Το διαφημιστικό της Twix που έφτασε στην απαγόρευση για επικίνδυνη οδήγηση
Το διαφημιστικό της Twix που έφτασε στην απαγόρευση για επικίνδυνη οδήγηση. Όταν η δημιουργικότητα συγκρούεται με την οδική ασφάλεια
Το διαφημιστικό της Twix που έφτασε στην απαγόρευση για επικίνδυνη οδήγηση. Ένα τηλεοπτικό διαφημιστικό για τη δημοφιλή σοκολάτα Twix απαγορεύτηκε πρόσφατα στο Ηνωμένο Βασίλειο, προκαλώντας συζητήσεις και αναδεικνύοντας τις ευθύνες των εταιρειών απέναντι στην οδική ασφάλεια. Η αιτία; Η προτροπή σε επικίνδυνη οδήγηση, σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή Διαφημίσεων (ASA).
Το διαφημιστικό της Twix που έφτασε στην απαγόρευση για επικίνδυνη οδήγηση
Το διαφημιστικό, το οποίο προβαλλόταν στην τηλεόραση του Ηνωμένου Βασιλείου, παρουσίαζε έναν άνδρα με μακριά μαλλιά και μουστάκι να συμμετέχει σε μια θεαματική καταδίωξη. Η καταδίωξη αυτή κατέληγε σε μια σύγκρουση δύο πανομοιότυπων, καραμελοχρωμων αυτοκινήτων, τα οποία «στοιβάζονταν» το ένα πάνω στο άλλο, αναπαριστώντας τις δύο χαρακτηριστικές μπάρες της σοκολάτας Twix.
Η ASA έλαβε πέντε επίσημες καταγγελίες από τηλεθεατές που θεώρησαν ότι η σκηνή ενθαρρύνει επικίνδυνη οδήγηση. Η εταιρεία Mars-Wrigley, ιδιοκτήτρια της Twix, υπερασπίστηκε τη διαφήμιση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για μια «κινηματογραφική σκηνή» σε ένα «φανταστικό, μη ρεαλιστικό περιβάλλον». Ακόμη και ο φορέας Clearcast, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο των τηλεοπτικών διαφημίσεων πριν από τη μετάδοσή τους, είχε εγκρίνει αρχικά το περιεχόμενο.
Ωστόσο, η ASA έκρινε ότι το πρώτο μέρος της διαφήμισης παραβιάζει τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η απόφαση αυτή βασίστηκε στην έμφαση που δόθηκε στην ταχύτητα, την έντονη μουσική υπόκρουση, τα ορατά ίχνη από φρεναρίσματα και τη γενικότερη «επικίνδυνη συμπεριφορά» στην οδήγηση που προέβαλε.
«Η διαφήμιση δεν πρέπει να ξαναπροβληθεί με την παρούσα μορφή», δήλωσε η ASA, τονίζοντας ότι δεν επιτρέπεται να προβάλλονται σκηνές που ενδέχεται να παραβιάζουν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ή να παροτρύνουν σε απερίσκεπτη συμπεριφορά στον δρόμο.
Από την πλευρά της, η Mars-Wrigley υποστήριξε ότι όλα τα γυρίσματα έγιναν με νόμιμες ταχύτητες και με έμφαση στην ασφάλεια. Υπενθύμισε επίσης ότι το brand Twix έχει συνδέσει εδώ και χρόνια την ταυτότητά του με το «παράλογο χιούμορ», προσπαθώντας να δικαιολογήσει τον μη ρεαλιστικό χαρακτήρα της σκηνής.
Η διαφήμιση έκλεινε με μια μπάρα Twix να πέφτει μέσα από τις ηλιοροφές των δύο αυτοκινήτων, ενώ αυτά απομακρύνονταν «ενωμένα», συνοδευόμενα από το σύνθημα «two is more than one» («δύο είναι καλύτερα από ένα»).
Σύμφωνα με την τελική απόφαση της ASA, ζητήθηκε από τη Mars-Wrigley «να μην εγκρίνει ή ενθαρρύνει την ανεύθυνη οδήγηση που είναι πιθανό να παραβιάζει τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας» στις διαφημίσεις της. Αυτό το περιστατικό αναδεικνύει την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των ρυθμιστικών αρχών απέναντι στην προώθηση ασφαλών οδηγικών συμπεριφορών, ακόμη και στο πλαίσιο της ψυχαγωγίας.