Μηχανικός προειδοποιεί: Μην κάνεις ποτέ αυτό το λάθος όταν βάζεις καύσιμο στο αυτοκίνητο
Μηχανικός προειδοποιεί: Γιατί δεν πρέπει να “φουλάρουμε” μέχρι πάνω το ρεζερβουάρ. Τι μπορεί να συμβεί
Μηχανικός προειδοποιεί: Μην κάνεις ποτέ αυτό το λάθος όταν βάζεις καύσιμο στο αυτοκίνητο. Πολλοί οδηγοί έχουν την παγιωμένη συνήθεια να γεμίζουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους μέχρι το τελευταίο δυνατό σημείο όταν επισκέπτονται ένα πρατήριο καυσίμων. Η λογική πίσω από αυτή την πρακτική φαίνεται αδιαμφισβήτητη: εξασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή ποσότητα καυσίμου, προσφέροντας μεγαλύτερη αυτονομία, μειώνοντας τις συχνές στάσεις για ανεφοδιασμό και ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο να μείνει κανείς από βενζίνη σε απομακρυσμένες περιοχές.
Μηχανικός προειδοποιεί: Μην κάνεις ποτέ αυτό το λάθος όταν βάζεις καύσιμο στο αυτοκίνητο
Ωστόσο, οι ειδικοί μηχανικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι αυτή η φαινομενικά αθώα τακτική μπορεί να προκαλέσει περισσότερα προβλήματα απ’ όσα επιλύει, οδηγώντας σε σοβαρές ζημιές στο όχημα και άχρηστα έξοδα.
Ένας από τους άμεσους και συχνά παραβλεπόμενους παράγοντες είναι το αυξημένο βάρος του αυτοκινήτου. Όταν το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο μέχρι επάνω, το επιπλέον φορτίο μεταφράζεται απευθείας σε υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Ο κινητήρας καλείται να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια για να κινήσει το βαρύτερο όχημα, γεγονός που οδηγεί σε μειωμένη αποδοτικότητα. Αυτό όχι μόνο συνεπάγεται επιπλέον έξοδα για τον οδηγό, αλλά μειώνει και την αυτονομία του καυσίμου, αφού διανύονται λιγότερα χιλιόμετρα ανά λίτρο. Η επιβάρυνση αυτή γίνεται ιδιαίτερα αισθητή σε αυτοκίνητα με ρεζερβουάρ μεγάλης χωρητικότητας, καθώς και στην κίνηση εντός πόλης ή σε ανηφορικούς δρόμους, όπου απαιτείται αυξημένη ροπή.
Πέρα από την οικονομική επιβάρυνση, το υπερβολικά γεμάτο ρεζερβουάρ μπορεί να επιφέρει σοβαρά τεχνικά προβλήματα σε κρίσιμα υποσυστήματα του αυτοκινήτου. Ένας βασικός κίνδυνος είναι η πιθανότητα διαρροής καυσίμου, ειδικά όταν το όχημα στρίβει απότομα ή βρίσκεται σε κλίση. Κοντά στο στόμιο του ρεζερβουάρ υπάρχει μια βαλβίδα ασφαλείας, η οποία λειτουργεί ως υπερχείλιση και έχει ως στόχο να αποτρέψει την υπερβολική πίεση ή τη διαρροή. Ωστόσο, όταν το ρεζερβουάρ είναι γεμάτο μέχρι επάνω, αυτή η βαλβίδα ενδέχεται να επιτρέψει στο καύσιμο να διαρρεύσει, καθώς αναγκάζεται να λειτουργήσει ως έξοδος υπερπίεσης. Το υγρό καύσιμο συχνά καταλήγει μέσω ενός σωλήνα κοντά στο πίσω ελαστικό, αποτελώντας όχι μόνο σπατάλη αλλά και πιθανό κίνδυνο ασφάλειας, ιδιαίτερα σε υψηλές θερμοκρασίες ή σε συνδυασμό με εκτεθειμένες επιφάνειες.
Οι περισσότεροι οδηγοί γνωρίζουν ότι όταν η αντλία καυσίμου σταματήσει αυτόματα κατά τον ανεφοδιασμό, αυτό σημαίνει ότι το ρεζερβουάρ έχει γεμίσει μέχρι το ασφαλές όριο. Η πρακτική να συνεχίζουμε το γέμισμα πέρα από αυτό το σημείο μπορεί να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις βλαβών που δεν είναι άμεσα ορατές, αλλά ενδέχεται να εξελιχθούν σε σημαντικά έξοδα. Ένα από τα πιο ευαίσθητα εξαρτήματα που κινδυνεύει είναι το canister, ένα φίλτρο ενεργού άνθρακα που απορροφά τις αναθυμιάσεις καυσίμου, εμποδίζοντας τις δυσάρεστες οσμές να περάσουν στην καμπίνα. Όταν όμως το ρεζερβουάρ γεμίζει υπερβολικά, η προβλεπόμενη ζώνη αερίων στο άνω μέρος του κατακλύζεται από υγρό καύσιμο, με αποτέλεσμα αυτό να φτάνει μέχρι το canister. Δεδομένου ότι ο ρόλος του φίλτρου είναι να φιλτράρει αέρια και όχι υγρά, η επαφή με το καύσιμο μπορεί να το καταστρέψει, οδηγώντας σε σοβαρές δυσλειτουργίες του συστήματος αναθυμιάσεων.
Οι συνέπειες από αυτή τη φαινομενικά αθώα συνήθεια μπορεί να είναι πολυεπίπεδες και οικονομικά επιβαρυντικές. Για αυτούς τους λόγους, οι ειδικοί συνιστούν στους οδηγούς να σταματούν τον ανεφοδιασμό με την πρώτη αυτόματη διακοπή της αντλίας και να αποφεύγουν να γεμίζουν το ρεζερβουάρ μέχρι το όριο, ανεξάρτητα από το πόσο πρακτικό ή οικονομικά συμφέρον μπορεί να φαίνεται.