Βαγγέλης Μαρινάκης: «Νέες προκλήσεις για τη ναυτιλία από τις γεωπολιτικές εξελίξεις»
Η ευρωπαϊκή κοινότητα αποφάσισε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να γίνει σε μία νύχτα, τόνισε ο πρόεδρος του Ομίλου Capital, Βαγγέλης Μαρινάκης, και αφήνοντας αιχμές για την ΕΕ πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι «αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, τιμωρούμε τους εαυτούς μας».
Οι επιπτώσεις από την εισβολή στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί πλήρως, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ομίλου Capital, Βαγγέλη Μαρινάκη.
«Είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί και ειδικά με το ουκρανικό, μια σύγκρουση τόσο κοντά σε εμάς. Φυσικά το γεωπολιτικό κομμάτι άλλαξε πολλά δεδομένα, αλλά έφερε και προκλήσεις στον κλάδο του διεθνούς εμπορίου», είπε μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link, σε μία ενότητα που συμμετείχαν και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι τοποθετήθηκαν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία.
Όπως ανέφερε ο κ. Μαρινάκης, η ευρωπαϊκή κοινότητα αποφάσισε να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να γίνει σε μία νύχτα. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την άποψη ότι η Ε.Ε. αντί να βρει μια λύση που θα βοηθήσει να ξεπεραστεί το πρόβλημα και εν γένει τις οικονομίες, συζητά περαιτέρω κυρώσεις και άλλα παρόμοια μέτρα.
Σύμφωνα με τον κ. Μαρινάκη, ως αποτέλεσμα αυτού, βλέπουμε τη Ρωσία να στέλνει πετρέλαιο στη Κίνα και στην Ινδία, με έκπτωση και στη συνέχεια αυτές οι χώρες το στέλνουν και πάλι στην Ευρώπη με τις τιμές στα ύψη και ο καταναλωτής πληρώνει το τίμημα.
«Αντί να τιμωρούμε τη Ρωσία, τιμωρούμε τους εαυτούς μας. Οι συνέπειες θα είναι μεγάλες και οι πολιτικοί θα πρέπει να εργαστούν για να βρεθεί μια λύση», πρόσθεσε.
Στον απόηχο του πολέμου στην Ουκρανία, ο πρόεδρος του Ομίλου Capital επεσήμανε ότι «ως εταιρεία εργαζόμαστε με Ουκρανούς και Ρώσους. Παρείχαμε βοήθεια, ειδικά μετά την εισβολή στους ναυτικούς από την Ουκρανία και τις οικογένειές τους».
Παράλληλα, αναφέρθηκε στα πλοία όπου ήταν ναυτολογημένο πλήρωμα και από τις δύο εθνικότητες, τονίζοντας πως μέχρι στιγμής δεν υπήρχαν σοβαρά προβλήματα. Όμως -όπως είπε- όσο συνεχίζεται ο πόλεμος αυτό είναι θέμα χρόνου να συμβεί και βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία να χωριστούν τα μικτά πληρώματα.
Σε ό,τι αφορά την Covid-19, σημείωσε ότι ελήφθησαν πολλά μέτρα για την προστασία των ναυτικών, με σχεδόν καθημερινά τεστ. Επιπλέον, λαμβάνονται συνεχώς πρωτοβουλίες για να μένουν υγιείς.
«Είναι μια δύσκολη εποχή και ευχαριστούμε τους ναυτικούς μας. Ήταν άγνωστα νερά και για εμάς αυτά, αλλά μας έδωσαν τη δύναμη να επιστρέψουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Μαρινάκης τόνισε ότι η πανδημία ανάγκασε τον κόσμο να μείνει κλεισμένος στο σπίτι του και να διοχετεύει τα χρήματά του στην αγορά αγαθών μέσω διαδικτύου, κάτι που έφερε εκτόξευση της αγοράς των Containerships πρωτίστως και της αγοράς Dry Cargo δευτερευόντως.
Προκοπίου: Πατριωτική η απόφαση αγοράς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Μιλώντας στο συνέδριο του Capital Link, o Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, αναφέρθηκε στην απόφαση αγοράς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, επισημαίνοντας πως ο λόγος είναι πατριωτικός. Όπως είπε ήταν απογοητευμένος να βλέπει τις εγκαταστάσεις σε αυτή την κατάσταση και ήθελε ο κόσμος που εργάζεται να δει ξανά τις λαμπρές ημέρες του παρελθόντος.
«Είναι μια δύσκολη πρόκληση, αλλά είμαι άνθρωπος που μου αρέσουν οι προκλήσεις. Υπάρχει μια παροιμία που λέει ότι αν έχεις φαγούρα, μην περιμένεις άλλο να ξύσει την πλάτη σου. Θέλω να ξαναδώ την Ελλάδα να είναι ανεξάρτηση στον ναυπηγικό τομέα», τόνισε.
Ερωτηθείς για την πανδημία και το πώς επηρέασε τον κλάδο της ναυτιλίας, ο κ. Προκοπίου τόνισε πως από τη μία πλευρά ήταν μια τραγωδία για τον κόσμο, όμως έφερε και ευκαιρίες για την αγορά, με μεγάλη αύξηση στα τονομίλια.
Ο ίδιος εξέφρασε την αντίθεσή του στην επιβολή κυρώσεων, τονίζοντας πως ποτέ ιστορικά δεν λειτούργησαν, κάτι που είδαμε στο Ιράν και στη Βενεζουέλα. «Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο τι είναι νόμιμο και τι όχι γιατί πλέουμε διαρκώς σε αχαρτογράφητα ύδατα».
Από την πλευρά του Δρ. Ιωάννης Κούστας, CEO της Danaos Corporation, επεσήμανε ότι υπάρχουν περισσότερες ευκαιρίες για όσους επενδύουν και επικεντρώνονται σε έναν κλάδο, ενώ αναφερόμνος στις νέες τεχνολογίες εξέφρασε την άποψη ότι βοηθούν πολύ, όμως σε περίπτωση που έρθει η αυτόνομη πλεύση, αυτό θα είναι πρόβλημα για την ελληνική ναυτιλία, διότι οι ελληνικές εταιρείες έχουν επενδύσει πολλά στην εγχώρια ναυτοσύνη.
Ο Πέτρος Παπάς CEO της Star Bulk Carriers έκανε λόγο πως «η ναυτιλία είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο των μεταφορών», σημειώνοντας ωστόσο πως δεν έχουν δυνατή φωνή, παρά το γεγονός πως αν σταματήσουν θα σταματήσει και ο κόσμος.
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι περιβαλλοντικοί κανόνες θα φέρουν πολλού κλάδους πιο κοντά, όμως όλοι οι «παίκτες» θα πρέπει να πραγματοποιήσουν συμμαχίες για αυτό τον σκοπό.
Σε ό,τι αφορά την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, τόνισε πως η ναυτιλία θα πρέπει να ξέρει ποιο θα είναι το επόμενο καύσιμο, να βρεθεί η μηχανή που θα λειτουργεί με αυτό, να δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές, οι πάροχοι καυσίμων και ικανοποιητική ποσότητα. «Σίγουρα θα χρειαστεί μια δεκαετία γι’ αυτό και στο ενδιάμεσο θα πρέπει να παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις».
Για τα κριτήρια ESG μίλησε μεταξύ άλλων ο Δρ. Νικόλας Τσάκος CEO της ΤΕΝ, τονίζοντας πως η ναυτιλία έχει συνηθίσει να δίνει πίσω στην κοινωνία και το περιβάλλον και είναι προετοιμασμένη για τις αλλαγές που έρχονται.
«Υπάρχουν πολλοί παράμετροι και όπως είχε πει ο Τζον Λένον η ζωή είναι αυτό που σου συμβαίνει όσο εσύ είσαι απασχολημένος με το μέλλον. Η βιομηχανία τρέχει αυτή τη στιγμή και δεν μπορούμε να επικεντρωνόμαστε στην αλλαγή».
Ο Γιώργος Οικονόμου ιδρυτής του ΤΜS Group αναφέρθηκε στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, τονίζοντας πως και τώρα να ξεκινούσε θα επέλεγε την εμπλοκή με τα Bulk Carriers, καθώς κατά τη γνώμη του ο κλάδος των τάνκερς είναι πιο δύσκολο σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις. Σε ό,τι αφορά το μέλλον, εξέφρασε την άποψη ότι υπάρχουν πολλές φωνές και όχι συγκεκριμένη κατεύθυνση, σημειώνοντας πως αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις θα πρέπει να δράσουν.