Ζάκυνθος: Ιδιοκτήτες σκαφών μάζεψαν τα σκουπίδια στο Ναυάγιο – Η επιστολή της επιτροπής
Η φωτογραφία η οποία αναρτήθηκε από τον περιβαλλοντολόγο Μιχάλη Μπάκα στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook αποτυπώνει την αγανάκτησή του για αυτούς που πετούν τα σκουπίδια δίχως να νοιάζονται για το περιβάλλον. «Ελληνικό καλοκαίρι 2022.. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς γίνεται να πληρώνεις για να πας για λίγες ώρες σε μια από τις ωραιότερες παραλίες του κόσμου και να αφήνεις εκεί τα σκουπίδια σου», έγραψε χαρακτηριστικά ο κ. Μπάκας.
Εν τέλει, η κοινοπραξία πλοίων «Πόρτο Βρώμη – Μαριές» και συγκεκριμένα, ο πρόεδρος της κοινοπραξίας, Διονύσης Γιατράς αποφάσισε να καθαρίσει την παραλία με δική του πρωτοβουλία. Πολλά από τα δικά τους σκάφη άλλωστε μεταφέρουν τους τουρίστες στην παραλία η οποία δεν είναι προσβάσιμη με άλλο τρόπο.
Δείτε τις εικόνες:
Ποιος έχει την ευθύνη
Σε σχετική επιστολή της προς τη δημοτική αρχή η πρόεδρος της Επιτροπής Αλεξανδρα Παπαλιάκου ξεκαθαρίζει: «Τις τελευταίες ώρες κυκλοφορεί μέσω του διαδικτύου μια φωτογραφία που απεικονίζει σωρό από απορρίμματα σε μια από τις πιο γνωστές παγκοσμίως παραλίες της χώρας μας , αυτή του Ναυαγίου Ζακύνθου . Όπως γνωρίζετε στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου Ζακύνθου , βάση του άρθρου 68, ν. 4875/2021 (Α΄250) όπως ισχύει , δεν εμπίπτει η αποκομιδή των απορριμμάτων, διαδικασία που ήταν και παραμένει ευθύνη της Δημοτικής Αρχής».
Άλλωστε αυτό αποδεικνύεται και από τις αρμοδιότητες της επιτροπής όπως ορίζει και το σχετικό ΦΕΚ 250/Α/23-12-2021, Άρθρο 68, παράγραφος 5:
«Για τη διενέργεια όλων των έργων διοίκησης και διαχείρισης της Πρότυπης Τουριστικής Περιοχής Αξιοποίησης και Προστασίας που αφορούν ενδεδειγμένες ενέργειες προστασίας του περιβάλλοντος, αποφυγής κινδύνου κατάρρευσης του ναυαγίου, συντήρησης, προστασίας και ασφαλούς διαμόρφωσης των διόδων πρόσβασης σε αυτό, η Επιτροπή Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου Ζακύνθου δύναται, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης διάταξης της εθνικής νομοθεσίας, να λειτουργεί ως αναθέτουσα αρχή για κάθε έργο ανάθεσης μελετών ή εργασιών για τη συντήρηση και αποφυγή του κινδύνου κατάρρευσης του ναυαγίου, για τη διάνοιξη οδών, την κατάλληλη αντιστήριξη και την ασφαλή διαμόρφωση των διόδων πρόσβασης σε αυτό. Η χρηματοδότηση των μελετών και των έργων αυτών καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού με ειδική χρηματοδότηση που του χορηγείται για τον σκοπό αυτό από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι συμβάσεις ανάθεσης μελετών και έργων για τους σκοπούς του παρόντος υπογράφονται από τον Υπουργό Τουρισμού».
Τι υποστήριξε ο δήμαρχος
Ο δήμαρχος Ζακύνθου κ. Νικήτας Αρετάκης μιλώντας νωρίτερα στο protothema.gr είχε υποστηρίξει ότι ο χώρος του Ναυαγίου δεν είναι στην αρμοδιότητα του δήμου και έτσι δεν είναι υπεύθυνος για την καθαριότητα. Β«Εμείς είχαμε αναλάβει τη διαχείριση του Ναυαγίου μέχρι και πριν ένα μήνα και είχαμε φροντίσει για την καθαριότητα και στην παραλία αλλά και στο χερσαίο τμήμα πάνω από το Ναυάγιο όπου υπάρχουν κάποιες καντίνες. Τη διαχείριση όμως την έχει η Επιτροπή Αξιοποίησης και Ανάδειξης του Ναυαγίου που έχει συγκροτηθεί από τον Δεκέμβριο του 2021. Θα πρέπει λοιπόν η Επιτροπή να μισθώσει πλοίο και ανθρώπους που να βρίσκονται στην παραλία και να μαζεύουν τα σκουπίδια. Όταν είχαμε εμείς τη διαχείριση είχαμε άνθρωπο που πληρωνόταν από το Δήμο ο οποίος καθάριζε την παραλία και είχαμε και ανθρώπους που πρόσεχαν τους τουρίστες ώστε να μην υπάρξει κάποιο πρόβλημα με το κουφάρι του πλοίου. Πλέον η μόνη μας υποχρέωση είναι να έχουμε ναυαγωσώστη. Η επιτροπή θα πρέπει να βρει άμεσα λύση σε αυτό το πρόβλημα».
Το φημισμένο Ναυάγιο
Η παραλία «Ναυάγιο» αποτελεί μια από τις πλέον διάσημες παραλίες της Ελλάδας την οποία επισκέπτονται εκατομμύρια τουρίστες κάθε καλοκαίρι. Βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του νησιού κοντά στο ορεινό χωριό της Αναφωνήτριας. Μετά το 1922 από κατολισθήσεις δημιουργήθηκε αρχικά η πρώτη αξιόλογη παραλία η οποία ήταν περίπου μέχρι το σημείο που είναι σήμερα το καράβι. Η τελευταία κατολίσθηση μετά το Ναυάγιο δημιούργησε την σημερινή παραλία.
Tο ναυάγιο τοποθετείται χρονολογικά στο 1983, όταν το πλοίο «Παναγιώτης» με πενταμελές πλήρωμα και μεταφέροντας φορτίο 1895 κούτες τσιγάρα ενώ βρισκόταν στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κεφαλονιάς – Ζακύνθου, υπέστη βλάβη στην κύρια μηχανή και έμεινε ακυβέρνητο. Αποτέλεσμα ήταν να προσαράξει στη βραχώδη και απόκρημνη ακτή βορειοανατολικά της Ζακύνθου όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.