Βρετανικό μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: Τα πήραμε από τα ερείπια
Το επιχείρημα του Βρετανικού μουσείου για τα Γλυπτά του Παρθενώνα σε πρόσφατη συνάντηση στην Unesco αποκάλυψε δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας Guardian.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, το Βρετανικό μουσείου υποστήριξε σε συνάντηση την περασμένη εβδομάδα ότι τα μάρμαρα ελήφθησαν «από τα ερείπια» γύρω από τον Παρθενώνα. «Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα αφαιρέθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού μουσείου, Δρ Τζόναθαν Ουίλιαμς, στην ετήσια συνάντηση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών. «Αυτά τα αντικείμενα δεν αφαιρέθηκαν όλα από το μνημείο, όπως είναι ο ισχυρισμός που διατυπώνεται», σημείωσε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου.
Αυτή η θέση του μουσείου φαίνεται ότι προσπαθεί να ενισχύσει την θέση των Βρετανών ότι ο λόρδος Έλγιν απέσπασε νόμιμα τα γλυπτά, τα οποία έδωσε στο Βρετανικό Μουσείο.
Η νομιμότητα της μεταφοράς των Γλυπτών στην Βρετανία στηρίζεται στο περίφημο «φιρμάνι» του Καϊμακάν Πασά προς τον βοεβόδα της Αθήνας το 1801, όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό οθωμανική κατοχή. Το «φιρμάνι» ανέφερε ότι ο Έλγιν έχει άδεια για να απομακρύνει ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα αλλά με την διευκρίνιση ότι δεν θα προκληθεί καμία φθορά στο μνημείο. Σύμφωνα με μαρτυρίες της εποχής, όμως, τα γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ναό του 5ου αιώνα π.Χ. με τη βοήθεια πριονιών για μάρμαρα σε πλήρη γνώση του Έλγιν.
Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε δήλωση της στην εφημερίδα Guardian αναφέρθηκε σε «κλοπή κατά συρροή». «Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα», τόνισε η Λίνα Μενδώνη.
Και συνέχισε: «Εδώ και χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν παρουσιάσει αδιάσειστα επιχειρήματα τα πραγματικά γεγονότα για την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα. Ο λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια για κάτι τέτοιο, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής».