Όταν η φωτογραφία παραμόρφωνε την αλήθεια, πριν το Photoshop
Στις απαρχές του ο 20ος αιώνας ήταν μια εποχή επαναστατική. Ήταν καιροί γεμάτοι από ανατροπές και εξεγέρσεις, τουλάχιστον στο χώρο των εικαστικών τεχνών. Καθώς η δομή του σύγχρονου κόσμου αποδεικνυόταν ρευστή και εύπλαστη, η εσωστρέφεια ήταν η μόνη διέξοδος για τους καλλιτέχνες που ήθελαν να αποτυπώσουν τα θραύσματα του πολέμου στον ψυχισμό του βλέμματος τους.
Μέσα σε ένα περιβάλλον τραυματισμένο από τον πόλεμο, μια ομάδα από φωτογράφους αποφάσισαν να πειραματιστούν με τα όρια της τέχνης τους.
Η avant-garde σκηνή της δεκαετίας του 1920 στην Πράγα, οι σουρεαλιστές στο Παρίσι και οι εκφραστές του κινήματος Neues Sehen της Γερμανίας μετέτρεψαν τη φωτογραφία σε μια παράξενη μορφή τέχνης που θόλωνε τα όρια του πραγματικού με το σουρεαλισμό.
Με όπλο τους τις νεότερες, μικρότερες κάμερες και την εμφάνιση του φιλμ σε λωρίδες κυλίνδρου τα κινήματα του βλέμματος αποφάσισαν να αντιταχθούν στην κλασική αποτύπωση της εικόνας, αναζητώντας νέες προοπτικές σε όλα όσα μπορούσε να απαθανατίσει ο φωτογραφικός φακός.
Ένα αιώνα περίπου μετά από τότε που οι μαέστροι της σουρεαλιστικής φωτογραφίας αναδείχθηκαν, η κληρονομιά και το έργο τους εξακολουθούν να εντυπωσιάζουν και να απαιτούν την μελέτη και τη ματιά μας.
Οι νέες πραγματικότητες
Περισσότερες από 200 σπάνιες φωτογραφίες των Herbert Bayer, Hans Bellmer, Man Ray και αναρίθμητων άλλων εκτίθενται στο Μουσείο Bellerive της Ζυρίχης. Με τίτλο Real Surreal: Masterpieces of Avant-Garde Photography (Από το Ρεαλισμό στο Σουρεαλισμό: Αριστουργήματα της Avant-Garde φωτογραφίας) η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 24 Ιουλίου αποκαλύπτοντας μια αξιομνημόνευτη θέληση για πειραματισμό αλλά και τη μαεστρία των δημιουργών να παραμορφώσουν την πραγματικότητα σε μια εποχή προτού επινοηθεί η ψηφιακή επεξεργασία εικόνας και η πλαστικότητα του Photoshop.
Αν ο Νταλί αποκαλούσε την τέχνη της φωτογραφίας “ειλικρινή δημιουργία του πνεύματος”, τότε αυτοί οι καλλιτέχνες την υπηρέτησαν με αφοσίωση μοναδική.