Ο “αδελφός” του Christian Louboutin, Κωνσταντίνος Κακανιάς, σε πρώτο πρόσωπο (εικόνες)
Ο διεθνής εικαστικός, “μπαμπάς” της εμβληματικής “κυρίας Τεπενδρή” μας μιλάει εφ’ όλης της ύλης
Διεθνούς βεληνεκούς εικαστικός, «μπαμπάς» της εμβληματικής «κυρίας Τεπενδρή» (κόμικ ηρωίδας που μεσουρανεί 26 χρόνια, απ’ όταν ντεμπούταρε στους New York Τimes), ο Κωνσταντίνος Κακανιάς επανήλθε τον Μάρτιο του 2021 από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, με φουστανέλες αποτυπωμένες σε κεραμική πορσελάνη, που αφιέρωσε στην 200στή επέτειο της Επανάστασης του 1821.
Συνέχισε με συλλογή για την Ελλάδα ακόμα μια φορά, που δημιούργησε ειδικά για τον επιστήθιο φίλο του και Νο 1 σχεδιαστή υποδημάτων του πλανήτη Christian Louboutin.
Αναφερόμαστε στην capsule collection Greekaba, που παρουσιάζει τις περιπέτειες του φιλοτάξιδου δημιουργού στην Αθήνα και τις Κυκλάδες σαν μια μοντέρνα Οδύσσεια και μέρος των εσόδων της οποίας θα διατεθεί στην ένωση «Μαζί για το Παιδί». Ενδιάμεσα προβόκαρε, παρουσιάζοντας την «κυρία Τεπενδρή» να κλωτσάει τον «τσάρο». Ο Κωνσταντίνος μίλησε απροκάλυπτα για την αποστροφή του για τον Ρώσο Πρόεδρο, μετά το ανελέητο σφυροκόπημα της Ρωσίας στην Ουκρανία. Τώρα λοιπόν, ο λόγος στον ίδιο!
Η επιστροφή των Μαρμάρων στην Ελλάδα
Γεννημένος το 1961 στην Αθήνα, έχει την καλοτυχία να βλέπει projects του δημοσιευμένα σε κορυφαία ευρωπαϊκά κι αμερικάνικα έντυπα. Έχει εκθέσει σε γκαλερί σε Γενεύη, Λισαβόνα, Παρίσι, Νέα Υόρκη, Αθήνα και φυσικά στο Λος Άντζελες, την έδρα του. Εκτός από τις προαναφερόμενες, από τις πλέον χαρακτηριστικές δουλειές του στην Ελλάδα ήταν στην Αίθουσα Τέχνης Ρεβέκκα Καμχή τον προπερασμένο Σεπτέμβριο. Η έκθεση «That’s mine bitch, do not touch, back off» (Είναι δικό μου σκύλα, μην το αγγίζεις, φύγε).
Πρωταγωνίστρια υπήρξε –ποια άλλη- η «κυρία Τεπενδρή», που «μεταλλάχθηκε» σε γλυπτό Κλασικής περιόδου, «αγωνίστρια» σε πορείες… Εν μέσω της ερήμου, συνέτασσε επιστολές στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, απαιτώντας να επιστραφούν στην Αθήνα τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Η κουβέντα μας αρχικά δεν γινόταν να στραφεί αλλού παρά στην εμβληματική «κυρία Τεπενδρή». Εξάλλου, εκείνη τον καθιέρωσε στον παγκόσμιο χάρτη των εικαστικών. «Η ιστορία της ξεκινά απ’ τα παιδικά μου χρόνια. Μοιάζει πολύ στη μητέρα μου. Δεν είναι απλώς ηρωίδα κόμικ, αλλά παζλ, ψηφιδωτό. Απ’ το ’96 που πρωτοπαρουσιάστηκε στους New York Times, συνεχίζει ακάθεκτη», μας εξηγεί.
-Μιλήστε μας για τη συνεργασία σας με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
«Πριν από 15 χρόνια συνεργάστηκα με την ιδρύτριά του, την αείμνηστη Ντόλλυ Γουλανδρή, που σέβομαι και θαυμάζω αμέριστα. Υπήρξε σύμβολο πολιτισμού. Τότε, είχα εκθέσει μαντίλια, κούπες κ.ά. Η τελευταία μου συνεργασία με την Τίνα Δασκαλαντωνάκη προέκυψε με αφορμή την επέτειο του 1821 και σκοπό την ενίσχυση του Μουσείου. Επεδίωκα ειδική μνεία στις ελληνικές φορεσιές, ο τσολιάς μου είναι εμπνευσμένος από άγαλμα στις Δονούσες. Έχω φορέσει βέβαια φουστανέλες, τις λατρεύω, πρόκειται ωστόσο για μεμονωμένο project. Αποτελεί καλλιτεχνικό όραμα που έλαβε σάρκα και οστά για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ένα καταπληκτικό παράδειγμα για το πώς πρέπει να λειτουργούν τα μουσεία στη χώρα και παντού».
– Πώς δεν επιλέξατε να μείνετε στη Ν.Υ. που θεωρείται παγκόσμια μητρόπολη των τεχνών;
«Έχω μείνει στη Ν.Υ., δεν αντέχω την υγρασία της! Προτιμώ το Λος Άντζελες. Άλλωστε, με τη συμβολή της τεχνολογίας μπορείς να είσαι παντού. Δε νιώθω μακριά απ’ την Ελλάδα, όπου μένουν οι οικείοι μου. Να σας πω κιόλας εδώ ότι δεν θεωρώ απίθανο σε μερικά χρόνια η τέχνη να είναι μόνο ψηφιακή, digital».
«Ο “αδελφός” μου, ο Christian Louboutin»
Στη «θητεία» του στις τέχνες (φτιάχνει επίσης γλυπτά, installations, τοιχογραφίες κ.ά.), έχει πετύχει ζηλευτές συνεργασίες, μεταξύ αυτών με τον top δημιουργό υποδημάτων στον κόσμο Christian Louboutin, που λατρεύουν οι απανταχού «σταρ» – ένας χαρακτηρισμός πάντως που απεχθάνεται ο Κωνσταντίνος Κακανιάς: Σε αφιερωματική του συλλογή, ζωγράφισε την πλωτή του έπαυλη στην Αίγυπτο, την κινητή του disco που λειτουργούσε ως μπουτίκ των υποδημάτων του διασχίζοντας τα νερά της Ριβιέρας, με τιμονιέρη ενίοτε και τον ίδιο τον ντιζάινερ…
–Έχετε «βροντερές» συνεργασίες, ανάμεσά τους με τον Christian Louboutin… Ποια ξεχωρίζετε;
«Ο Christian είναι σαν αδελφός μου, τον γνωρίζω πάρα πολλά χρόνια. Είμαι 61 ετών κι εργάζομαι από τα 13. Φεύγοντας απ’ την Αθήνα, σπούδασα στο Παρίσι κι επηρεάστηκα από φυσιογνωμίες όπως ο Yves Saint Laurent και ο Christian La Croix, που με διαμόρφωσαν ως προσωπικότητα. Από τις πιο ξεχωριστές συνεργασίες μου ήταν στα 80s, με την Anna Piaggi, για την ιταλική Vogue.
-Πώς σάς επηρέασε η πανδημία;
«Αχ, ο σατανάς ο COVID! Ευτυχώς, ήρθε ως από μηχανής θεός η “κυρία Τεπενδρή” για να με σώσει. Άρχισα να φτιάχνω σχέδια για λογαριασμό του Instagram. Προσέφυγα στα “Ημερολόγια Καραντίνας της κυρίας Τεπενδρή”».
-Πλέον, απαιτείται επιδέξιος χειρισμός των social media και «γενναίες» δημόσιες σχέσεις προκειμένου ν’ αναγνωριστείς. Πολύ περισσότερο σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως εσείς….
«Σαφώς τώρα πια το ταλέντο από μόνο του δεν φτάνει. Αν και θέτετε πολύ ιδιαίτερο ερώτημα, δύσκολο ν’ απαντηθεί σε μερικές προτάσεις, σημασία έχει ο καλλιτέχνης να μη ξεφεύγει από το όραμά του. Να μη συμβιβάζεται χάριν της εμπορικότητας, να κάνει σωστές επιλογές –γιατί ο ένας δημιουργός βοηθάει, στηρίζει τον άλλον– και να διαθέτει υπομονή. Μετά από τόσες δεκαετίες, εξακολουθώ να μαθαίνω!»