Ρομπότ σε ρόλο αεροσυνοδού

Η ρωσική αεροπορική εταιρεία δοκίμασε για πρώτη φορά ανθρωπόμορφο ρομπότ σε εμπορική πτήση, πυροδοτώντας συζητήσεις για το μέλλον των θέσεων εργασίας και τους κινδύνους της αυτοματοποίησης

Ρομπότ σε ρόλο αεροσυνοδού. Η ρωσική αεροπορική εταιρεία δοκίμασε για πρώτη φορά ανθρωπόμορφο ρομπότ σε εμπορική πτήση, πυροδοτώντας συζητήσεις για το μέλλον των θέσεων εργασίας και τους κινδύνους της αυτοματοποίησης. Η ρωσική αεροπορική εταιρεία Pobeda πραγματοποίησε μια πρωτοποριακή κίνηση, εντάσσοντας ένα ανθρωπόμορφο ρομπότ, ονόματι Volodya, στο πλήρωμα καμπίνας και δοκιμάζοντάς το σε εμπορική πτήση στη διαδρομή Ουλιάνοφσκ–Μόσχα.

Ρομπότ σε ρόλο αεροσυνοδού

Αυτό το πρωτόγνωρο πείραμα σηματοδοτεί την πρώτη φορά που ένα τέτοιο ρομπότ συμμετέχει ενεργά στην εξυπηρέτηση επιβατών μέσα σε ένα ζωντανό περιβάλλον πτήσης. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής, το Volodya υποστήριξε τις αεροσυνοδούς σε διάφορα καθήκοντα, αποδεικνύοντας τις δυνατότητες συνεργασίας ανθρώπου και ρομπότ.

Το ρομπότ υποδέχθηκε τους επιβάτες στην είσοδο του αεροσκάφους, εξήγησε τα συνήθη πρωτόκολλα ασφαλείας και διατήρησε συνομιλίες μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Μιμούμενο τις κινήσεις των αεροσυνοδών, εκτέλεσε τις οδηγίες χωρίς λάθη, δίνοντας λεπτομερείς εξηγήσεις. Παρότι το Volodya δεν ανέλαβε το σερβίρισμα φαγητού και ποτών, η παρουσία του βελτίωσε την εμπειρία των επιβατών. Στελέχη της αεροπορικής εταιρείας ανέφεραν ότι οι επιβάτες έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον, με μικρούς και μεγάλους να βγάζουν φωτογραφίες με το ρομπότ.

Η εμφάνιση του Volodya πυροδότησε έντονη συζήτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σχετικά με τη χρησιμότητα και τις επιπτώσεις της αυτοματοποίησης. Αν και οι επιβάτες στο βίντεο φάνηκαν ενθουσιασμένοι, η πλειονότητα των σχολίων αντανακλούσε ανησυχία και όχι ενθουσιασμό για τη χρήση ανθρωπόμορφων ρομπότ στους αιθέρες. Ορισμένοι χρήστες εξέφρασαν φόβους ότι η τεχνολογία θα υποβαθμίσει τον ανθρώπινο ρόλο, σχολιάζοντας ότι η αεροσυνοδός «εκπαίδευε τον αντικαταστάτη της». Άλλοι χαρακτήρισαν το εγχείρημα περιττό, σχολιάζοντας ότι «λύνει ένα πρόβλημα που δεν υπάρχει». Επιπλέον, εκφράστηκαν ανησυχίες για την ασφάλεια σε περίπτωση δυσλειτουργίας, με έναν χρήστη να αναρωτιέται τι θα συνέβαινε αν το ρομπότ «άνοιγε την πόρτα του αεροπλάνου εν πτήσει».

Διαβάστε επίσης:

Το ανθρωποειδές ρομπότ που «χορεύει» μπαλέτο και κάνει καράτε

Ενώ το Volodya είναι το πρώτο ανθρωπόμορφο ρομπότ που δοκιμάζεται εν πτήσει, και άλλες αεροπορικές εταιρείες εξερευνούν τη ρομποτική υποβοήθηση. Τον Μάρτιο του 2024, η Qatar Airways παρουσίασε ρομπότ-αεροσυνοδούς, εξοπλισμένα με συνομιλιακή τεχνητή νοημοσύνη (conversational A.I.), ικανά να απαντούν σε ερωτήσεις και να εκτελούν καθημερινές εργασίες. Παράλληλα, τα ανθρωπόμορφα ρομπότ έχουν ήδη βρει εφαρμογή στην πλευρά της βιομηχανικής συντήρησης: οι Hyundai Motors και Kia παρουσίασαν το X-ble Shoulder, ένα φορητό ρομπότ για εργασίες συναρμολόγησης και συντήρησης αεροσκαφών. Καθώς ο κλάδος στρέφεται στη ρομποτική, η μεγάλη πρόκληση παραμένει η διασφάλιση ότι η καινοτομία θα ενισχύσει και δεν θα αντικαταστήσει τη μοναδική ανθρώπινη εμπειρία.