Η μεγάλη επιστροφή του πυρηνικού εφιάλτη

Το Χόλιγουντ ξαναβάζει την ατομική απειλή στις οθόνες. Από το «Oppenheimer» και τη νέα ταινία της Kathryn Bigelow, «A House of Dynamite», μέχρι ριμέικ ιστορικών έργων, η παγκόσμια γεωπολιτική κρίση φέρνει την ανησυχία για τον πυρηνικό πόλεμο στο επίκεντρο της ποπ κουλτούρας

Η μεγάλη επιστροφή του πυρηνικού εφιάλτη: Το Χόλιγουντ ξαναβάζει την ατομική απειλή στις οθόνες. Από το «Oppenheimer» και τη νέα ταινία της Kathryn Bigelow, «A House of Dynamite», μέχρι ριμέικ ιστορικών έργων, η παγκόσμια γεωπολιτική κρίση φέρνει την ανησυχία για τον πυρηνικό πόλεμο στο επίκεντρο της ποπ κουλτούρας. Με τις γεωπολιτικές συγκρούσεις να κυριαρχούν στην ειδησεογραφία—από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη σύγκρουση Χαμάς-Ισραήλ μέχρι την πρόσφατη διαμάχη μεταξύ πυρηνικών δυνάμεων, Ινδίας και Πακιστάν—ο μεγαλύτερος εφιάλτης της ανθρωπότητας ξαναβρίσκει τη θέση του στις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές οθόνες. Το Χόλιγουντ και οι μεγάλοι δημιουργοί αντιδρούν στην παγκόσμια ένταση, δίνοντας το πράσινο φως σε μια σειρά από έργα που αγγίζουν το θέμα της πυρηνικής απειλής.

Η μεγάλη επιστροφή του πυρηνικού εφιάλτη: Το Χόλιγουντ ξαναβάζει την ατομική απειλή στις οθόνες

Η τελευταία ταινία της βραβευμένης σκηνοθέτιδας Kathryn Bigelow, «A House of Dynamite», αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της τάσης. Η ταινία παρουσιάζει την αντίδραση του Λευκού Οίκου σε μια επικείμενη επίθεση με βαλλιστικό πύραυλο σε μεγάλη πόλη των ΗΠΑ.

  • Απροετοιμασία: Η ταινία, ειπωμένη από τρεις διαφορετικές οπτικές γωνίες, δεν υποδηλώνει απλώς ότι μια τέτοια επίθεση είναι πιθανή, αλλά ότι το Πεντάγωνο και οι περισσότερες κυβερνήσεις είναι πιθανότατα απροετοίμαστοι για ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

  • Ανάγκη για Εγρήγορση: Ο σεναριογράφος της ταινίας, Νόα Όπενχαϊμ, δήλωσε: «Νιώθεις ότι ο κόσμος στο σύνολό του δίνει μεγαλύτερη προσοχή στο θέμα». Τόνισε ότι, παρόλο που ο αριθμός των πυρηνικών όπλων είναι λιγότερος από την κορύφωση του Ψυχρού Πολέμου, «εξακολουθούν να είναι τόσα που μπορούν να καταστρέψουν τον πολιτισμό αρκετές φορές».

Η μεγάλη επιστροφή του πυρηνικού εφιάλτη: Το Χόλιγουντ ξαναβάζει την ατομική απειλή στις οθόνες Η μεγάλη επιστροφή του πυρηνικού εφιάλτη: Το Χόλιγουντ ξαναβάζει την ατομική απειλή στις οθόνες

Το θέμα της πυρηνικής απειλής, το οποίο υποβαθμίστηκε μετά τον Ψυχρό Πόλεμο, επανήλθε δυναμικά.

  • Oppenheimer και ατομική βόμβα: Η πρόσφατη επιτυχία του «Oppenheimer» του Κρίστοφερ Νόλαν, για τον «πατέρα της ατομικής βόμβας», αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον. Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον ανακοίνωσε μάλιστα ότι γυρίζει μια ταινία βασισμένη στο βιβλίο «Τα φαντάσματα της Χιροσίμα», που αφηγείται τις εμπειρίες των θυμάτων.

  • Μετά-αποκαλυπτικά σενάρια: Τηλεοπτικές σειρές όπως οι «Paradise» και «Fallout» επικεντρώνονται στο μετά ενός πυρηνικού πολέμου. Επιπλέον, οι παραγωγοί της σειράς «Adolescence» ανακοίνωσαν το ριμέικ της θρυλικής ταινίας για το πυρηνικό ολοκαύτωμα, «Threads».

  • Γεωπολιτικές κρίσεις: Στην τρίτη σεζόν της σειράς του Netflix «Η Διπλωμάτισσα», ένα ρωσικό πυρηνικό όπλο, γνωστό ως «Poseidon», γίνεται το επίκεντρο μιας γεωπολιτικής κρίσης.

Το άγχος για μια πυρηνική αντιπαράθεση είχε κυριαρχήσει στον κινηματογράφο ήδη από τον Ψυχρό Πόλεμο. Ταινίες όπως το «S.O.S Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα» (Dr. Strangelove, 1964) του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και η τηλεοπτική ταινία «Η επόμενη μέρα» (The Day After, 1983) είχαν σοκάρει εκατομμύρια θεατές και επηρέασαν ακόμη και την πολιτική του προέδρου Ρόναλντ Ρίγκαν.

  • Ο Ντόναλντ Τραμπ πρόσφατα δήλωσε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα ξαναρχίσουν τις πυρηνικές δοκιμές, υποστηρίζοντας ότι άλλες χώρες το κάνουν ήδη, ανοίγοντας τον δρόμο για την πρώτη πυρηνική δοκιμή των ΗΠΑ από το 1992.

Διαβάστε επίσης:

“Οδύσσεια”: Νέες φωτογραφίες από το Χολιγουντιανό καστ

Η αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος πηγάζει από την αντιμετώπιση της ανθρωπότητας με μια σειρά από παγκόσμιες κρίσεις, από την πανδημία Covid-19 και την άνοδο του αυταρχισμού μέχρι τις δυνατότητες της πυρηνικής τρομοκρατίας, σύμφωνα με τον καθηγητή Ντέιβιντ Κρεγκ.

Ο σκηνοθέτης Πολ Τζέι, ο οποίος γυρίζει το ντοκιμαντέρ «How to Stop a Nuclear War» με στόχο την πρεμιέρα πριν τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ του 2028, δήλωσε: «Ελπίζω η ταινία μας να κάνει κάτι περισσότερο από το να ανησυχήσει απλώς τον κόσμο. Θα έπρεπε να φωνάζουμε με θλίψη για το ότι κινδυνεύει ο ανθρώπινος πολιτισμός. Δεν υπάρχουν λέξεις για το πού βρισκόμαστε και πού οδεύουμε».