σε πενταθέσιες και επταθέσιες εκδοχές. Το κύριο πεδίο δράσης του βρίσκεται, φυσικά, εκτός πόλης, με βασική αποστολή του τις μικρές ή τις μεγάλες εξορμήσεις και τη μεταφορά εξοπλισμού ψυχαγωγίας και άθλησης, όπως σανίδες του σέρφινγκ, ποδήλατα και πέδιλα του σκι.
Η μετεξέλιξη του Nissan X-Trail αποτυπώνεται εύγλωττα στις σχεδιαστικές αλλαγές του, καθώς οι πάλαι ποτέ έντονες ακμές και γωνίες έχουν απαλυνθεί και το αμάξωμα έχει αποκτήσει σαφώς πιο καμπύλες γραμμές. Το μήκος του X-Trail πέμπτης γενιάς αγγίζει τα 4,68 m και είναι κατά ένα εκατοστό μικρότερο σε σχέση με του απερχόμενου, ενώ συνθέτει -σε συνδυασμό με το πλάτος των 1,84 m και το ύψος των 1,72 m- ένα στιλιστικά ισορροπημένο σύνολο. Η μάσκα προσδίδει στο αυτοκίνητο μια έντονη χροιά δυναμικότητας, χάρη στους στενόμακρους προβολείς με τα ενσωματωμένα φώτα ημέρας και στα φουσκωτά φτερά με τα μεγάλα κενά από τους τροχούς. Στα ιδιαίτερα εξωτερικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος περιλαμβάνονται, αναμφίβολα, τα πίσω κολονάκια σε σχήμα πτερυγίου δελφινιού, ενώ στο πίσω τμήμα δίνει τον τόνο ένα καθαρό ντιζάιν, με τα φωτιστικά σώματα να υπογραμμίζουν το πλάτος και τη στιβαρότητα του οχήματος.
Premium ατμόσφαιρα
Το εσωτερικό παραπέμπει σε άνετη μπερλίνα με κορυφαία ευρυχωρία για τους πίσω επιβάτες και τη δυνατότητα παραγγελίας μιας τρίτης σειράς με δύο επιπρόσθετα καθίσματα, κυρίως για άτομα ύψους έως 1,60 m και για σχετικά σύντομες διαδρομές. Το επίπεδο πάτωμα και το εντυπωσιακά μεγάλο άνοιγμα των πίσω θυρών κατά 85 μοίρες διευκολύνουν την πρόσβαση μέσα σε έναν θάλαμο επιβατών με ποιοτικά υλικά, προσεγμένο φινίρισμα, πολλούς μικροαποθηκευτικούς χώρους και αρκετές USB πρίζες. Η γενικότερη ατμόσφαιρα είναι premium και αποτυπώνει την ολική αναβάθμιση του νέου X-Trail, όπως τονίζει και το ψηφιακό κόκπιτ με την πληρέστατη οθόνη των 12,3’’ και το -προαιρετικό- Head-Up-Display των 10,8’’.
Εξαιρετική βρήκαμε και την επιλογή της Nissan να δημιουργήσει ένα μεικτό σύστημα διαχείρισης και ρύθμισης των διαφόρων λειτουργιών του αυτοκινήτου συνδυάζοντας τη μεγάλη οθόνη αφής 12,3’’ στην κεντρική κονσόλα με περιστροφικούς διακόπτες και πλήκτρα σε ιδανικά σημεία. Έτσι, δεν ψάχνεις σε δαιδαλώδη μενού και δεν αποσπάται η προσοχή σου από το δρόμο. Ο χώρος αποσκευών σε κερδίζει αμέσως με τον οικογενειακών προδιαγραφών όγκο των 585 lt (575 για τις εξηλεκτρισμένες εκδόσεις), αλλά και με το επίπεδο πάτωμα και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης.
Στο δρόμο
To νέο X-Trail είναι το δεύτερο μοντέλο της Nissan, μετά το Qashqai, που εφοδιάζεται με την τεχνολογία e-Power, όπου ένας υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας 1,5 lt και 163 PS λειτουργεί αποκλειστικά ως γεννήτρια παροχής ενέργειας στον ηλεκτροκινητήρα των 150 kW (204 PS), οπότε προκύπτει μία συστημική ισχύς 204 ίππων. Στις τετρακίνητες εκδόσεις e-4ORCE που οδηγήσαμε στη Σλοβενία, προστίθεται και ένας δεύτερος ηλεκτροκινητήρας 100 kW (136 PS) πίσω, οπότε αυξάνεται η συστημική ισχύς στους 213 PS. Τα πλεονεκτήματα είναι προφανή, αφού έτσι συνδυάζει το αυτοκίνητο την ανεξαρτησία και την απεριόριστη αυτονομία ενός μοντέλου εσωτερικής καύσης με την αθόρυβη λειτουργία και τις ακαριαίες επιταχύνσεις ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος.
Αυτά γίνονται αντιληπτά από τα πρώτα χιλιόμετρα συμβίωσης με το υβριδικό Nissan X-Trail στο δρόμο, όπου το ιαπωνικό SUV επιταχύνει απολύτως γραμμικά, χωρίς κομπιάσματα και με το θόρυβο να περιορίζεται σε χαμηλά επίπεδα. Στη διάρκεια της δοκιμής μας μετρήσαμε στο μοντέλο 4Χ4 μία κατανάλωση της τάξης των 7,0 L/100km, που κρίνεται ευχάριστα χαμηλή για τα δεδομένα ενός αρκετά ογκώδους SUV με βάρος σχεδόν δύο τόνων και δεν αποκλίνει δραματικά από τις εργοστασιακές μετρήσεις (5,8 L/100km για την εμπροσθοκίνητη e-Power και 6,3 για την έκδοση AWD). Να σημειώσουμε ότι η αμιγώς βενζινοκίνητη έκδοση του X-Trail τέταρτης γενιάς με τον κινητήρα των 163 PS είναι αυστηρά εμπροσθοκίνητη και εμφανίζει -αν και ελαφρύτερη- περίπου 1,0 L/100km υψηλότερη μέση κατανάλωση.
Η επιτάχυνση 0-100 km/h πραγματοποιείται με το τετρακίνητο e-4ORCE σε μόλις 7,0 sec και χωρίς ενοχλητικό θόρυβο, ενώ μπορείς να οδηγήσεις το αυτοκίνητο σχεδόν αποκλειστικά με τη χρήση του πεντάλ του γκαζιού (One Pedal Drive), καθώς οι περισσότερες επιβραδύνσεις πραγματοποιούνται χάρη στη λειτουργία του συστήματος ανάκτησης ενέργειας χωρίς το πεντάλ των φρένων. Να σημειώσουμε ότι στις υβριδικές εκδόσεις περιορίζεται η τελική ταχύτητα για οικονομικότερη κατανάλωση στα 170 και 180 km/h. Άριστες εντυπώσεις αποκομίσαμε από την εικόνα του αυτοκινήτου στους δρόμους της Σλοβενίας, όπου μας μετέδωσε μια εξαιρετική αίσθηση ασφάλειας και μια απρόσμενη σβελτάδα και ευελιξία, ενώ οι κλίσεις του στις στροφές ήταν ελάχιστες συνυπολογίζοντας το βάρος και τον όγκο του. Οι κλίσεις του αμαξώματος ήταν ελάχιστες και θα θέλαμε απλώς μια καλύτερη αίσθηση του τιμονιού. Θα μας άρεσε, επίσης, και κάποια μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, αν και δύσκολα θα ρισκάρεις να πας σε εξεζητημένες χωμάτινες διαδρομές με ένα μοντέλο που ξεκινά στη βενζινοκίνητη έκδοση Εnergy των 163 PS από 38.590 € (43.590 η επταθέσια Acenta), από 44.990 στην εμπροσθοκίνητη πενταθέσια e-Power και από 50.950 € στην 4X4 e-4ORCE. Τα πρώτα νέα X-Trail βρίσκονται ήδη στις εκθέσεις της Nissan και οι παραδόσεις τους στους πελάτες θα ξεκινήσουν σε περίπου 4 με 6 μήνες.