Ιστορία, υλικά και μυστικά πίσω από τα κοστούμια των «Φαντασμάτων». Η πολύμηνες χειροποίητες κατασκευές και η ιστορική ακρίβεια που «ζωντανεύει» τους εννέα χαρακτήρες της σειράς. Η δημοφιλής τηλεοπτική σειρά «Τα Φαντάσματα», που προβάλλεται κάθε Κυριακή στις 21:00, όπου ο Ορφέας Αυγουστίδης (Χάρης) και η Έλλη Τρίγγου (Μαρίνα) βρίσκονται αντιμέτωποι με τις αλλόκοτες και ξεκαρδιστικές φιγούρες των εννέα φαντασμάτων, κρύβει πίσω από τη φαινομενική απλότητα της εικόνας της μια εξαιρετικά σύνθετη και επίπονη διαδικασία στη δημιουργία των κοστουμιών.
Ιστορία, υλικά και μυστικά πίσω από τα κοστούμια των «Φαντασμάτων»
Τα εννέα αυτά περίτεχνα ενδύματα, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ταυτότητας των χαρακτήρων, είναι εξ ολοκλήρου χειροποίητα και η κατασκευή τους ανατέθηκε σε εννέα διαφορετικούς δημιουργούς ανά την Ελλάδα, μια επιλογή που υπογραμμίζει την αφοσίωση στην ποιότητα και τη λεπτομέρεια. Πριν ξεκινήσει η κατασκευαστική φάση, προηγήθηκε μια εκτεταμένη ιστορική έρευνα που διήρκεσε πολλούς μήνες. Στόχος ήταν η όσο το δυνατόν πιστότερη απόδοση του πνεύματος της εκάστοτε εποχής στην οποία ανήκει κάθε χαρακτήρας-φάντασμα. Η συνολική διαδικασία δημιουργίας των κοστουμιών ξεπέρασε τους τρεις μήνες και απαίτησε τη χρήση 30 διαφορετικών ειδών υφασμάτων. Μια κρίσιμη παράμετρος στην επιλογή των υλικών ήταν η ιδιότητά τους να μην αντανακλούν ή απορροφούν το φως, καθώς κάτι τέτοιο ήταν απαραίτητο για την ορθή εκτέλεση των δεκάδων οπτικών εφέ (VFX), τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή της σειράς και την απόδοση της «αιθέριας» φύσης των φαντασμάτων. Επιπλέον, κάθε κοστούμι υποβλήθηκε σε μια ειδική τεχνική πατίνας από εξειδικευμένους τεχνίτες, με σκοπό να προσδώσει την απαραίτητη αίσθηση παλαιότητας και φθοράς από τον χρόνο.
Οι λεπτομέρειες των ενδυμάτων ανά ρόλο είναι γεμάτες ενδιαφέροντα στοιχεία:
Το κοστούμι της Καλλιρρόης είναι φτιαγμένο εξ ολοκλήρου από βελούδο ύφασμα, απαιτώντας 6 μέτρα υλικού, ενώ το μπολερό της έχει κατασκευαστεί από ύφασμα μπροκάρ που συνήθως χρησιμοποιείται για τη ραφή ιερατικών αμφίων, δίνοντας έναν αέρα πολυτέλειας και επισημότητας. Το κοστούμι της Μπήλιως αποτελεί ένα πιστό αντίγραφο της αμφίεσης των γυναικών της Αράχωβας από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα. Η ολόμαλλη φούστα της έχει εντυπωσιακό μήκος 10 μέτρων και ράφτηκε αποκλειστικά στο χέρι, ενώ τα παπούτσια της είναι αυθεντικά γουρουνοτσάρουχα, φτιαγμένα σε τρεις ημέρες από εξειδικευμένο τεχνίτη. Η στολή υπέστη ειδική επεξεργασία πατιναρίσματος και καψαλίσματος, ώστε να αποκτήσει την όψη του «μπαρουτοκαπνισμένου». Για τη Θεοφανία, επιλέχθηκε μια σύνθεση φυτικών και τεχνητών υφασμάτων για να αποδοθεί η χυτή αρχαιοελληνική εικόνα, με χειροποίητα δερμάτινα σανδάλια, σκουλαρίκια από επιχρυσωμένο ασήμι και μπρονζέ πόρπες από εξειδικευμένο παλαιοπωλείο.
Ο Ταγματάρχης φοράει μια αυθεντική αναπαράσταση της στολής Ταγματάρχη του Ελληνικού Πεζικού του 1941, περιλαμβανομένων και των μπότων, προσφέροντας ιστορική ακρίβεια. Το κοστούμι του Βαγγέλη είναι ιδιαίτερα περίπλοκο, καθώς συνδυάζει τέσσερα διαφορετικά δέρματα και τέσσερις συνθετικές γούνες, τα οποία στήθηκαν πάνω στον ηθοποιό με την ειδική τεχνική του μουλάζ, όπου τα υφάσματα εφαρμόζονται ένα προς ένα στο σώμα πριν ραφτούν. Ο Παρασκευάς φοράει μια ανακατασκευή στολής προσκόπων της δεκαετίας του ’80, με το μαντήλι να είναι ειδικής κατασκευής, με κολλάρο, που υποστηρίζει το βέλος που διαπερνά τον λαιμό του, ενώ τα γυαλιά του είναι αυθεντικό vintage κομμάτι της ίδιας δεκαετίας. Ο Γεράσιμος έχει ένα κοστούμι με αναφορά στα τέλη του 19ου αιώνα, με μπροκάρ γιλέκο και ανυψωμένο κολάρο σε γαλάζιους τόνους με ειδική πατίνα, και αυθεντική αναπαράσταση παπουτσιών με κουμπιά. Τέλος, το κοστούμι του Απόστολου βασίζεται σε συλλογή Armani με ειδική κατασκευή πουκαμίσου και σακακιού, ενώ το κοστούμι του Ακέφαλου είναι η πιο ευφάνταστη κατασκευή: διαθέτει ειδικά διαμορφωμένο εσωτερικό χώρο στη θέση του στέρνου, όπου τοποθετείται το κεφάλι του ηθοποιού. Το ύφασμα στο σημείο αυτό έχει αφαιρεθεί ίνα προς ίνα για να είναι διάτρητο και να επιτρέπει στον ηθοποιό να βλέπει και να αναπνέει.