Μαρκουλάκης: Ο Βέλγος πετάει την “Ορέστεια” από την Επίδαυρο!
Μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook έδωσε απαντήσεις ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης για την παράσταση της Ορέστειεας, εξαπολύοντας παράλληλα τα βέλη του προς τον νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Γιαν Φάμπρ.
Διαβάστε την ανάρτηση:
Το Φεστιβάλ δεν είναι -και δεν θα έπρεπε να είναι- θεσμός οικονομικής στήριξης των καλλιτεχνών. Όσο κι αν είναι τρομερό να χάνουν οι άνθρωποι τη δουλειά τους, θα ήταν θεμιτό να μην προκριθεί μια παραγωγή επειδή προκρίθηκε μια άλλη. Σ’ ένα Φεστιβάλ, κάποιοι μπαίνουν, κάποιοι μένουν απ’ έξω – εμένα πάντως μου έχουν συμβεί και τα δύο. Κάθε χρόνο κάποιες προτάσεις απορρίπτονται. Το εξοργιστικό είναι το πλαίσιο, το “βελγικό Φεστιβάλ”, αυτό είναι που μας ντροπιάζει όλους – καλλιτέχνες και θεατές.
Είναι εύκολο να οργίζεσαι. Το δύσκολο είναι να οργίζεσαι με τον σωστό άνθρωπο, για το σωστό λόγο, με τον σωστό τρόπο.
Για τους φίλους και συναδέλφους που έχουν θεμιτές απορίες:
1. Η πρόταση της Ορέστειας έχει γίνει στο Φεστιβάλ από πέρσι και τυπικά από τον Νοέμβριο, είχε προεγκριθεί (όπως πάντα γινόταν, για όλες τις δουλειές) και με την αλλαγή της κατάστασης κανείς δεν την ανέτρεψε.
2. Η συγκεκριμένη παραγωγή δεν διεκδικούσε ούτε 1 ευρώ από το Φεστιβάλ. Θα στηριζόταν πλήρως από ίδια κεφάλαια. Το μόνο που ζητούσε ήταν να της δοθεί ημερομηνία για την Επίδαυρο.
3. Η έναρξη των προβών βασιζόταν στην συγκρατημένη αισιοδοξία των συντελεστών ότι η πρόταση θα εγκριθεί και τυπικά από το καινούργιο status quo.
4. Όλοι οι συντελεστές γνωρίζαμε ότι τυπικά η πρόταση δεν έχει εγκριθεί, απ΄το Φεστιβάλ.
5. Η έναρξη των προβών ήταν αναγκαία, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης της ανακοίνωσης – αν περιμέναμε, δεν θα προλαβαίναμε. Τυχαία συνέπεσε με την συνέντευξη τύπου.
6. Μια τέτοια παραγωγή σκοπεύει καλλιτεχνικά και δικαιώνεται -αν δικαιωθεί- στην Επίδαυρο: αυτός είναι ο χώρος για τον οποίον κατασκευάζεται. Οι περισσότερες από τις υπόλοιπες πιάτσες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να τη στηρίξουν – πηγαίνουν οι θίασοι για να βγει η παραγωγή. Το να κάνεις μεγάλη παραγωγή αρχαίου δράματος χωρίς Επίδαυρο σημαίνει ότι ξεκινάς με έκπτωση.
7. Η περιοδεία που θα κάναμε ήταν πολύ μικρή – μόνο στις πόλεις αυτές που το θέατρό τους θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες της παράστασης. Για να μη ζήσουμε αυτά που έχουμε ζήσει – ας πούμε στο Σινέ Άλεξ του Πόρτο-Ράφτη.
8. Με μικρή περιοδεία, αυτή η παραγωγή -χωρίς Επίδαυρο- γίνεται προβληματική όχι μόνο καλλιτεχνικά αλλά και οικονομικά.
9. Η αίσθηση στη συζήτηση που κάναμε μετά τις ανακοινώσεις ήταν κοινή: χωρίς Επίδαυρο, δεν είχε νόημα να προχωρήσουμε. Κανείς δεν το ήθελε. Ο παραγωγός, παρ’ όλα αυτά, αν θέλαμε να προχωρήσουμε, ήταν διατεθειμένος να το κάνει – μ’ όλο το ρίσκο.
10. Ο συγκεκριμένος παραγωγός, Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, δεν είναι εύπορος, κάνει ένα σωρό παραγωγές, με υψηλό καλλιτεχνικό κριτήριο κι έχει ρισκάρει -κι έχει χάσει- λεφτά πολλές φορές. Κι αυτή η παραγωγή -με την Επίδαυρο- πάλι ρίσκο θα ήταν. Χωρίς, θα ήταν αυτοκτονία.
11. Κανείς, κανείς, από τους συντελεστές δεν κατηγόρησε τον Χουβαρδά ή τον Λυκιαρδόπουλο για τη δύσκολη θέση στην οποία όλοι μας βρεθήκαμε. Δεν βλέπω γιατί πρέπει να το κάνει κάποιος τρίτος – πριν ρωτήσει να μάθει.
12. Το Φεστιβάλ δεν είναι -και δεν θα έπρεπε να είναι- θεσμός οικονομικής στήριξης των καλλιτεχνών. Όσο κι αν είναι τρομερό να χάνουν οι άνθρωποι τη δουλειά τους, θα ήταν θεμιτό να μην προκριθεί μια παραγωγή επειδή προκρίθηκε μια άλλη. Σ’ ένα Φεστιβάλ, κάποιοι μπαίνουν, κάποιοι μένουν απ’ έξω – εμένα πάντως μου έχουν συμβεί και τα δύο. Κάθε χρόνο κάποιες προτάσεις απορρίπτονται. Το εξοργιστικό είναι το πλαίσιο, το “βελγικό Φεστιβάλ”, αυτό είναι που μας ντροπιάζει όλους – καλλιτέχνες και θεατές.
13. Είναι εύκολο να οργίζεσαι. Το δύσκολο είναι να οργίζεσαι με τον σωστό άνθρωπο, για το σωστό λόγο, με τον σωστό τρόπο.