Πώς διδάσκεται στα παιδιά η… ευτυχία: Τι είναι η θετική εκπαίδευση;
Η εκπαίδευση των μαθητών δεν πρέπει να είναι μόνο μαθηματικά, γλώσσα και ξένες γλώσσες, αλλά και η διδασκαλία σημαντικών δεξιοτήτων που θα τους κάνει να νιώσουν ικανοποίηση από τη ζωή, ευγνωμοσύνη, αισιοδοξία και ελπίδα.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη θετική εκπαίδευση που χρησιμοποιείται αρκετά χρόνια στο εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα κάποιες εξαιρέσεις καθηγητών πρεσβεύουν αυτή τη μορφή εκπαίδευσης που εστιάζει στη βίωση θετικών συναισθημάτων.
- Τι ακριβώς είναι η θετική εκπαίδευση;
Πώς μπορούν οι μαθητές να μάθουν να είναι ευτυχισμένοι και να αποκτήσουν άλλες σημαντικές δεξιότητες στη ζωή τους; Απαντήσεις δίνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στο BD η Δέσποινα Μαλλίδου, ιδιοκτήτρια του Κέντρου Ξένων Γλωσσών “Mallidou Education Center”, η οποία έχει δημιουργήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Positive4U μέσω του οποίου διδάσκει τους καθηγητές και τα παιδιά πώς να ανακαλύψουν τα μοναδικά τους ταλέντα, δυνατότητες και πώς να μάθουν να κυνηγούν τα όνειρά τους.
- Πόσα χρόνια είστε στον χώρο της εκπαίδευσης και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε και τη θετική εκπαίδευση;
Είμαι στον χώρο της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης τα τελευταία 30 χρόνια. Ιδιοκτήτρια Κέντρου Ξένων Γλωσσών “Mallidou Education Center”. Από την αρχή της καριέρας μου αποφάσισα ότι δεν θέλω να είμαι ο εκπαιδευτικός που θα διδάσκει μόνο γραμματική και λεξιλόγιο. Θέλω παράλληλα οι μαθητές μου να αποκτήσουν μαζί μου μοναδικές εκπαιδευτικές εμπειρίες και να εξοπλιστούν με δεξιότητες ζωής. Γι’ αυτό δίδασκα μέσα από παιχνίδι, θέατρο, λογοτεχνία ζωγραφική. Έχω δημιουργήσει τα δικά μου εκπαιδευτικά προγράμματα όπως: GrammArt, Learn How to Learn, Incredible kids και βέβαια το μεγάλο μου project Positive4U. Είμαι εκπαιδεύτρια εκπαιδευτικών.
Περίπου 10 χρόνια πριν ήρθα σε επαφή με τον όρο ευζωία και ευτυχία στην εκπαίδευση κι άρχισα να το ψάχνω και να εμβαθύνω όλο και πιο πολύ. Διαθέτω πλέον Master NLP in Education, Certificate in Neuroscience, MSc in Positive Psychology, Certificate in Life Coaching. Το επόμενο βήμα ήταν να μπορέσω να το μεταδώσω στους μαθητές μου και να τους πάρω μαζί μου σε αυτό το ταξίδι. Σαν εκπαιδευτικός και δημιουργός προγραμμάτων ήξερα τι και πως έπρεπε να το κάνω. Ξεκίνησα να φτιάχνω δραστηριότητες κι εκπαιδεύσεις.
Έχω γράψει το βιβλίο “Teaching Happiness in the Language Classroom” όπου περιέχει δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν οι δάσκαλοι στις τάξεις τους και να μυήσουν τα παιδιά στις αρχές της ευζωίας και της θετικότητας. Έχω γράψει επίσης το ημερολόγιο αυτoφροντίδας «Τα 12 βότσαλα της ευτυχίας».
- Τι είναι η θετική εκπαίδευση;
Είναι η εκπαίδευση που θεωρεί ότι όλα τα παιδιά είναι ικανά, έχουν απίστευτες δυνατότητες κι ο εκπαιδευτικός είναι εκεί για να τους καθοδηγήσει και να τους δείξει τον δρόμο. Είναι η εκπαίδευση που θεωρεί τα λάθη σαν ευκαιρία μάθησης, είναι η εκπαίδευση που υποστηρίζει κι ενθαρρύνει τον μαθητή. Είναι η εκπαίδευση που τον κάνει να νοιώθει σημαντικός, ότι τον υποστηρίζουν κι ότι η φωνή του μπορεί να ακουστεί. Να ανακαλύψει τα μοναδικά ταλέντα και δυνατότητές του και να μάθει να κυνηγά τα όνειρά του.
Εστιάζει στη βίωση θετικών συναισθημάτων που έχουν να κάνουν με την ικανοποίηση από την ζωή, την ευγνωμοσύνη, την αισιοδοξία, την ελπίδα, την πίστη στη ζωή.
- Ποια είναι τα οφέλη της;
Η θετική εκπαίδευση είναι η εκπαίδευση που βοηθά τα παιδιά να ανθίσουν σαν άνθρωποι και να γίνουν τα υπέροχα πλάσματα που έχουν γεννηθεί να γίνουν. Πιο ευτυχισμένους ανθρώπους και πιο ανθεκτικούς. Σχετίζεται με τις αρετές που προάγουν την κοινωνία όπως η υπευθυνότητα, η φροντίδα, ο αλτρουισμός, η παιδεία, ο πολιτισμός.
Ο κόσμος βεβαίως χρειάζεται ανθρώπους που να μιλούν καλά αγγλικά. Αλλά ο κόσμος πρωτίστως χρειάζεται ανθρώπους που να μπορούν να εκφράζουν ευγνωμοσύνη, να κάνουν καλοσύνη, να πιστεύουν στον εαυτό τους, να συνδέονται με τους ανθρώπους με νόημα, και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους.
Η αύξηση των ποσοστών της κατάθλιψης παγκοσμίως μεταξύ των νέων, η μικρή αύξηση της ικανοποίησης από τη ζωή και η συνέργεια μεταξύ μάθησης και θετικού συναισθήματος υποστηρίζουν ότι οι δεξιότητες για την ευτυχία πρέπει να διδάσκονται στο σχολείο. Ο προβληματισμός κι ο προσανατολισμός είναι κυρίως να μπορέσουμε να δράσουμε σε προληπτικό επίπεδο, κι αυτό πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή της εκπαίδευσης των παιδιών.
- Τι αφορά το πρόγραμμα Positive4U και σε ποιους απευθύνεται;
Το πρόγραμμα Positive4U είναι δική μου έμπνευση κι αφού βέβαια έχω παρακολουθήσει τι γίνεται στο τοπίο της εκπαίδευσης παγκόσμια. Έχω κάνει εξειδικευμένες μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στον τομέα και με την τριπλή ιδιότητά μου ως εκπαιδευτικός, δημιουργός εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σύμβουλος θετικής ψυχολογίας, δημιούργησα το πρόγραμμα Positive4U. Περιέχει εκπαιδεύσεις και υλικό για εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά για έναν θετικό και χαρούμενο τρόπο ζωής. Έχω δημιουργήσει εκπαιδεύσεις μέσα από το παιχνίδι, θέατρο, crafts, portfolios κι από διάφορες δραστηριότητες.
Έχουν ανταποκριθεί κυρίως κέντρα ξένων γλωσσών, αλλά κι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ως τώρα έχουν εκπαιδευτεί πάνω από 100 καθηγητές και μέσω αυτών περισσότεροι από 100.000 μαθητές. Υπάρχουν και κέντρα ξένων γλωσσών που έχουν κάνει εκπαίδευση κι έχουν εντάξει τη φιλοσοφία και τις αρχές της θετικότητας, ολιστικά στα σχολεία τους.
Μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε οποιαδήποτε τάξη οποιασδήποτε γλώσσας, στα νηπιαγωγεία, στα δημοτικά και στα γυμνάσια. Οι εκπαιδεύσεις γίνονται στα αγγλικά αλλά και στα ελληνικά. Το υλικό που έχω δημιουργήσει μπορεί να προσαρμοστεί σε διαφορετικές ηλικίες κι εκπαιδευτικά περιβάλλοντα.
- Υπάρχουν άλλα παρόμοια προγράμματα στην Ελλάδα;
Τα δικά μου προγράμματα εμπεριέχουν εκτός από τη θεωρία και πράξη. Εξοπλίζω τους εκπαιδευτικούς με ότι χρειάζονται για να εφαρμόσουν το πρόγραμμα μέσα στην τάξη χωρίς έξτρα προετοιμασία και αναζήτηση υλικού. Το βιβλίο μου “Teaching Happiness in the language classroom”.
Περιέχει έτοιμες δραστηριότητες υποστηριζόμενες από την ακαδημαϊκή θεωρία πίσω από αυτές.
Στο Positive4U schools έχω σχεδιάσει το portfolio των μαθητών, αλλά και δραστηριότητες για παρουσίαση των θεματικών, αλλά και την εξάσκησή τους μέσα στην τάξη. Και βέβαια ένα μεγάλο κομμάτι είναι και η υποστήριξη των γονέων έτσι ώστε όλοι μαζί να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε την τριγωνική σχέση δάσκαλος-μαθητής- γονέας
Άλλη μία εκπαίδευση καθηγητών είναι τα “Well-being Games” , Διδάσκουμε αρχές θετικής ψυχολογίας κι ευζωίας μέσα από ένα δυνατό μέσο εκπαίδευσης, το παιχνίδι.
- Πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές και οι καθηγητές;
Από την εμπειρία μου θα σας πω ότι δεν έχουν καταλάβει όλοι οι δάσκαλοι τα οφέλη και δυσκολεύονται να δουν τον ρόλο τους ως δασκάλους ευτυχίας. Το κατανοώ μέχρι ένα ορισμένο σημείο, αλλά γι’ αυτό είμαι εδώ να τους δείξω τον τρόπο και να τους παρέχω και συγκεκριμένα εργαλεία για να μπορέσουν να βοηθήσουν τον εαυτό τους και τα παιδιά που διδάσκουν. Η αλήθεια είναι ότι πιο θερμοί είναι οι δάσκαλοι των κέντρων ξένων γλωσσών όπου η ξένη γλώσσα είναι το όχημα για να διδάξουν αξίες.
Οι σχολάρχες έχουν την ελευθερία να διαλέξουν τι και πως θα κάνουν στις τάξεις τους και φτιάχνουν το πρόγραμμά τους αναλόγως.Υπάρχουν κι αυτοί όμως που απλά θέλουν να τελειώσουν το βιβλίο, να κάνουν την ύλη και εικάζουν ότι δεν έχουν χρόνο για κάτι άλλο. Οι του δημοσίου έτσι κι αλλιώς ίσως να μην έχουν και πολλά περιθώρια επιλογής.
- Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι μπορεί να διδαχτεί η ευτυχία μέσα στην τάξη;
Υπάρχουν ουσιαστικά στοιχεία από καλά ελεγχόμενες μελέτες, ότι δεξιότητες που αυξάνουν την ανθεκτικότητα, τα θετικά συναισθήματα, τη δέσμευση και το νόημα μπορούν να διδαχθούν σε μαθητές.
Στην ερώτηση αν το σχολικό περιβάλλον επηρεάζει την ευτυχία σύμφωνα με μια νέα μελέτη της λέκτορας HGSE Christina Hinton, η απάντηση είναι ξεκάθαρη: ‘Έχει μεγάλη σημασία’. Η Hinton εξέτασε την αλληλεπίδραση της ευτυχίας, του κινήτρου και της επιτυχίας και εξέτασε επίσης τους σχολικούς παράγοντες που τροφοδοτούν. Ρώτησε τους μαθητές τι υποστηρίζει τη μάθησή τους και μετά αποκωδικοποίησε τις απαντήσεις, σύμφωνα με την ίδια. Οι μαθητές ανέφεραν συχνά ότι η ευτυχία ή τα θετικά συναισθήματα όπως η απόλαυση ή η διασκέδαση, προάγουν τη μάθηση. Επίσης ανέφεραν τη σημασία του να αισθάνονται ασφαλείς και άνετα στο σχολείο και να έχουν ασφαλείς σχέσεις με τους δασκάλους και τους συνομηλίκους τους.
Υπάρχουν κι άλλα ουσιαστικά στοιχεία από καλά ελεγχόμενες μελέτες, ότι δεξιότητες που αυξάνουν την ανθεκτικότητα, τα θετικά συναισθήματα, τη δέσμευση και το νόημα μπορούν να διδαχθούν σε μαθητές.
Ως πρωταρχικό μαθησιακό και κοινωνικό περιβάλλον για τα περισσότερα παιδιά, τα σχολεία έχουν τεράστιες δυνατότητες και ευθύνη για την προώθηση της ανθεκτικότητας και της ευημερίας στα παιδιά. Επίσης αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η ευτυχία μπορεί να επηρεάσει την ακαδημαϊκή επιτυχία. Επιπλέον, αποκαλύπτουν ότι τα συναισθήματα επηρεάζουν σημαντικά τις στρατηγικές μάθησης των μαθητών, τους γνωστικούς πόρους, τα κίνητρα και τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα.
- Ποιο είναι το όραμά σας;
Θεωρώ ότι το Positive4U είναι η αποστολή μου και το όραμά μου. Εξακολουθώ να υπηρετώ την εκπαίδευση, αλλά από ένα άλλο μετερίζι. Είμαι ενθουσιασμένη από τη δύναμη που έχει και το πόσο μπορεί να επηρεάσει τους νέους ανθρώπους. Θέλω το μήνυμα της ευτυχίας και της θετικότητας να φτάσει σε όσο πιο πολλά παιδιά γίνεται μέσω της εκπαίδευσης και των δασκάλων.
Πήγη: businessdaily