Δίκη Μάτι: «Δεν προχώρησαν σε μεταστάθμευση των αεροσκαφών – Δεν έκαναν εναέρια επιτήρηση της Αττικής», κατέθεσε ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος
Συνεχίζεται η δίκη για την φονική πυρκαγιά στο Μάτι, με τις καταθέσεις ανθρώπων που θα διαφωτίσουν την υπόθεση ως προς τις ευθύνες.
Ο κ.Λιότσιος άρχισε την κατάθεση του αναφερόμενος στο τι δεν έγινε πριν ξεσπάσει η φονική πυρκαγιά εστιάζοντας κυρίως στο ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής. «Αυτό που δεν έγινε εκείνη την ημέρα, ούτε την προηγούμενη ημέρα ήταν η μεταστάθμευση αεροσκαφών, ούτε στην Αττική, ούτε στις άλλες περιοχές της χώρας.
Όταν έχουμε βαθμό επικινδυνότητας 4 αυξάνονται και οι δυνάμεις μας και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια» τόνισε ο μάρτυρας.
Ο μάρτυρας επίσης κατέθεσε ότι το ΕΣΚΕ επίσης δεν έδωσε εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής. «Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία, θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέτα)».
Το χρονικό της πυρκαγιάς
Ο πραγματογνώμονας αναφέρθηκε στο χρονικό της πυρκαγιάς η οποία ξέσπασε όπως είπε στις 16:41 στο Νταού Πεντέλης. Τα στοιχεία τα οποία επικαλέστηκε ο πραγματογνώμονας προέρχονται από τον έλεγχο των καταγεγραμμένων συνομιλιών, των ημερολογίων καταγραφής ενεργειών και των τηλεφωνικών κλήσεων.
Η φωτιά όπως εξήγησε ο κ. Λιότσιος, τα πρώτα κρίσιμα λεπτά και συγκεκριμένα μέχρι τις 16:55 καίει ανενόχλητη ενώ δέκα λεπτά πριν, στις 16:45, έχει ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο.
Το πρώτο όχημα πυρόσβεσης, έφτασε στις 17.04. Μέχρι τις 17.15 είχαν φτάσει και είχαν ξεκινήσει την κατάσβεση 8 υδροφόρα οχήματα, 3 βοηθητικά και 6 εθελοντικά, ενώ συνδράμει μόνο ένα ελικόπτερο. Ο κ. Λιότσιος επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της πυροσβεστικής επισήμανε ότι 16:55 φαίνεται το κέντρο ΕΣΚΕ γνώριζε τη πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα, πως είναι κοντά σε σπίτια. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν» ανέφερε ο μάρτυρας.
Στις 16:59, όπως είπε ο μάρτυρας, η φωτιά λόγω της μη επιχείρησης εναέριων μέσων διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο (έριξον) στην πυρκαγιά. Είναι το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα.
«Ο πιλότος του μόνου εναέριου μέσου στις 17.15 ζητά ενισχύσεις και η τηλεφωνήτρια του λέει ότι μπορεί να είναι δύσκολη η επιχείρηση λόγω της κατοικημένης περιοχής κι εκείνος ζητά ενίσχυση από κάτω, εννοώντας επίγεια μέσα», ανέφερε ο κ.Λιότσιος, ενώ στις 17.30 ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώσει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια. «Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής.
Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα» τόνισε ο κ. Λιότσιος.
Η κατάθεση του πραγματογνώμονα διεκόπη για την προσεχή Πέμπτη εν μέσω έντασης καθώς η υπεράσπιση ζήτησε από το δικαστήριο να μην του επιτρέπει να καταθέτει διαβάζοντας τις σημειώσεις του.