Τα μέτρα για τις ανατιμήσεις και την αισχροκέρδεια ανακοίνωσε το πρωί της Τετάρτης ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Για τα τέσσερα μέτρα που θεσμοθετεί άμεσα η κυβέρνηση για τη μάχη κατά της ακρίβειας και την πάταξη της αισχροκέρδειας μίλησε ο υπ. Ανάπτυξης, ο οποίος τόνισε πως «μόνο την τελευταία εβδομάδα έχουν επιβληθεί πρόστιμα για αισχροκέρδεια που ξεπερνούν τις 110.000 στη Θεσσαλία».
Όπως είπε, θα υπάρξει ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η υποχρεωτικότητα εφαρμογής θα διαρκέσει έξι μήνες, ενώ σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις, θα επιβάλλονται πρόστιμα ύψους 20.000 ανά κωδικό.
Πρώτα, ανακοίνωσε τέσσερα μέτρα για τη Θεσσαλία.
Τέσσερα μέτρα στη Θεσσαλία
Πλαφόν στο νερό.
Κλειδώσαμε το πλαφόν κέρδους σε όλες τις εταιρείες για διατροφή.
Ζητήσαμε από τις αλυσίδες πώλησης τροφίμων, ηλεκτρικών συσκευών και ύπνου να χαμηλώσουν τι τιμές τους. Πωλούνται προϊόντα με τιμές κάτω του 20%. Βλέπουμε αυξήσεις στον τζίρο σούπερ μάρκετ που φτάνει το 80%.
Αποστείλαμε κλιμάκια ελέγχου από τη ΔΙΜΕΑ για να ελεχχθεί η αγορά και έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις. Πρόστιμα 110.000 ευρώ την τελευταία εβδομάδα στη Θεσσαλία. Ζητήσαμε ελέγχους και σε λαϊκές.
Τα 4 μέτρα για τις ανατιμήσεις και την αισχροκέρδεια
Ο κ. Σκρέκας, χαρακτηρίζοντάς τα «τέσσερα επιπλέον βήματα για την προστασία του καταναλωτή», ανακοίνωσε τα εξής μέτρα:
- Μόνιμη μείωση τιμής στο ράφι με ειδική σήμανση. Θα υπάρχει ειδική ταμπέλα στην οποία θα αναγράφεται η κατά τουλάχιστον 5% μείωση ενός προϊόντος και για χρονικό διάστημα κατ’ ελάχιστο έξξι μήνες. Η μείωση αφορά σε μείωση της τιμής πάνω και πέρα από τις προωθητικές ενέργειες και προσφορές και η τιμή βάσης θα είναι αυτή που αναγραφόταν τη 19η Σεπτεμβρίου του 2023. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης για μείωση τιμής, επιβάλλεται πρόστιμο τουλάχιστον 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
- Αυστηρός έλεγχος των προμηθευτών και όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται σε κοινοποίηση στο υπουργείο Ανάπτυξης των καταλόγων των προμηθευτών, ώστε να εντοπίζονται άμεσα οι προμηθευτές που κάνουν ανατιμήσεις.
- Διαφάνεια στις τιμές για οπωροκηπευτικά. Τα σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν στο υπουργείο Ανάπτυξης τις τιμές λιανικής για βασικά φρούτα και λαχανικά. Στόχος, η τόνωση του ανταγωνισμού, αλλά και η ενίσχυση διαφάνειας στις τιμές.
- Αποφασιστική ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Ο καταναλωτής σύμμαχος στη μάχη κατά της ακρίβειας. Αναβάθμιση του συστήματος υποβολής καταγγελιών και ενεργοποίηση ειδικής εφαρμογής (application) για υποβολή καταγγελιών ακόμα και μέσω κινητού.