Συναγερμός για τους ψηφιακούς «πορτοφολάδες»

Συναγερμός για τους ψηφιακούς «πορτοφολάδες». Πώς να αναγνωρίσετε και να αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες

Συναγερμός για τους ψηφιακούς «πορτοφολάδες»: Πώς να αναγνωρίσετε και να αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες. Στην ψηφιακή εποχή, όπου η τεχνολογία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, οι πολίτες καλούνται να βρίσκονται σε διαρκή εγρήγορση για να προστατεύσουν τα προσωπικά τους δεδομένα και τα περιουσιακά τους στοιχεία από τους ψηφιακούς απατεώνες.

Συναγερμός για τους ψηφιακούς «πορτοφολάδες». Πώς να αναγνωρίσετε και να αποφύγετε τις ηλεκτρονικές απάτες

Οι επιτήδειοι εξελίσσουν συνεχώς τις τεχνικές τους, ανακαλύπτοντας νέους τρόπους για να αποσπάσουν χρήματα από ανυποψίαστα θύματα.

Ενδείξεις που μαρτυρούν απάτη – Αγνοήστε αμέσως:

Οι ηλεκτρονικές απάτες μπορεί να έχουν εξαιρετικά επιζήμιες συνέπειες, ειδικά αν κάποιος ενεργήσει βιαστικά ή αφελώς. Υπάρχουν συγκεκριμένα «κόκκινα σημεία» που πρέπει να αγνοηθούν αμέσως:

  1. Απρόσμενες κινήσεις/μηνύματα από άγνωστες πηγές: Μια κλήση από άγνωστη χώρα (π.χ., Ακτή Ελεφαντοστού) ή ένα SMS/email που ισχυρίζεται ότι η χρεωστική σας κάρτα ακυρώθηκε ή ο λογαριασμός σας κλειδώθηκε.
  2. Αίτημα για ευαίσθητα δεδομένα: Μηνύματα που ζητούν να καταχωρίσετε τον κωδικό σας PIN ή τους κωδικούς σας e-banking σε έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο. Ποτέ μην αποκαλύπτετε κωδικούς πρόσβασης, στοιχεία κάρτας ή κωδικούς μίας χρήσης (OTP).
  3. Υποτιθέμενες «ευκαιρίες»: Απάτες που βασίζονται στην εντύπωση ότι σας προσφέρεται ένα δικαίωμα ή μια ευκαιρία (π.χ., τηλεφωνήματα για δήθεν προπληρωμένες κάρτες από τον ΕΦΚΑ, ή κλήσεις από υποτιθέμενους λογιστές/υπαλλήλους Εφορίας/ΔΕΔΔΗΕ/ΟΑΕΔ που ζητούν τραπεζικά στοιχεία για επιδόματα).

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, η ανταπόκριση ισοδυναμεί με το να σερβίρετε τα προσωπικά και περιουσιακά σας στοιχεία «στο πιάτο» στους απατεώνες, καθιστώντας αδύνατη την ανάκτησή τους.

Η παγίδα των συναλλαγών μέσω ATM/e-banking (απάτη ανάληψης):

Ένας συνηθισμένος τρόπος εξαπάτησης είναι η τηλεφωνική παρότρυνση να μεταβείτε σε ένα ΑΤΜ για δήθεν λήψη χρημάτων.

  • Ο κανόνας: Οι εντολές μέσω ΑΤΜ ή e-banking για Μεταφορά Χρημάτων ή On-line Κατάθεση λειτουργούν αποκλειστικά για την αποστολή (εκταμίευση) χρημάτων σε άλλους λογαριασμούς και ΠΟΤΕ για την είσπραξη χρημάτων από κάποιον τρίτο ή Οργανισμό.
  • Η μεθοδολογία: Οι απατεώνες σας ζητούν να πληκτρολογήσετε στο πεδίο «Ποσό» έναν κωδικό που σας δίνουν. Στην πραγματικότητα, αυτός ο «κωδικός» είναι το ποσό που θα μεταφέρετε από τον δικό σας λογαριασμό στον δικό τους.
  • Η συμβουλή: Εάν δεχθείτε μια τέτοια κλήση, κλείστε αμέσως το τηλέφωνο.

Τύποι ηλεκτρονικών επιθέσεων (προειδοποίηση Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών):

Οι τράπεζες προειδοποιούν για τρεις βασικούς τύπους επιθέσεων:

  1. Vishing (τηλεφωνική απάτη): Οι επιτήδειοι παριστάνουν υπαλλήλους Οργανισμών και ζητούν στοιχεία τραπεζικών λογαριασμών.
  2. Phishing (απάτη μέσω email): Emails που μιμούνται την τράπεζά σας, αναφέρουν «ύποπτη δραστηριότητα» ή «κλειδωμένο λογαριασμό» και περιλαμβάνουν έναν σύνδεσμο για να εισάγετε τους κωδικούς σας σε μια πανομοιότυπη, αλλά απατηλή, ιστοσελίδα.
  3. SMiShing (Απάτη μέσω SMS): Λαμβάνετε SMS από «την τράπεζά σας» με τον ίδιο στόχο εξαπάτησης.

Συνοψίζοντας, η έλλειψη διαφάνειας, οι ασυνήθιστοι ισχυρισμοί για «ευκαιρίες» ή προβλήματα στον λογαριασμό, και οποιοδήποτε αίτημα για τους κωδικούς σας είναι αδιάψευστα σημάδια «καραμπινάτης» απάτης.