Amazon: Τρομερό κύμα απολύσεων, στροφή στα ρομπότ

Πάνω από 14.000 εργαζόμενους θ’ αντικαταστήσει με ρομπότ η εταιρεία Amazon - Ετοιμάζεται να περικόψει το 10% των εργαζομένων παγκοσμίως!

Η Amazon, ο αμερικανικός γίγαντας του ηλεκτρονικού εμπορίου και της τεχνολογίας, επιβεβαίωσε την έναρξη ενός ευρείας κλίμακας προγράμματος απολύσεων, αντικαθιστώντας ήδη περίπου 14.000 εργαζόμενους με ρομποτικά και αυτοματοποιημένα συστήματα. Σύμφωνα με διεθνή μέσα, πρόκειται για την πρώτη φάση ενός κύματος που αναμένεται να επηρεάσει έως και 30.000 θέσεις εργασίας – δηλαδή σχεδόν το 10% του εταιρικού προσωπικού της Amazon παγκοσμίως.

Η διοίκηση δεν προσδιόρισε ποιες γεωγραφικές περιοχές θα επηρεαστούν περισσότερο, κάνοντας λόγο για μια «παγκόσμια αναδιάρθρωση», στο πλαίσιο της στρατηγικής μετάβασης προς ένα πιο αυτοματοποιημένο και τεχνολογικά ευέλικτο μοντέλο λειτουργίας.

Σε εσωτερικό σημείωμα που δόθηκε στη δημοσιότητα, η Beth Galetti, επικεφαλής του Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας, αναγνώρισε τις ανησυχίες γύρω από το μέγεθος των περικοπών, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως «ο κόσμος αλλάζει με ταχύτητα που δεν έχουμε ξαναδεί». Όπως σημείωσε, «η παρούσα γενιά της τεχνητής νοημοσύνης αποτελεί τη σημαντικότερη τεχνολογική επανάσταση μετά το Διαδίκτυο, προσφέροντας στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να καινοτομούν με πρωτοφανή ρυθμό».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Amazon, Andy Jassy, ο οποίος από το 2021 έχει υιοθετήσει μια αυστηρή πολιτική περιορισμού δαπανών, είχε ήδη προαναγγείλει ότι η AI θα αναδιαμορφώσει ριζικά το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας μέσα στα επόμενα χρόνια. Όπως έχει δηλώσει, η Amazon βρίσκεται σε φάση ραγδαίας τεχνολογικής επέκτασης, με πάνω από 1.000 έργα τεχνητής νοημοσύνης να βρίσκονται σε εξέλιξη — αριθμός που, σύμφωνα με τον ίδιο, αποτελεί «μόνο ένα μικρό δείγμα» του τι πρόκειται να ακολουθήσει.

Πίσω από αυτές τις κινήσεις, ωστόσο, διαφαίνεται μια βαθύτερη στρατηγική μετατόπιση του ομίλου: η Amazon επιχειρεί να περάσει από το παραδοσιακό μοντέλο ηλεκτρονικού εμπορίου σε ένα υβριδικό οικοσύστημα τεχνολογίας, logistics, cloud υποδομών και αυτόνομων υπηρεσιών. Ήδη, τμήματα όπως τα Amazon Web Services (AWS) και η ρομποτική εφοδιαστικής αλυσίδας ηγούνται της μετάβασης, αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για βελτιστοποίηση κόστους και αποδοτικότερη διαχείριση πόρων.

Παρά τη σταθερή οικονομική της πορεία και την ηγετική θέση της στην παγκόσμια αγορά, η Amazon δείχνει να επαναπροσδιορίζει τον ίδιο της τον ρόλο: λιγότερο ως εργοδότης μαζικής εργασίας και περισσότερο ως τεχνολογική μηχανή που βασίζεται σε δεδομένα, αλγόριθμους και αυτοματισμούς. Το στοίχημα για τον κολοσσό είναι διπλό — να παραμείνει κερδοφόρος και ταυτόχρονα να διαχειριστεί τις κοινωνικές και ηθικές προεκτάσεις μιας εποχής όπου οι άνθρωποι αρχίζουν να αντικαθίστανται, μεθοδικά, από μηχανές.