Ποιος είναι ο μεγιστάνας που χωρίζει τη σύζυγό του επειδή έχει άνοια; – Το ναζιστικό παρελθόν και οι ίντριγκες της οικογένειας
Ο Βόλφγκανγκ Πόρσε, δισεκατομμυριούχος και εκ των αφεντικών της αυτοκινητοβιομηχανίας Porsche, αποφάσισε να χωρίσει τη σύζυγό του επειδή η «ασθένειά της, που μοιάζει με άνοια, έχει γίνει αφόρητη για τον ίδιο» έγραψαν σε άρθρο τους οι λονδρέζικοι «Times».
Ο 79χρονος μεγιστάνας βρίσκει αυτή τη στιγμή «αδύνατο να συνεχίσει να ζει με την 75χρονη σύζυγό του Κλαούντια, της οποίας η φθίνουσα κατάσταση υγείας άλλαξε οριστικά την προσωπικότητά της τα τελευταία δύο χρόνια» ανέφεραν πηγές κοντά στο πρώην ζευγάρι στη γερμανική ταμπλόιντ «Bild». Ο Βόλφγκανγκ είχε σχέση με την Κλαούντια από το 2007 και παντρεύτηκαν τελικά το 2019. Η Κλαούντια -νομικός, πρώην σύμβουλος της γερμανικής κυβέρνησης και πρώην καθηγήτρια- δεν μπορούσε να μετακινηθεί χωρίς βοήθεια εδώ και μήνες, ανέφεραν τα δημοσιεύματα. Τα τελευταία δύο χρόνια, βασίζεται σε εικοσιτετράωρη επίβλεψη και φροντίδα από την κόρη της και τέσσερις νοσηλεύτριες, οι οποίες αλλάζουν βάρδιες. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν μπορεί να κινηθεί μόνη της και η νοητική της αντίληψη έχει πέσει κατακόρυφα.
Η πρώην αγαπημένη
Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτεται ότι ο Μr. Porsche τους τελευταίους μήνες φέρεται να έχει αναθερμάνει τη σχέση του με την πρώην αγαπημένη του και πρώην μοντέλο, την 59χρονη Γκαμπριέλα Πρινσένσιν ζου Λάινινγκεν. Η Γκαμπριέλα έχει δύο διαζύγια στο ενεργητικό της, έχοντας παντρευτεί τον πρώτο της σύζυγο, τον πρίγκιπα Καρλ Έμιχ του Λάινινγκεν, το 1991, με τον οποίο χώρισαν επτά χρόνια αργότερα. Λίγους μήνες μετά το διαζύγιο με τον πρίγκιπα, παντρεύτηκε τον 86χρονο Ελβετό Καρίμ Αγά Χαν Δ’. Ο γάμος της με τον 49ο ιμάμη των Νιζαριτών Ισμαηλιτών διήρκεσε δεκαέξι χρόνια πριν από το διαζύγιό τους, το 2014. Σημειώνεται ότι η ίδια έλαβε 50 εκατ. στερλίνες μετά το διαζύγιό της από τον Αγά Χαν.
Ο Βόλφγκανγκ Πόρσε, ο οποίος κατοικεί μόνιμα στην Αυστρία, γεννήθηκε στη Στουτγκάρδη, είναι ο μικρότερος γιος του πρώην σχεδιαστή και διευθύνοντος συμβούλου της Porsche AG, Φέρντιναντ Πόρσε, και της Ντοροθέα Ρέιτζ. Ο παππούς του λεγόταν επίσης Φέρντιναντ Πόρσε και ήταν ιδρυτής της ομώνυμης εταιρείας, ενώ σχεδίασε και το θρυλικό Volkswagen Beetle. Παράλληλα, ο μεγαλύτερος αδελφός του Βόλφγκανγκ είναι ο Φέρντιναντ Αλεξάντερ Πόρσε -με το προσωνύμιο «Boutzi»-, o οποίος σχεδίασε την πρώτη Porsche 911. Ο Bόλφγκανγκ Πόρσε είχε παντρευτεί το 1988 τη σκηνοθέτιδα Σούζαν Μπρέσερ. Μαζί απέκτησαν δύο παιδιά, πριν χωρίσουν το 2008. Επίσης δύο παιδιά έχει και η Κλαούντια Πόρσε. Σήμερα είναι πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Porsche Automobil Holding SE, καθώς και της Porsche AG.
Η περιουσία της οικογένειας των Πόρσε εκτιμάται γύρω στα 20 δισ. ευρώ. Η Porsche SE, η εταιρεία χαρτοφυλακίου της οικογένειας, κατέχει επίσης περισσότερο από το 50% των δικαιωμάτων ψήφου στη Volkswagen. Ο Βόλφγκανγκ Πόρσε σχεδιάζει να διεκδικήσει επανεκλογή στο εποπτικό συμβούλιο της Volkswagen τον Μάιο, παρά το γεγονός ότι υπερβαίνει το εσωτερικό όριο ηλικίας της εταιρείας.
Η νέα γενιά κληρονόμων και απόγονοι του ιδρυτή της Porsche βρίσκονται ολοένα και πιο κοντά στο να κατακτήσουν τον τίτλο της ισχυρότερης οικογένειας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Porsche AG εισήλθε στο χρηματιστήριο στις 29 Σεπτεμβρίου 2022, συγκεντρώνοντας συνολικά έσοδα 9,1 δισ. δολαρίων για το μητρικό όμιλο Volkswagen AG, με αποτίμηση που άγγιξε τα 73 δισ. δολάρια. Αν και επρόκειτο για μια πολύπλοκη συμφωνία, η εταιρεία -με παρουσία δεκαετιών στον κλάδο- κατάφερε να πείσει επενδυτές και αγορές. Ήταν η μεγαλύτερη αρχική δημόσια προσφορά στην Ευρώπη εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία.
Οικογενειακή κόντρα
Μετά το θάνατό του, ο Φέρντιναντ Πόρσε κληροδότησε στο γιο του Φέρι και στην κόρη του Λουίζ, καθώς και στα τέσσερα παιδιά τους, μερίδιο 10% από την περιουσία του. Από τότε ξεκίνησαν οι διαμάχες μεταξύ των οικογενειών. Η Λουίζ έστελνε τα παιδιά της σε μιλιταριστικά οικοτροφεία, ενώ ο Φέρι έστελνε τα δικά του σε σχολεία που εστίαζαν στη δημιουργικότητα. Η αντίθεση στη φιλοσοφία τους, ξεκάθαρη.
Το κλίμα έγινε ακόμη χειρότερο στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν τέσσερις βασικοί απόγονοι δούλευαν όλοι στην Porsche: ο γιος του Φέρι, ο σχεδιαστής Φέρντιναντ Αλεξάντερ Πόρσε (γνωστός και ως «Butzi»), ο αδερφός του, ο επικεφαλής παραγωγής Χανς-Πίτερ Πόρσε, ο γιος της Λουίζ, ο επικεφαλής διανομής Χανς Μισέλ Πίεχ (Hans Michel Piëch), αλλά και ο αδερφός του, επικεφαλής έρευνας και ανάπτυξης, Φέρντιναντ Καρλ Πίεχ (Ferdinand Karl Piëch).
Η οικογένεια αποφάσισε από το 1972 ότι κανένα μέλος της δεν θα μπορούσε να εργαστεί στο μέλλον στην Porsche, η οποία θα λειτουργούσε μόνο με εξωτερικούς διευθυντές. Στη συνέχεια, ο «Butzi» Πόρσε ίδρυσε την Porsche Design ως εξωτερική επιχείρηση, η οποία παρήγε γυαλιά ηλίου, σκι και ρολόγια, μεταξύ άλλων συλλεκτικών ειδών.
Ο Φέρντιναντ Καρλ Πίεχ, εξάδελφος του «Butzi», αναγκάστηκε επίσης να συμμορφωθεί με τον οικογενειακό κανόνα, ότι κανένα μέλος δεν πρέπει να εργάζεται στην Porsche. Αφού απολύθηκε από το πόστο του στην Porsche, κατάφερε να ανελιχθεί στις τάξεις της Audi τις δεκαετίες του 1970 και του 1980, αναπτύσσοντας αυτοκίνητα όπως το Audi 100 sedan και το Audi Quattro road and rally car. Το 1993 έγινε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου VW.
Ο Πίεχ εγκατέλειψε τη θέση του ως πρόεδρος της VW το 2015. Πριν από το θάνατό του το 2019, το «Der Spiegel» περιέγραψε την εταιρική κουλτούρα που είχε δημιουργήσει ο Πίεχ στη VW ως «Βόρεια Κορέα χωρίς τα στρατόπεδα εργασίας». Από τότε, τα πράγματα στην οικογενειακή επιχείρηση έχουν αλλάξει, επισημαίνει ο Μάικλ Ντιν, αναλυτής αυτοκινήτων για το Bloomberg Intelligence.
Ως πρόεδρος των επιχειρηματικών συμφερόντων της οικογένειας, ο Βόλφγκανγκ Πόρσε είναι ο εκ των πραγμάτων εκπρόσωπος της οικογένειας για τους 80 και πλέον απογόνους του ιδρυτή Φέρντιναντ Πόρσε σε πέντε γενιές. Ο κυνηγός και ζωγράφος έχει καταφέρει να οδηγήσει την ισχυρή οικογένεια και πάλι στην κορυφή, όπως αποδεικνύεται από την πρόσφατη δημόσια εγγραφή. «Η νεότερη γενιά είναι χαμηλών τόνων» υποστηρίζει ο Ντιν. «Βλέπουν τους εαυτούς τους ως επιχειρηματίες περισσότερο από οτιδήποτε άλλο» προσθέτει.
Ο μηχανικός του Χίτλερ, τα τανκς και η βόμβα V-1 Flying
Όλα ξεκίνησαν με τον Φέρντιναντ Πόρσε, το μηχανικό του Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος ίδρυσε την ομώνυμη εταιρεία του στη Στουτγκάρδη της Γερμανίας το 1931.
Αυστριακός στην καταγωγή, ο ιδρυτής της εταιρείας Φ. Πόρσε κατασκεύασε στρατιωτικά τανκς για τους ναζί, τη βόμβα V-1 Flying και το VW Beetle – το τελευταίο ως απάντηση σε αίτημα του Χίτλερ. Ο Πόρσε ίδρυσε την ομώνυμη συμβουλευτική εταιρεία με το γαμπρό του Άντον Πίεχ και άλλους οικονομικούς υποστηρικτές. Σπάνια αυτοκίνητα, όπως το αμφιλεγόμενο Type 64, που δημιουργήθηκε για να επιδείξει τη ναζιστική δύναμη, προέκυψαν από τις πρώτες συνεργασίες της Porsche.
Όταν ο Πόρσε πέθανε το 1951, τα περιουσιακά του στοιχεία μοιράστηκαν εξίσου στα δύο παιδιά του, στον Φέρι και στη Λουίζ Πόρσε, η οποία είχε παντρευτεί τον Άντον Πίεχ. Εξού και η μισή οικογένεια της Porsche φέρει το όνομα Πίεχ. Ο Φέρντιναντ Πόρσε και ο γιος του Φέρι δημιούργησαν αυτοκίνητα και τεχνολογίες για χρόνια, σε συνεργασία με τη Volkswagen, η οποία ιδρύθηκε το 1937 από το Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο του Ναζιστικού Κόμματος. Το 1993, το μέλος της οικογένειας της Porsche, Φέρντιναντ Καρλ Πίεχ, ανέλαβε το τιμόνι της VW και παρέμεινε ως πρόεδρος μέχρι το 2015.
Ο Φέρι, ο οποίος συνελήφθη για πολεμική δραστηριότητα στο πλευρό των SS, κράτησε την εταιρεία της Porsche ενώ ο πατέρας του ήταν στη φυλακή. Το 1948, αυτός και ο Άντον Πίεχ συναντήθηκαν για να θέσουν τις βάσεις σχεδίων που θα οδηγούσαν τελικά στο «νόμο VW» του 1960, ο οποίος δίνει στην Κάτω Σαξονία το 20% των κοινών μετοχών της VW και χαρακτηρίζεται ως ανασταλτική μειοψηφία. Ο νόμος, θεωρητικά, προστατεύει την εταιρεία από μια εχθρική εξαγορά. Η ρύθμιση εξακολουθεί να είναι ισχυρή.
Ο Φέρι ανέπτυξε την πρώτη ευρέως αναγνωρισμένη Porsche, τη 356, και έγινε επίτιμος πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Porsche. Παρέμεινε σε αυτή τη θέση μέχρι το θάνατό του το 1998. Η αδελφή του συμμετείχε επίσης στη διαχείριση της επιχείρησης, αν και σε μικρότερο βαθμό.