Όλα τα νέα στην ώρα τους
Lifestyle, Gossip, Celebrity News

ΛΕΞ: Ο ράπερ που γεμίζει στάδια και ξεσηκώνει τα πλήθη

Το ξεκίνημα από τα γκράφιτι, η επτασφράγιστη προσωπική ζωή και τα μυστήρια του Σαλονικιού ΛΕΞ

Το φαινόμενο ΛΕΞ «χτύπησε» και πάλι συγκεντρώνοντας 100.000 κόσμο στο ΟΑΚΑ για τις συναυλίες του και όλοι ψάχνουν να δουν πώς και γιατί

Περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν σε δύο βραδιές στο ΟΑΚΑ, φωνάζοντας ρυθμικά το όνομά του. Η σκηνή είχε στηθεί στον Τοίχο των Εθνών, έναν χώρο που θυμίζει την αρχαία αγορά, αποπνέοντας μια αίσθηση συλλογικότητας και ενότητας. Τα καπνογόνα φώτιζαν τη νύχτα, ενώ τέσσερις γιγαντοοθόνες επέτρεπαν στο κοινό να βλέπει τι συνέβαινε πάνω στη σκηνή. «Αυτή η βραδιά είναι αφιερωμένη σε όλους όσοι πίστεψαν σε αυτή τη μουσική, ακόμα και αν δεν μας συμπαθούν όλοι», είπε ο ΛΕΞ μετά την εμφάνισή του. Η δήλωση του Θεσσαλονικιού ράπερ συνοψίζει και την πορεία του: αυθεντική, ειλικρινής, χωρίς συμβιβασμούς.

Η πρώτη από τις δύο βραδιές στο ΟΑΚΑ είχε μια απρόσμενη κορύφωση: Ο ΛΕΞ προσκάλεσε στη σκηνή την εμβληματική Χαρούλα Αλεξίου, την «κυρία Χαρά», όπως είπε, προκαλώντας έκρηξη ενθουσιασμού στο κοινό. Και όταν εμφανίστηκε η Χάρις Αλεξίου, η πλατεία πάγωσε και άρχισε να φωνάζει «απίστευτο». Είπαν μαζί το «Φύγε» (από το άλμπουμ «Reworks») και η Χαρούλα άνοιξε τα χέρια της σαν αγκαλιά σε όλο τον κόσμο. Ο Σαλονικιός ράπερ, με απόλυτο σεβασμό, της άφησε όλο τον χώρο, να τη χορτάσει ο κόσμος. Το φινάλε ήρθε με τον ΛΕΞ να τραγουδά τη «Μοβ βροχή» υπό αληθινή βροχή, προσθέτοντας έναν συμβολικό τόνο στην εμφάνιση: μια νέα αρχή, μια κάθαρση.

ΛΕΞ: Ο εσωστρεφής καλλιτέχνης

Το όνομά του έγινε ξαφνικά γνωστό στο πανελλήνιο πριν από τρία χρόνια, το βράδυ της 3ης Ιουλίου 2022, όταν έδωσε μια συναυλία στη Νέα Σμύρνη και όλοι άρχισαν να μιλούν για τον «άγνωστο» ράπερ από τη Θεσσαλονίκη που μαγεύει τα πλήθη. Αυτόν που δεν έχει καμία σχέση με τον Light, τον Snik και τους καυγάδες τους, καθώς και με τους λοιπούς της τραπ σκηνής. Χωρίς καμία διαφήμιση και κανένα promotion. Οι ουρές έξω από το στάδιο ήταν τεράστιες από νωρίς, με τον κόσμο να ανυπομονεί να τον δει από κοντά. Οταν ανέβηκε στη σκηνή, χιλιάδες πυρσοί άναψαν και το στάδιο σείστηκε στο σύνθημα «ΛΕΞ, όρμα τους».

Σήμερα όλοι ασχολούνται με τον εσωστρεφή καλλιτέχνη, ο οποίος απεχθάνεται τη δημοσιότητα. Δεν δίνει συνεντεύξεις, δεν συμμετέχει σε διαφημίσεις και δεν προμοτάρει τις συναυλίες του, αλλά… καταφέρνει να γεμίζει στάδια και να επηρεάζει με τους στίχους του άτομα κάθε ηλικίας. Ο ΛΕΞ, κατά κόσμον Αλέξης Λαναράς, γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1984 στη Θεσσαλονίκη και μεγάλωσε στην περιοχή του Φαλήρου. Ξεκίνησε αρχικά ως γκραφιτάς στους 2G (Good Guys), οι οποίοι το 1999 αποφάσισαν να ασχοληθούν με τη μουσική, δημιουργώντας τα Βόρεια Αστέρια. Με τα Βόρεια Αστέρια κυκλοφόρησαν τέσσερις δίσκους, αλλά αποφάσισαν να διαλυθούν και να ακολουθήσουν σόλο καριέρα. Ενδιάμεσα, ο ΛΕΞ είχε δημιουργήσει τα Ανάποδα Καπέλα μαζί με τον Μικρό Κλέφτη, κυκλοφορώντας το πρώτο τους άλμπουμ το 2007. Τρία χρόνια μετά, το 2010, ξεκίνησε η σόλο καριέρα του. Ο πρώτος του δίσκος κυκλοφόρησε το 2014 με τίτλο «Ταπεινοί και πεινασμένοι» και έκτοτε η μουσική και οι στίχοι του αφορούν στην οικονομική κρίση, τα ναρκωτικά, τις κοινωνικές ανισότητες και τις μικροπαραβατικότητες. Το 2018 κυκλοφόρησε το άλμπουμ «2XXX» και το καλοκαίρι του 2019 πραγματοποίησε μια συναυλία στο Θέατρο Πέτρας της Αθήνας, όπου συγκεντρώθηκαν περίπου 10.000 θεατές.

Αυτό που κάνω δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλή Τέχνη και το πιο πιθανό είναι ότι δεν φιλοδοξεί κιόλας να είναι. Είμαι ένας ράπερ στην Ελλάδα

«Ποτέ δεν υπήρξα ποιητής και ποτέ δεν ένιωσα ότι υπήρξα»

Στις 6 Απριλίου 2019, χωρίς καμία προειδοποίηση, ανέβηκε στο YouTube το «Τίποτα στον κόσμο». Τόσο το βιντεοκλίπ όσο και οι στίχοι καθήλωσαν το κοινό. Μέσα σε μία ώρα το συγκεκριμένο κομμάτι εκθρόνισε από την πρώτη θέση στις τάσεις του YouTube το κομμάτι «Sirens», μια συνεργασία του διεθνούς φήμης Snoop Dogg με την Ελένη Φουρέιρα. Τον Ιανουάριο του 2020 ο ΛΕΞ παραχώρησε δύο τραγούδια του για την παράσταση «Παραμύθι για δύο» του Φίλιπ Ρίντλεϊ, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ, σε μετάφραση Ξένιας Καλογεροπούλου και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ράπτη, και στη συνέχεια κυκλοφόρησε το τρίτο του άλμπουμ «ΜΕΤΡΟ». Ο ίδιος στον πρόλογο του βιβλίου «ΛΕΞ, Ενα αστέρι από τσιμέντο» γράφει ότι είναι απλώς ένας ράπερ και πως δεν υπήρξε ποτέ «ποιητής της νέας γενιάς», όπως πολλοί τον έχουν χαρακτηρίσει.

«Ποτέ δεν υπήρξα ποιητής και ποτέ δεν ένιωσα ότι υπήρξα. Για να είμαι ειλικρινής, δεν θεωρώ ότι έχω παιδευτεί αρκετά σε πνευματικό επίπεδο ώστε να παράγω ποίηση, τουλάχιστον όπως την έχω στο μυαλό μου. Αυτό που κάνω δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υψηλή Τέχνη και το πιο πιθανό είναι ότι δεν φιλοδοξεί κιόλας να είναι. Είμαι ένας ράπερ στην Ελλάδα. Αυτό…», αναφέρει χαρακτηριστικά. Στο ίδιο βιβλίο παρατίθενται κείμενα 23 ανθρώπων των γραμμάτων και των τεχνών (Παναγιώτης Βασιλείου, Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σπύρος Γερούσης, Σεραφείμ Γιαννακόπουλος, Δημήτρης Γλύφος, Φοίβος Δεληβοριάς, Σεμίνα Διγενή, Ακης Καπράνος, Ιωάννα Μάργαρη, Νατάσα Μποφίλιου, Κωστής Παπαϊωάννου, Δημήτρης Τζάνογλος κ.ά.), που προσπαθούν να εξηγήσουν την επίδραση που έχει ο ράπερ σε ανθρώπους από άλλες μουσικές σκηνές ή αντικείμενα, άλλης ηλικίας και με διαφορετικές καταβολές. Ο τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ο ΛΕΞ ανήκει στη γενιά που της επέβαλαν να αμφιβάλλει. Στη γενιά που όλες οι ταινίες που έβλεπε τελείωναν με τουίστ».

Από την πλευρά της, η Σεμίνα Διγενή γράφει για τον ΛΕΞ: «Τον θεωρώ ποιητή του καιρού μας, επειδή είναι αυθεντικός αντάρτης, μάγκας και ευαίσθητος. Επειδή με συγκινεί το καθαρό μυαλό του και μου αρέσει που του είναι άγνωστη λέξη το “μάρκετινγκ”, αφού όσα γνωρίζουμε γι’ αυτόν δεν τα γνωρίζουμε μέσα από δηλώσεις του παρά μόνο από όσα λένε οι στίχοι του». Η προσωπική του ζωή, επτασφράγιστο μυστικό, που μόνο οι δικοί του άνθρωποι γνωρίζουν. Δεν του αρέσει και δεν δίνει συνεντεύξεις. Υποστηρίζει πως ό,τι έχει να πει θα το πει μέσω των στίχων και της μουσικής του. Τα τραγούδια του, βιωματικά, προερχόμενα από τον ίδιο ή ανθρώπους που συναναστρέφεται καθημερινά. Δεν συνεργάζεται με κάποια δισκογραφική εταιρεία, ούτε έχει χορηγούς. Εμπνέεται από το ποδόσφαιρο, τον κινηματογράφο, ανθρώπους που συναντά στο πεζοδρόμιο, από τα video games, από συγγραφείς και ποιητές. «Ταινίες γουστάρω. Οταν δω μια ταινία που μου αρέσει, αυτόματα προσπαθώ να σκεφτώ πώς να της δώσω ήχο, δηλαδή, αν η ταινία αυτή ήταν ραπ, τι ραπ θα ήταν, όλο αυτό που βγαίνει, η αισθητική, η ένταση, τα πάντα. Και βιβλία γουστάρω. Φαντασίας γουστάρω, μου αρέσει γενικά αυτό το φουτουριστικό στοιχείο και στις ταινίες και στα βιβλία και στη μουσική», έχει πει σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις του. Και φυσικά μεγάλη έμπνευση παίρνει από την πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, εκεί όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε. «Δεν μπορώ να ξέρω γιατί αυτό που κάνω είναι θεσσαλονικιώτικο. Αμα ζούσα αλλού, μπορεί να μην το έκανα καν. Είμαι Θεσσαλονικιός, γράφω αυτά που ζω στη Θεσσαλονίκη και έχει κάποια απήχηση. Ο άξονας είναι η ζωή στη Θεσσαλονίκη, δεν είναι η ζωή στην Αθήνα, για παράδειγμα».

ΛΕΞ: Γράφει ιστορία με κάθε του εμφάνιση

Ο ΛΕΞ συνεχίζει να γράφει ιστορία με κάθε του εμφάνιση. Η αφοσίωση του κοινού και η αυθεντικότητά του τον καθιστούν μοναδικό φαινόμενο στην ελληνική μουσική σκηνή. Με μια πορεία που ξεκινά από τις γειτονιές της Θεσσαλονίκης και φτάνει σε γεμάτα στάδια, ο ΛΕΞ παραμένει πιστός στον εαυτό του, γράφοντας στίχους που εκφράζουν τις ανησυχίες και τα όνειρα της εποχής. Μιλά για τη γενιά που μεγάλωσε ανάμεσα σε κρίσεις, με ελάχιστες ευκαιρίες, αλλά εξακολουθεί να ζει και να στηρίζει τη συλλογικότητα και τις αληθινές σχέσεις, και ας μην τις βιώνει. Το πού θα πάει από εδώ και πέρα βεβαίως θα το κρίνουν ο κόσμος και τα τραγούδια, που σχεδόν πάντα γράφουν τη σελίδα του εκάστοτε καλλιτέχνη στο μεγάλο βιβλίο της ιστορίας της μουσικής. Μέχρι στιγμής, πάντως, ο Σαλονικιός ράπερ φαίνεται ξεκάθαρα πως έχει βρει έναν αυθεντικό και ειλικρινή κώδικα επικοινωνίας με τη νέα γενιά και όχι μόνο. Τα λέει ωμά και ντόμπρα, όπως ελάχιστοι τα λένε στη μουσική, στα social και στην τηλεόραση, και αυτό ίσως είναι και το στοιχείο που μαγνητίζει τον κόσμο που τον ακολουθεί. Επίσης, τα λέει και ζει χωρίς έπαρση, αλαζονεία και χαϊλίκια, κόντρα στους καιρούς, και ίσως αυτό είναι ακόμα ένα στοιχείο που ζητάει μεγάλο μέρος της κοινωνίας. Απλά και αληθινά πράγματα.

Ο ράπερ που συγκεντρώνει χιλιάδες θεατές

Πέραν των αποθεωτικών σχολίων, πάντως, υπάρχει και μια μερίδα που θεωρεί πως ο ΛΕΞ είναι ένας ακόμα καλλιτέχνης της εποχής, χωρίς πνευματικότητα στα τραγούδια του, για να γράψει ιστορία σε βάθος. Πέραν της συνεργασίας με τον τράπερ Light, για την οποία απολογήθηκε, του καταλογίζουν πως είναι μονότονα καταγγελτικός, καθώς οι στίχοι του αφορούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό κοινωνικά θέματα, όπως η ανεργία, η φτώχεια, το σαθρό πολιτικό σύστημα, οι διαβρωμένες ανθρώπινες σχέσεις κ.τ.λ. Ομως ακόμα και σε αυτούς που στέκονται απέναντί του, σε επίπεδο κριτικής, απαντά κάθε φορά ο κόσμος και όταν σε λίγες ώρες συγκεντρώνεις 100.000 κόσμο για να σε ακούσει ζωντανά, αυτό σημαίνει ότι αυτό που κάνεις το κάνεις καλά και αυτά που λες αφορούν πολλούς. Ή μάλλον κάθε φορά περισσότερους, γιατί αξίζει να αναφέρουμε πως λίγες μέρες νωρίτερα, και πάλι στο ΟΑΚΑ, ένας άλλος καλλιτέχνης της ραπ, ο Bloody Hawk, συγκέντρωσε 42.000 θεατές στην πιο μαζική hip-hop συναυλία που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, μέχρι την τελευταία εμφάνιση του ΛΕΞ. Στη σκηνή μαζί με τον Ξανθιώτη ράπερ ανέβηκαν σημαντικά ονόματα της ελληνικής rap και urban σκηνής ως special guests: Toquel, Wang και Νέγρος του Μοριά, ενώ ιδιαίτερη στιγμή ήταν το ντουέτο του με τη Μαρίνα Σάττι στο τραγούδι «Δεν φοβάμαι», που μιλάει για τον πόλεμο και αποθεώθηκε από το κοινό, το οποίο επίσης βρέθηκε συντονισμένο με λόγια καταγγελτικά μεν, αλλά αληθινά, που ο κόσμος και ιδιαίτερα οι νέοι θέλουν επιτέλους να ακούσουν.

*Δημοσιεύτηκε στο Secret των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ (5/7)

Google News icon
Ακολουθήστε την ontime24 στο Google News!