Όλα τα νέα στην ώρα τους
Lifestyle, Gossip, Celebrity News

Πρόστιμα φωτιά και αφαίρεση διπλώματος

Πρόστιμα φωτιά και αφαίρεση διπλώματος: Οι κύριες αλλαγές του νέου ΚΟΚ. Τι αλλάζει και τι πρέπει να προσέχουν οι οδηγοί

Πρόστιμα φωτιά και αφαίρεση διπλώματος. Η ελληνική Πολιτεία προχωρά σε μια ριζική αναμόρφωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), καταργώντας τον προηγούμενο νόμο του 1999 και εισάγοντας ένα νέο, αυστηρότερο πλαίσιο. Αυτή η εκτεταμένη αναδιάρθρωση περιλαμβάνει την υιοθέτηση αυστηρότερων ποινών, την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών επιτήρησης, αλλά και την εισαγωγή ρυθμίσεων που έχουν ήδη προκαλέσει έντονες συζητήσεις σχετικά με την σκοπιμότητα και την εφαρμοσιμότητά τους. Ο βασικός στόχος είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων κατά 50% έως το 2030.

Πρόστιμα φωτιά και αφαίρεση διπλώματος

Η πιο σημαντική αλλαγή του νέου ΚΟΚ είναι η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε πέντε βασικές κατηγορίες (Ε1–Ε4 και Σ), ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας και την κοινωνική απαξία της πράξης. Οι κυρώσεις περιλαμβάνουν διοικητικά πρόστιμα, ποινές αφαίρεσης διπλώματος και την επιβολή επιπλέον μέτρων σε περιπτώσεις υποτροπής.

Οι παραβάσεις της κατηγορίας Ε4 θεωρούνται ιδιαίτερα επικίνδυνες και επισύρουν τα υψηλότερα πρόστιμα. Παράλληλα, η κατηγορία Σ εισάγει για πρώτη φορά την έννοια της «αντικοινωνικής συμπεριφοράς» ως αυτόνομη αιτία ποινής, ένα σημείο που χρήζει περαιτέρω διευκρινίσεων.

Παραβάσεις με υψηλό κόστος: Τι αλλάζει

Ορισμένες παραβάσεις υφίστανται σημαντικές αλλαγές, με τις κυρώσεις να γίνονται ιδιαίτερα τσουχτερές:

  • Υπερβολική ταχύτητα: Εντός κατοικημένων περιοχών, το ανώτατο όριο ταχύτητας μειώνεται από τα 50 στα 30 χλμ./ώρα. Η υπέρβαση αυτού του ορίου επισύρει πρόστιμα έως 800 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος και βαθμούς ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών.
  • Αυτοσχέδιοι αγώνες (κόντρες): Πλέον, χαρακτηρίζονται ποινικά κολάσιμες πράξεις, με πρόστιμα άνω των 2.000 ευρώ, κατάσχεση πινακίδων, δέσμευση οχήματος και ενδεχόμενη φυλάκιση σε περίπτωση υποτροπής.
  • Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: Από 0,25 mg/l εκπνεόμενου αέρα, επιβάλλεται πρόστιμο 1.200 ευρώ, τρίμηνη αφαίρεση διπλώματος και ποινικές κυρώσεις σε περίπτωση ατυχήματος ή υποτροπής.
  • Χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει: Εάν προκαλέσει ατύχημα, η ποινή περιλαμβάνει δίμηνη αφαίρεση άδειας οδήγησης και αυστηρά πρόστιμα.

Παρά τις καλές προθέσεις, ο νέος ΚΟΚ παρουσιάζει ορισμένα σημεία τριβής και αδυναμίες:Το γενικό όριο των 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές, αν και στοχεύει στην προστασία των ευάλωτων χρηστών, είναι αμφίβολο ως προς την πλήρη εφαρμογή του. Οι περισσότερες ελληνικές πόλεις στερούνται επαρκούς σήμανσης, έξυπνων υποδομών ή νέων δρόμων, καθιστώντας την τήρηση του ορίου πρακτικά ανεφάρμοστη για πολλούς οδηγούς. Εύλογα, γεννάται η υποψία ότι το μέτρο μπορεί να μετατραπεί σε μηχανισμό μαζικής παραγωγής προστίμων, λειτουργώντας ως ανεπίσημη πηγή εσόδων.Επιπλέον, η έννοια της «αντικοινωνικής συμπεριφοράς» παραμένει νομικά ασαφής, επιτρέποντας υπερβολική διακριτική ευχέρεια στην επιβολή κυρώσεων. Τέλος, η κατάργηση του εισοδηματικού κριτηρίου για τα πρόστιμα ενισχύει τις ανισότητες και αγνοεί την αρχή της αναλογικότητας, τιμωρώντας δυσανάλογα τους οικονομικά αδύναμους.Ο ΚΟΚ του 2025 αποτελεί μια ηχηρή προειδοποίηση προς τους οδηγούς και φιλοδοξεί να μειώσει τα τροχαία ατυχήματα. Ωστόσο, κινδυνεύει να περιοριστεί στην εισπρακτική του λειτουργία, χωρίς να καλλιεργήσει ουσιαστική αλλαγή συμπεριφοράς.Η αληθινή ασφάλεια στους δρόμους δεν επιβάλλεται μόνο με φόβο, αλλά χτίζεται με κυκλοφοριακή παιδεία. Χωρίς μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία και χωρίς αναβάθμιση και αυστηρό έλεγχο στις σχολές οδηγών, οποιοσδήποτε ΚΟΚ, όσο αυστηρός κι αν είναι, θα δυσκολευτεί να επιτύχει τους στόχους του. Ο δρόμος για την ασφάλεια είναι μακρύς και περνάει πρώτα από την αλλαγή της νοοτροπίας, πριν από την αυστηροποίηση των νόμων.