Νορβηγία: Το υπόγειο θαύμα μηχανικής
Νορβηγία: Το υπόγειο θαύμα μηχανικής. Το τούνελ E39 Rogfast και τα παγκόσμια ρεκόρ σε μήκος, βάθος και βιωσιμότητα
Νορβηγία: Το υπόγειο θαύμα μηχανικής. Η Νορβηγία βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση ενός έργου-ορόσημου που υπόσχεται να επαναπροσδιορίσει την έννοια της υπόγειας οδικής σύνδεσης. Πρόκειται για το τούνελ E39 Rogfast, το οποίο, μόλις ολοκληρωθεί, θα καταρρίψει πολλά παγκόσμια ρεκόρ. Όχι μόνο θα αποτελέσει τον μακρύτερο υποθαλάσσιο οδικό άξονα στον κόσμο με μήκος περίπου 27 χιλιόμετρα, αλλά και το βαθύτερο τετραπλής λωρίδας τούνελ, φτάνοντας τα 392 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το έργο αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη συγκοινωνιακή σύνδεση μεταξύ των περιοχών Nord-Jaeren και Haugalandet.
Νορβηγία: Το υπόγειο θαύμα μηχανικής
Το Rogfast ξεχωρίζει για τον πρωτοποριακό σχεδιασμό του, ο οποίος περιλαμβάνει την κατασκευή ενός κόμβου (roundabout) μέσα στο ίδιο το τούνελ. Αυτός ο υπόγειος κυκλικός κόμβος, που οδηγεί στο νησί Kvitsøy, βρίσκεται σε βάθος 250 μέτρων κάτω από τον βυθό της θάλασσας, αποτελώντας έτσι τον βαθύτερο οδικό κόμβο παγκοσμίως.
Η ιδιαιτερότητα του έργου δεν έγκειται μόνο στην τεχνική του αρτιότητα, αλλά και στην έμφαση που δίνεται στην αισθητική και ψυχολογική εμπειρία του οδηγού. Προβλέπεται η ανάπτυξη εικαστικής παρέμβασης εντός του τούνελ, με στόχο την αποφυγή της μονοτονίας, τον καλύτερο προσανατολισμό, τη μείωση του άγχους των οδηγών και τη δημιουργία μιας αίσθησης πιο “ανοιχτού” χώρου. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται η χρήση δυναμικού φωτισμού που θα προσαρμόζεται ανάλογα με τη ροή της κυκλοφορίας ή τις καιρικές συνθήκες, ενισχύοντας την ασφάλεια και την άνεση.
Το έργο, που τελεί υπό την εποπτεία του Statens vegvesen (Νορβηγική Διεύθυνση Δημόσιων Οδών), δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη βιωσιμότητα. Η ειδική δράση με τίτλο Rogfast Pluss, την οποία συντονίζει η Norconsult, εστιάζει σε πολλούς άξονες:
- Μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και των εκπομπών CO₂.
- Εξοικονόμηση υλικών.
- Αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (αιολικής, ηλιακής, κυματικής και γεωθερμικής).
- Στήριξη της βιολογικής γεωργίας στις περιοχές γύρω από τα εργοτάξια.
Η δημιουργική προσέγγιση της ομάδας του Rogfast Pluss οδήγησε σε καινοτόμες λύσεις που επαναπροσδιόρισαν τις υπάρχουσες τεχνικές και αμφισβήτησαν καθιερωμένες πρακτικές, με στόχο να μετατρέψουν το τούνελ σε παράδειγμα οικολογικής μηχανικής.
Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε με την πρώτη κύρια σύμβαση το φθινόπωρο του 2021 από το Kvitsøy. Η συνολική διάρκεια κατασκευής εκτιμάται σε περίπου 8 χρόνια, αν και ορισμένοι υπολογίζουν ότι το τούνελ δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2033. Πάντως, για λόγους ασφάλειας και λειτουργικότητας, θα λειτουργεί με κέντρα ελέγχου από τρεις διαφορετικές τοποθεσίες.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης το σχέδιο για τη διαχείριση των εκσκαφών, με την πλειοψηφία των υλικών να τοποθετείται σε θαλάσσιους αποδέκτες κοντά στα Harestad, Kvitsøy και Bokn. Παράλληλα, η τεκμηρίωση και ο σχεδιασμός του έργου υλοποιούνται πλήρως με τη χρήση 3D δεδομένων και τεχνολογίας BIM, εξασφαλίζοντας ακρίβεια και διαφάνεια σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
Το E39 Rogfast, όταν ολοκληρωθεί, θα αποτελέσει κάτι περισσότερο από το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο τούνελ στον κόσμο. Θα είναι ένα σύμβολο βιώσιμης καινοτομίας, αναβαθμίζοντας δραστικά την καθημερινότητα των οδηγών, μειώνοντας σημαντικά τον χρόνο μετακίνησης στην ευρύτερη περιοχή και καθιερώνοντας ένα παγκόσμιο σημείο αναφοράς στην υπόγεια οδοποιία.