Η «μπάλα κάτω» και από τους σπόνσορες του Μουντιάλ – Γιατί δεν «ψήθηκαν» με τη φετινή διοργάνωση
Το Μουντιάλ του Κατάρ, παραμένει ένα σκάνδαλο και μια μελανή στιγμή για την FIFA. Ο φίλαθλος κόσμος το αποδοκίμασε, ενώ ακόμα και οι χορηγοί κράτησαν… αποστάσεις. Ο λόγος οι αποσύρσεις – διαµαρτυρίες για τα ανθρώπινα δικαιώµατα και οι αντιφάσεις που πάγωσαν τις συµφωνίες.
Είναι σπόνσορες στο πιο αµφιλεγόµενο Μουντιάλ των τελευταίων ετών. Ο λόγος για τις εταιρείες που έχουν κλεισµένες εµπορικές συµφωνίες µε τη FIFA και τη φετινή διοργάνωση του Παγκόσµιου Κυπέλλου και παρέµειναν partners παρά την κατακραυγή που δέχεται η διοργανώτρια χώρα για τις παραβιάσεις στα ανθρώπινα δικαιώµατα , από τις εργασιακές συνθήκες των µεταναστών που εργάστηκαν για τις υποδοµές του Μουντιάλ -και έχει εκτιµηθεί πως έχουν προκαλέσει τον θάνατο πάνω από 6.500 εργατών (!)- µέχρι το γεγονός πως η οµοφυλοφιλία στο Κατάρ παραµένει παράνοµη και τιµωρείται µε φυλάκιση έως τριών χρόνων.
Οπως ανακοίνωσε η FIFA προ ηµερών, την τελευταία τετραετία είχε συνολικά έσοδα 7,5 δισ. δολαρίων (τηλεοπτικά δικαιώµατα, έσοδα από σπόνσορες και πωλήσεις εισιτηρίων) από συµφωνίες που σύναψε εν αναµονή του Παγκόσµιου Κυπέλλου του Κατάρ. Το αντίστοιχο ποσό για το Μουντιάλ της Βραζιλίας ήταν 4,8 δισ. δολάρια, µε τα κέρδη (αφαιρώντας δηλαδή τα έξοδα) να εκτιµώνται στα 2,6 δισ. δολάρια. Σύµφωνα, όµως, µε τη βρετανική εταιρεία δεδοµένων GlobalData, ειδικά οι συµφωνίες µε τους σπόνσορες θα της αποφέρουν φέτος περί το 1,1 δισ. δολάρια, ποσό που συνιστά πτώση 16% σε σχέση µε το Μουντιάλ της Βραζιλίας το 2014, οπότε το αντίστοιχο ποσό έφτασε τα 1,6 δισ. δολάρια.
Μπορεί οι Castrol, Continental Tires, Emirates Airlines, Johnson & Johnson και Sony να µην ανανέωσαν τα συµβόλαια µετά τη Βραζιλία (και ενόψει όχι µόνο του Κατάρ αλλά και του Μουντιάλ στη Ρωσία το 2018), όµως οι υπόλοιποι µακροχρόνιοι σπόνσορες έχουν παραµείνει, ενώ η FIFA προσέτρεξε στους εγχώριους γίγαντες Qatar Airways και Qatar Energy. Partners για το φετινό Παγκόσµιο Κύπελλο είναι, µεταξύ άλλων, οι Wanda Group, Visa, Adidas, Hyundai Motor Group και Coca – Cola, ενώ στους σπόνσορες της FIFA έχουν προστεθεί η ινδική Byju’s, η κινεζική Mengniu και η εταιρεία από τον χώρο των κρυπτονοµισµάτων Crypto.com.