Καθυστερούν οι «έξυπνες» κάμερες για τις τροχαίες παραβάσεις
Τι πραγματικά συμβαίνει με τα συστήματα καταγραφής παραβάσεων
Δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, που έκαναν λόγο για την άμεση έναρξη λειτουργίας 41 νέων «έξυπνων» καμερών σε 17 δήμους της Αττικής, φαίνεται πως δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα… Οι κάμερες αυτές, σύμφωνα με τις αναφορές, είχαν τη δυνατότητα να εντοπίζουν μια σειρά από σοβαρές τροχαίες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που οι συμβατικές συσκευές δεν καταγράφουν, όπως η χρήση κινητού τηλεφώνου, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας και η παραβίαση του ορίου ταχύτητας.
Η αλήθεια είναι πως οι κάμερες για τις οποίες υπήρξαν ρεπορτάζ αποτελούν μέρος ενός έργου της Περιφέρειας Αττικής που αφορά την τοποθέτηση συνολικά 388 καμερών, με αποκλειστική δυνατότητα την καταγραφή της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη σε κεντρικές διασταυρώσεις. Αυτές οι κάμερες δεν διαθέτουν τις προηγμένες δυνατότητες που αποδίδονται στις «έξυπνες» συσκευές.
Μακρύς ο δρόμος για τις «έξυπνες» κάμερες
Για την εγκατάσταση και λειτουργία των πραγματικά «έξυπνων» καμερών, οι οδηγοί θα χρειαστεί να περιμένουν αρκετά ακόμα. Το σχετικό έργο βρίσκεται μόλις στο ξεκίνημα της δημοπράτησης, ενώ εκκρεμούν οι τεχνικές και διοικητικές εγκρίσεις.
Επιπλέον, για να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το σύστημα και να αποστέλλονται αυτόματα οι κλήσεις στους παραβάτες, κρίνεται απαραίτητη η ενεργοποίηση του Ενιαίου Ψηφιακού Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων. Το σύστημα αυτό, που βρίσκεται κι αυτό υπό ανάπτυξη, θα συγκεντρώνει τα δεδομένα από όλες τις κάμερες, θα διασυνδέεται με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ και της Τροχαίας και θα επιτρέπει την ηλεκτρονική αποστολή των προστίμων μέσω της θυρίδας του οδηγού στο gov.gr. Μόνο όταν ολοκληρωθούν οι σχετικοί διαγωνισμοί, θα προχωρήσει η ενιαία εγκατάσταση σε όλη τη χώρα, εξασφαλίζοντας κοινές προδιαγραφές και πιστοποιημένη διαδικασία βεβαίωσης.
Ποιες κάμερες λειτουργούν σήμερα στην Αττική;
Στους δρόμους της Αττικής, σήμερα λειτουργούν διαφορετικοί τύποι καμερών, με συγκεκριμένες αρμοδιότητες:
Κάμερες Διαχείρισης Κυκλοφορίας: Περίπου 250 συσκευές τοποθετημένες ψηλά σε κεντρικούς οδικούς άξονες. Δεν καταγράφουν παραβάσεις. Ο σκοπός τους είναι αποκλειστικά η εποπτεία της κυκλοφορίας από το Κέντρο Διαχείρισης της Περιφέρειας και τον Θάλαμο Επιχειρήσεων της Τροχαίας (ΘΕΠΕΚ), ώστε να υπάρχει άμεση παρέμβαση σε περίπτωση ατυχήματος ή μποτιλιαρίσματος.
Κάμερες Λεωφορειολωρίδων (ΟΑΣΑ – ΟΣΥ): Λειτουργούν 12 κάμερες του ΟΑΣΑ για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων, ενώ δέκα ακόμη λειτουργούν πειραματικά εντός των αστικών λεωφορείων. Οι κλήσεις δεν αποστέλλονται αυτοματοποιημένα. Το υλικό συλλέγεται και αποστέλλεται ταχυδρομικά από τη Διεύθυνση Τροχαίας. Οι κάμερες αυτές έχουν επίσης τη δυνατότητα μέτρησης ταχύτητας σε βασικούς άξονες όπως η Μεσογείων και η Κηφισίας.
Κάμερες Ερυθρού Σηματοδότη: Πρόκειται για ειδικές, πιστοποιημένες κάμερες, που εντοπίζουν μόνο την παράβαση με κόκκινο. Μέχρι σήμερα, μόνο δύο πιλοτικές κάμερες λειτουργούν στη Λεωφόρο Ποσειδώνος, με τη μαζική εγκατάσταση των υπολοίπων να μην έχει ξεκινήσει.
Η μόνη περίπτωση όπου λειτουργεί αυτόνομο και πιστοποιημένο σύστημα ελέγχου ταχύτητας και παραβάσεων είναι στην Αττική Οδό.
Η όποια συζήτηση για την άμεση λειτουργία των «έξυπνων» καμερών στους δρόμους της Αττικής, με τη δυνατότητα καταγραφής πολλαπλών παραβάσεων, φαίνεται πως πρόωρη. Οι οδηγοί θα πρέπει να περιμένουν ακόμα, έως ότου ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες και τεθεί σε πλήρη λειτουργία το ενιαίο ψηφιακό σύστημα διαχείρισης.
Όλα τα viral video εδώ.