Εικόνες-σοκ στην Αγια-Σοφιά: Βαριά οχήματα μέσα στο ναό! Ανησυχία για την ασφάλεια του δαπέδου. Έντονη ανησυχία και δημόσια συζήτηση προκαλεί η κυκλοφορία βαρέων οχημάτων στο εσωτερικό της Αγίας Σοφίας κατά τη διάρκεια των εργασιών συντήρησης. Φωτογραφίες που διακινήθηκαν ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν ένα γερανοφόρο φορτηγό σταθμευμένο πάνω στο ιστορικό δάπεδο του μνημείου, καθώς και ένα άλλο όχημα κοντά στην περίφημη Αυτοκρατορική Πύλη, την κύρια τελετουργική είσοδο.
Οι εικόνες αυτές, που αναδείχθηκαν αρχικά από το Turkyie Today, εγείρουν σοβαρά ερωτήματα για το κατά πόσο το εξαιρετικά ευαίσθητο δάπεδο του μνημείου προστατεύεται επαρκώς. Το δάπεδο της Αγίας Σοφίας δεν είναι μία ενιαία επιφάνεια, αλλά αποτελείται από μωσαϊκά, αρχαίες λίθινες πλάκες και πιθανώς υποκείμενους κενούς θαλάμους, καθιστώντας το ευάλωτο σε φθορά από υψηλά φορτία και κραδασμούς.

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας έσπευσε να απαντήσει στις ανησυχίες, τονίζοντας ότι οι εργασίες ενίσχυσης, τις οποίες ο υπουργός Μεχμέτ Νουρί Έρσοϊ χαρακτήρισε ως την «πιο ολοκληρωμένη διαδικασία αποκατάστασης στην ιστορία» του ναού, προχωρούν με στόχο τη μεγαλύτερη αντοχή σε σεισμούς.
Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου, πριν από την είσοδο των οχημάτων, πραγματοποιήθηκαν στατικές μελέτες φορτίου και μετρήσεις φέρουσας ικανότητας, οι οποίες έδειξαν ότι το υποκείμενο δάπεδο μπορεί να αντέξει έως 25 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο. Για πρόσθετη ασφάλεια, κατασκευάστηκε προσωρινή πλατφόρμα ικανή να φέρει έως 30 τόνους ανά τετραγωνικό μέτρο.

Παρά τη διαβεβαίωση, επιστημονικές εκτιμήσεις εκφράζουν επιφυλάξεις για το σύστημα προστασίας που φαίνεται στις φωτογραφίες. Ειδικοί επισημαίνουν ότι οι απλές προσωρινές προστατευτικές πλάκες κάτω από τους τροχούς ενδέχεται να μη διασφαλίζουν την πλήρη κατανομή του φορτίου, μεταφέροντας επικίνδυνες τάσεις στα αρχαία στρώματα του δαπέδου. Υπενθυμίζουν ότι σε μνημεία τέτοιου βεληνεκούς απαιτούνται πιο σύνθετα συστήματα κατανομής φορτίου, με παχύτερα, αλληλοσυνδεόμενα πάνελ ή χαλύβδινες πλάκες, για τη διασπορά του βάρους σε πολύ ευρύτερη επιφάνεια. Η εξέλιξη των εργασιών στην 1.486 ετών Αγία Σοφία παραμένει στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος.
Όλα τα viral video εδώ.