Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada!
Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada! Η Άννα Γουίντουρ, η θρυλική «εκδότρια με τα γυαλιά» της «Vogue», που αποτέλεσε την έμπνευση για τη διάσημη ταινία, αποχωρεί έπειτα από 37 χρόνια
Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada! Απομεσήμερο στη Νέα Υόρκη και στον 26ο όροφο του One World Trade Center της Νέας Υόρκης, με θέα στο Άγαλμα της Ελευθερίας, μια λεπτεπίλεπτη φιγούρα με τα πόδια πάνω στο γραφείο διακρίνεται σε όσους ρίχνουν κλεφτές ματιές μέσα στο άβατο της Άννα Γουίντουρ. Δεν είναι μια συνηθισμένη μέρα και η «σιδηρά κυρία» της μόδας χαλαρώνει έχοντας βγάλει τα Prada της, αφότου έχει ανακοινώσει ότι αποχωρεί από τη θέση της αρχισυντάκτριας της αμερικανικής «Vogue» έπειτα από 37 χρόνια.
Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada!
Η ταινία «Ο διάβολος φοράει Prada» (2006), βασισμένη στο μπεστ-σέλερ βιβλίο της πρώην βοηθού της Λόρεν Βάιζμπεργκερ, είχε σαφείς αναφορές στην Άννα Γουίντουρ, τη θρυλική αρχισυντάκτρια της «Vogue», κάτι που προκάλεσε πολλές συζητήσεις. Ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει το γεγονός πως η είδηση ότι αποχωρεί συμπίπτει με την κινηματογραφική επιστροφή της φανταστικής εκδοχής της…
«Έκπληξη! Έπειτα από 37 χρόνια, η Άννα Γουίντορ παραιτείται από τη θέση της αρχισυντάκτριας της “Vogue USA”. Ανακοίνωσε την είδηση το πρωί της Τετάρτης στους εργαζομένους», ανέφερε το «Daily Front Row», περιοδικό που ειδικεύεται στον τομέα της μόδας. Ωστόσο, παραμένει παγκόσμια επικεφαλής περιεχομένου της Condé Nast και global editorial director της «Vogue». Με το νέο της ρόλο, θα συνεχίσει να εποπτεύει παγκόσμιες εκδόσεις όπως «Vogue UK», «GQ», «Vanity Fair» κ.ά. – παραχωρώντας τη θέση της στις ΗΠΑ σε ένα νέο επικεφαλής εκδοτικού περιεχομένου (Head of Editorial Content).
Πέρα όμως από τη δουλειά της στη «Βίβλο της μόδας», είναι επίσης υπεύθυνη για τη διοργάνωση του Met Gala, της γνωστής φιλανθρωπικής εκδήλωσης στη Νέα Υόρκη, που προσελκύει κάθε χρόνο διάσημους από όλο τον κόσμο. Ο ρόλος της στη διοργάνωση χρονολογείται από το 1995 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα, που πλέον αποτελεί το πιο πολυσυζητημένο γεγονός της χρονιάς. Μάλιστα, επιμελείται η ίδια προσωπικά τη λίστα των καλεσμένων, μέχρι και τις λεπτομέρειες του μενού, από το οποίο έχουν αποκλειστεί συστατικά όπως τα κρεμμύδια, το σκόρδο και το σχοινόπρασο!
Είναι γνωστή για το χαρακτηριστικό καρέ κούρεμά της και τα μαύρα γυαλιά ηλίου. Όπως έχει πει και η ίδια, τα γυαλιά είναι ένα «στήριγμα», «με βοηθούν να βλέπω, αλλά και να μη βλέπω, να με βλέπουν, αλλά και να μη με βλέπουν».




Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada! Η «σιδηρά κυρία» της μόδας
Η Άννα Γουίντουρ γεννήθηκε στις 3 Νοεμβρίου 1949. Γονείς της ήταν ο Βρετανός δημοσιογράφος Τσαρλς Γουίντουρ και η Αμερικανίδα Ελεανόρ Τρέγκορ Μπέικερ, της οποίας ο πατέρας ήταν καθηγητής της Νομικής Σχολής του Χάρβαρντ. Ο πατέρας της Τσαρλς εργαζόταν ως αρχισυντάκτης της «London Evening Standard», ενώ ένα από τα τέσσερα αδέλφια της, ο Πάτρικ, είναι επίσης δημοσιογράφος και διπλωματικός συντάκτης της εφημερίδας «The Guardian».
Σπούδασε στο North London Collegiate School, όπου επαναστάτησε κατά του ενδυματολογικού κώδικα του σχολείου σηκώνοντας το στρίφωμα της φούστας της. Στο ντοκιμαντέρ «The September Issue» του 2009, η Άννα Γουίντουρ είχε δηλώσει πως το γεγονός ότι μεγάλωσε στο Λονδίνο τη δεκαετία του 1960 ήταν αυτό που διαμόρφωσε την άποψή της για τη μόδα και την έκανε να την ερωτευτεί σε νεαρή ηλικία.
Όταν ήταν δεκαπέντε ετών, ο πατέρας της τη βοήθησε να βρει την πρώτη της δουλειά στο χώρο της μόδας στην μπουτίκ «Biba» στο Λονδίνο – την ίδια χρονιά που άρχισε να κάνει την εμφάνισή της με το εμβληματικό πλέον χτένισμα με τις αφέλειες.
Εγκατέλειψε το σχολείο για να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης εφήβων στο «Harrods», προτού γίνει βοηθός σύνταξης στο «Harper’s Bazaar UK» και στο «Harper’s & Queen», το 1975.
Η μεγάλη ευκαιρία της Γουίντουρ στη «Vogue» ήρθε το 1983, όταν πήρε το ρόλο της δημιουργικής διευθύντριας του αμερικανικού περιοδικού. Το 1985, η Γουίντουρ αντικατέστησε την Μπεατρίξ Μίλερ ως αρχισυντάκτρια της βρετανικής «Vogue», αλλά μετακόμισε ξανά στη Νέα Υόρκη το 1988, για να αναλάβει επικεφαλής της αμερικανικής έκδοσης. Της πιστώνεται η αναγέννηση της αμερικανικής «Vogue», την οποία μετέτρεψε σε ένα από τα κορυφαία περιοδικά μόδας στον κόσμο. Αναδιαμόρφωσε το περιεχόμενό της, δίνοντας χώρο σε λιγότερο γνωστά μοντέλα και συνδυάζοντας οικονομικά ρούχα με haute couture.
Από το πρώτο της κιόλας εξώφυλλο, για το τεύχος Νοεμβρίου 1988, έδειξε ότι σκόπευε να φέρει ένα ανατρεπτικό ύφος στο περιοδικό, με το μοντέλο Μικαέλα Μπερκού να φορά ένα τζιν των 50 δολαρίων. Ήταν η πρώτη φορά που εμφανίστηκε αυτό το ρούχο σε εξώφυλλο της «Vogue», συνδυασμένο με ένα πολυτελές πουλόβερ Christian Lacroix των 10.000 δολαρίων.
Ήταν η απαρχή μιας νέας εποχής. Η Γουίντουρ καθιέρωσε μια σειρά από αλλαγές που επανακαθόρισαν το fashion publishing: έφερε τα τζιν και τα καθημερινά ρούχα στα εξώφυλλα του περιοδικού, συνέδεσε τη μόδα με τη λαϊκή κουλτούρα και καθιέρωσε τη στροφή προς τα εξώφυλλα διασημοτήτων, βάζοντας προσωπικότητες όπως η Μπιγιονσέ, η Μαντόνα, η Νικόλ Κίντμαν και η Μισέλ Ομπάμα στο επίκεντρο, επηρεάζοντας ολόκληρη τη βιομηχανία της μόδας.
Κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης καριέρας της, εξελίχθηκε σε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες και επιδραστικές φιγούρες της παγκόσμιας βιομηχανίας μόδας.
Ο διάβολος «πέταξε» τα Prada! Προσωπική ζωή
Το 1984 παντρεύτηκε τον ψυχίατρο Ντέιβιντ Σάφερ, με τον οποίο απέκτησαν δύο παιδιά: τον Τσαρλς, που ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του και είναι ψυχίατρος, και την Μπι, η οποία εργάζεται ως τηλεοπτική και θεατρική παραγωγός. Το ζευγάρι χώρισε το 1999. Το 2004, η Άννα Γουίντουρ παντρεύτηκε τον επενδυτή Σέλμπι Μπράιαν, με τον οποίο χώρισαν το 2020.
Η δημόσια εικόνα της Γουίντορ είναι στα όρια του μύθου: αυστηρό καρέ, μεγάλα γυαλιά ηλίου, παγερό βλέμμα και απρόσιτο παρουσιαστικό.
Η βιογραφία της Έιμι Οντέλ με τον τίτλο «Anna» σκιαγραφεί μια γυναίκα με σιδερένια πυγμή, πειθαρχία και επαγγελματικό ήθος. Σκέτος στρατιώτης. Ξυπνά καθημερινά στις 5.30 π.μ., διατηρεί αμετάβλητη τη σιλουέτα της από την εφηβεία και δεν λείπει ποτέ από το γραφείο της. Εργάζεται από το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα για να επιθεωρήσει τις σελίδες, να δει και την τελευταία λεπτομέρεια.
Ωστόσο, πολλοί συνεργάτες της μαρτυρούν ότι πίσω από το επιβλητικό της προσωπείο κρύβεται ένας άνθρωπος που μπορεί να γελάσει, να συγκινηθεί, ακόμη και να δείξει αφοπλιστική τρυφερότητα. Η ίδια παρέμεινε αινιγματική μέχρι τέλους. Δεν έδωσε ποτέ συνέντευξη για την ανεπίσημη βιογραφία της, όμως επέτρεψε σε φίλους και στενούς συνεργάτες να μιλήσουν για εκείνη.
Ένα όνομα-θεσμός
Το είδωλο της μόδας φημολογείται ότι λαμβάνει ένα επίδομα ρούχων ύψους 200.000 δολαρίων από τον εκδότη της «Vogue», Condé Nast. Το υπέρογκο αυτό ποσό αποκαλύφθηκε στο περιοδικό «T» των «New York Times». Εκτός από το ετήσιο αυτό επίδομα, η Γουίντουρ φέρεται να λαμβάνει ως δώρο πολλά ρούχα και κομμάτια υψηλής μόδας από σχεδιαστές.
Πάντως, πέρα από αυτόν το φημολογούμενο προϋπολογισμό για τα ρούχα, η καθαρή αξία της εκδότριας της «Vogue» εκτιμάται στα 50 εκατ. δολάρια, ενώ ο ετήσιος μισθός της κυμαίνεται μεταξύ 2 και 4 εκατ. δολαρίων.
Και μπορεί να αποχωρεί από την ενεργό δράση, όμως η Άννα Γουίντουρ παραμένει ένα όνομα-θεσμός στη μόδα. Ακόμα κι αν δίνει τη σκυτάλη στη νέα γενιά, η επιρροή της θα συνεχίσει να διαμορφώνει την παγκόσμια εικόνα του στιλ.