Θρύλοι του παλιού ελληνικού σινεμά. Οι ζεν πρεμιέ που άναβαν φωτιές. Γοητεία, πάθος και δράμα πίσω από τα φώτα. Η ζωή των μεγάλων πρωταγωνιστών. Ο ελληνικός κινηματογράφος της χρυσής εποχής ανέδειξε ηθοποιούς που δεν ήταν απλώς πρωταγωνιστές αλλά αληθινά σύμβολα γοητείας και πάθους. Οι Αλέκος Αλεξανδράκης, Νίκος Κούρκουλος, Νίκος Γαλανός, Φαίδων Γεωργίτσης και Άλκης Γιαννακάς καθόρισαν την εικόνα του Έλληνα αρσενικού στη μεγάλη οθόνη, αφήνοντας ο καθένας ένα μοναδικό αποτύπωμα.
Θρύλοι του παλιού ελληνικού σινεμά. Οι ζεν πρεμιέ που άναβαν φωτιές
Παρά τις διαφορετικές τους αφετηρίες -από την πολυτάραχη προσωπική ζωή και τη θεατρική ευαισθησία του Αλεξανδράκη, την εργατική καταγωγή και το οικογενειακό δράμα του Κούρκουλου μέχρι την αινιγματική φυσιογνωμία του «ωραίου κακού» Άλκη Γιαννακά και την εκφραστικότητα του Φαίδωνα Γεωργίτση ως άλλου «Τζέιμς Ντιν»-, όλοι τους μοιράστηκαν μια κοινή μοίρα: τη λατρεία του κοινού.
Ο καθένας τους έφερε στη σκηνή και την οθόνη μια ξεχωριστή αύρα. Ο Αλεξανδράκης ενσάρκωνε τον κοσμοπολίτη μπον βιβέρ, ο Κούρκουλος το σκληροτράχηλο, παθιασμένο λαϊκό ήρωα, ο Γαλανός το γοητευτικό, μαγνητικό πρωταγωνιστή με το διαπεραστικό βλέμμα, ενώ ο Γεωργίτσης τον αντισυμβατικό, μελαγχολικό επαναστάτη.
Οι βιογραφίες τους είναι γεμάτες όχι μόνο με καλλιτεχνικές επιτυχίες, αλλά και με έντονα προσωπικά δράματα και θυελλώδεις έρωτες, που τροφοδότησαν το μύθο τους.
Αλέκος Αλεξανδράκης: Οι τέσσερις γάμοι, η πίκρα της Λαμπέτη και η παθιασμένη βόλτα με τη Νόνικα
Ο Αλέκος Αλεξανδράκης υπήρξε μια από τις πιο γοητευτικές και χαρισματικές φυσιογνωμίες του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, με μια πραγματικά άνευ προηγουμένου απήχηση στο γυναικείο κοινό. Η προσωπική του ζωή ήταν εξίσου θυελλώδης και πολυτάραχη με την καλλιτεχνική του πορεία, καθώς σημαδεύτηκε από παθιασμένους δεσμούς και τέσσερις γάμους.
Στο ξεκίνημα της καριέρας του, η πρώτη σημαντική σχέση του ήταν με την Έλλη Λαμπέτη, η οποία υπέκυψε στη γοητεία του. Ο δεσμός τους διήρκεσε περίπου έξι μήνες, αλλά έληξε άδοξα, όταν ο Αλεξανδράκης αποφάσισε να ακολουθήσει την Κατερίνα Ανδρεάδη σε περιοδεία. Η ρήξη ήταν οριστική και δραματική. Η Λαμπέτη αρνήθηκε να του ξαναμιλήσει, εκφράζοντας την πίκρα της με τον πιο σκληρό τρόπο: Όταν την επόμενη χρονιά ο Αλεξανδράκης προσπάθησε να τη συγχαρεί στο καμαρίνι της, εκείνη τον προσπέρασε, παριστάνοντας πως δεν τον έβλεπε – σαν να προσπερνούσε ένα άψυχο αντικείμενο.
Ο Αλέκος Αλεξανδράκης έκανε τέσσερις γάμους. Γνώρισε την πρώτη του σύζυγο Μαρτζ Βάλβη στο Σουδάν, με την οποία παντρεύτηκε λίγο αργότερα στην Αθήνα. Ο γάμος τους, όπως και ο δεύτερος με την πανέμορφη Γαλλίδα Κλοντ Σαμπαντού, διήρκεσε μόλις τρία χρόνια. Το 1956 παντρεύτηκε την ηθοποιό Αλίκη Γεωργούλη. Ο γάμος τους ολοκληρώθηκε έπειτα από τέσσερα χρόνια. Τέλος, ο τέταρτος γάμος του ήταν με την Ελβετή Βερένα Γκάουερ. Κατά τη διάρκεια των πέντε ετών που κράτησε αυτός ο γάμος, απέκτησαν δύο παιδιά. Ο τελευταίος και πιο μακροχρόνιος έρωτας της ζωής του ήταν η Νόνικα Γαληνέα. Γνωρίστηκαν το 1969, ενώ πρωταγωνιστούσαν στην επιτυχημένη σειρά «Ο παράξενος ταξιδιώτης». Παρά το γεγονός ότι η σχέση τους διήρκεσε 21 ολόκληρα χρόνια, δεν ενώθηκαν ποτέ με τα δεσμά του γάμου.
Η ίδια η Νόνικα Γαληνέα περιέγραψε το μαγικό τρόπο που ξεκίνησε ο δεσμός τους στη βιογραφία της: Ένα βράδυ, μετά την παράσταση «Μεγάλα χρόνια», η συμπρωταγωνίστριά της την κλείδωσε κατά λάθος στο καμαρίνι. Ο Αλεξανδράκης, ακούγοντας τις φωνές της από μακριά, γύρισε πίσω και της άνοιξε. Από εκείνη τη στιγμή η σύνδεσή τους ήταν αναπόφευκτη. Η Γαληνέα εξομολογήθηκε ότι, παρόλο που είχε αυτοκίνητο, του ζήτησε να τη μεταφέρει με το δικό του. Σε μια στιγμή έντονου πάθους, βρέθηκαν κάτω από ένα δέντρο, με τα διερχόμενα αυτοκίνητα να ρίχνουν τα φώτα τους πάνω τους. Αυτή ήταν και η αρχή ενός από τους πιο εμβληματικούς δεσμούς στο ελληνικό καλλιτεχνικό στερέωμα.
Νίκος Κούρκουλος: Οι τραγωδίες της ζωής του και το βαρύ ζεϊμπέκικο
Ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου, ο Νίκος Κούρκουλος, ξεκίνησε τη ζωή του σε μια πολύτεκνη οικογένεια, όπου ήταν το δεύτερο από τα τέσσερα παιδιά.
Η είσοδός του στην υποκριτική ήταν τυχαία, όπως είχε δηλώσει ο ίδιος. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου δίπλα στον Μάνο Κατράκη, απ’ όπου αποφοίτησε το 1958. Η πρώτη του θεατρική εμφάνιση έγινε την ίδια χρονιά, με το θίασο Λαμπέτη-Χορν, στο έργο «Η κυρία με τις καμέλιες», γεγονός που σηματοδότησε την έναρξη μιας λαμπρής καριέρας.
Η προσωπική ζωή του Κούρκουλου σημαδεύτηκε από ένα βαρύ οικογενειακό δράμα. Όταν ήταν 18 ετών, ο μεγαλύτερος αδελφός του Σπύρος, τρίτος πλοίαρχος σε γκαζάδικο, χάθηκε σε ένα τραγικό ναυάγιο ανοιχτά της Βενεζουέλας, όταν το πλοίο κόπηκε στα δύο λόγω τυφώνα. Ο Κούρκουλος, βαθιά πληγωμένος, είχε συνδέσει εκείνη τη μέρα με ένα προαίσθημα, ξυπνώντας ξαφνικά και λέγοντας στη μητέρα του: «Μάνα, μεγάλο κακό θα μας βρει».
Λίγα χρόνια αργότερα, ο πόνος εντάθηκε με το χαμό και του τρίτου αδελφού, του Στέφανου, ο οποίος σκοτώθηκε από πτώση, ενώ δούλευε στην οικοδομή. Αυτές οι απώλειες λέγεται ότι τον επηρέασαν βαθιά και έπαιξαν ρόλο στη συναισθηματική του φόρτιση σε ρόλους όπως στη θρυλική σκηνή της ταινίας «Ορατότης μηδέν», όπου χορεύοντας ζεϊμπέκικο καίει τα υπάρχοντά του, σε μια ιστορία που αφορά ένα θανατηφόρο ναυάγιο.
Στην προσωπική του ζωή, ο Νίκος Κούρκουλος παντρεύτηκε δύο φορές. Ο πρώτος του μεγάλος έρωτας ήταν η Μελίτα Κουτσογιάννη-Κούρκουλου, βοηθός σκηνοθέτη, με την οποία απέκτησε δύο παιδιά: τον Άλκη (ο οποίος ακολούθησε την υποκριτική) και τη Μελίτα. Παρότι πήραν διαζύγιο το 1987, διατήρησαν μια άψογη σχέση αγάπης και σεβασμού. Το 2003 παντρεύτηκε τη Μαριάννα Λάτση, με την οποία απέκτησε άλλα δύο παιδιά, την Εριέττα και τον Φίλιππο.
Ο Νίκος Κούρκουλος, παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας (διαγνώστηκε με καρκίνο στο ρινοφάρυγγα το 2001), συνέχισε να αγωνίζεται για το Εθνικό Θέατρο μέχρι το τέλος. Απεβίωσε στις 30 Ιανουαρίου 2007.
Άλκης Γιαννακάς: Το… ρεμάλι και ο φλογερός έρωτας με την Γκιζέλα Ντάλι
Γεννημένος στην Αθήνα στις 28 Μαρτίου 1945, ο Άλκης Γιαννακάς (το πραγματικό του όνομα ήταν Χρήστος), υπήρξε μια από τις πιο γοητευτικές και αινιγματικές μορφές του παλαιότερου ελληνικού κινηματογράφου. Ο θάνατός του, σε ηλικία 80 ετών, στις 12 Οκτωβρίου 2025 ξύπνησε μνήμες μιας εποχής όπου οι Έλληνες σταρ καθιερώνονταν μέσα από την ερμηνεία και την παρουσία τους, χωρίς να χρειάζονται υπερβολές ή σκάνδαλα.
Η γνωριμία του με τον κόσμο του σινεμά ήταν σχεδόν απρόσμενη. Μόλις 17 ετών, ανακαλύφθηκε από το σκηνοθέτη Μανώλη Σκουλούδη, ο οποίος του πρότεινε ρόλο στην ταινία «Ένας ντελικανής» το 1963. Η οριστική του καθιέρωση ήρθε το 1965 με την ταινία «Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη». Εκεί υποδύθηκε με συγκλονιστικό τρόπο έναν άντρα του περιθωρίου, πρώην πυγμάχο και χαρτοπαίκτη, ο οποίος ζει εκμεταλλευόμενος πλούσιες γυναίκες. Ο ρόλος αυτός, γεμάτος μελαγχολία και αυτοκαταστροφική διάθεση, τον καθιέρωσε ως τον «ωραίο κακό» του ελληνικού σινεμά. Η τολμηρή του ερμηνεία, ιδιαίτερα σε σκηνές όπως αυτή με τη Ζέτα Αποστόλου, προκάλεσε μεγάλη αίσθηση και ήρθε αντιμέτωπη με τη λογοκρισία της εποχής.
Η προσωπική ζωή του Άλκη Γιαννακά απασχόλησε επίσης τα φώτα της δημοσιότητας, κυρίως λόγω του θυελλώδους και παθιασμένου έρωτά του με την Γκιζέλα Ντάλι, γνωστή ως η «Ελληνίδα Μπριζίτ Μπαρντό». Οι δυο τους γνωρίστηκαν στα γυρίσματα της ταινίας «Ο Παρθένος» και η σχέση τους έγινε σύμβολο του κινηματογραφικού πάθους της εποχής. Η Ντάλι είχε περιγράψει τον Γιαννακά ως το «μεγαλύτερο έρωτα της ζωής» της, λέγοντας πως ήταν «ο ωραιότερος και πιο περιζήτητος άντρας».
Νίκος Γαλανός: Το αιώνιο είδωλο και η μάχη με τον καρκίνο
Ο Νίκος Γαλανός, με το διαπεραστικό βλέμμα, την ιδιαίτερη εμφάνιση (στενό πουκάμισο και παντελόνι καμπάνα) και τη μαγνητική του γοητεία, υπήρξε μια από τις πιο εμβληματικές και περιζήτητες μορφές του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου. Η καλλιτεχνική του πορεία διήρκεσε σχεδόν πέντε δεκαετίες, κατά τη διάρκεια των οποίων κατάφερε να κάνει τις γυναίκες να παραληρούν στο πέρασμά του.
Γεννημένος το 1946, ο Γαλανός έκανε τα πρώτα του βήματα στο θεατρικό σανίδι συμμετέχοντας στο θίασο της αξέχαστης Τζένης Καρέζη. Η φυσική του γοητεία, σε συνδυασμό με το αδιαμφισβήτητο ταλέντο του, τον καθιέρωσαν γρήγορα στον καλλιτεχνικό χώρο ως έναν από τους πλέον περιζήτητους πρωταγωνιστές.
Στην περίοδο της ακμής του ελληνικού κινηματογράφου, ο Νίκος Γαλανός πρωταγωνίστησε σε πλήθος ταινιών. Σημαντικότερες υπήρξαν οι συνεργασίες του με κορυφαίες γυναίκες της εποχής, όπως η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Μαίρη Χρονοπούλου, δημιουργώντας ζευγάρια που έκοβαν εισιτήρια. Μετά την πτώση του κινηματογράφου, συνέχισε την επιτυχημένη του πορεία στην τηλεόραση, πρωταγωνιστώντας σε πολλές δημοφιλείς σειρές.
Ο Νίκος Γαλανός άφησε την τελευταία του πνοή στο σπίτι του, στις 19 Μαΐου του 2025, σε ηλικία 79 ετών, έπειτα από μάχη με τον καρκίνο. Η απώλειά του άφησε ένα μεγάλο κενό στον κόσμο της τέχνης, αλλά η εικόνα του ως γοητευτικού «ζεν πρεμιέ» παραμένει ανεξίτηλη στη μνήμη του κοινού.
Φαίδων Γεωργίτσης: Ο Έλληνας «Τζέιμς Ντιν» με το εκφραστικό βλέμμα
Ο Φαίδων Γεωργίτσης υπήρξε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και εμβληματικές μορφές του ελληνικού κινηματογράφου, κερδίζοντας επάξια τον τίτλο του Έλληνα «Τζέιμς Ντιν». Η φήμη του οφειλόταν σε ένα μοναδικό συνδυασμό χαρίσματος και ταλέντου, με κυρίαρχο χαρακτηριστικό το υπέροχο και βαθιά εκφραστικό γαλαζοπράσινο βλέμμα, που το λάτρευε ο κινηματογραφικός φακός και το οποίο μαγνήτιζε τις θαυμάστριές του. Ο Γεωργίτσης άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην υποκριτική τέχνη. Δεν ήταν μόνο η εξωτερική του εμφάνιση, αλλά και το υποκριτικό του ταλέντο που του επέτρεπε να αναδεικνύει ακόμα και δευτερεύοντες ρόλους, μετατρέποντάς τους σε πρωταγωνιστικούς. Αυτή η ικανότητα τον έκανε περιζήτητο σε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο ηθοποιός επέλεξε να αποσυρθεί από τα φώτα της δημοσιότητας. Βρήκε ηρεμία στο σπίτι του στο Κορωπί, το οποίο είχε μετατρέψει σε προσωπικό του ησυχαστήριο. Παρ’ όλα αυτά, η αγάπη του για την υποκριτική δεν σταμάτησε ποτέ. Ο Φαίδων Γεωργίτσης έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών, έπειτα από πολύμηνη μάχη με τον καρκίνο.