Ο “μικρός μπάσταρδος” που σκότωσε τον Τζέιμς Ντιν
Ο “μικρός μπάσταρδος” που σκότωσε τον Τζέιμς Ντιν. To «καταραμένο» αυτοκίνητο του θρυλικού σταρ και η ανατριχιαστική ιστορία του.
Ο “μικρός μπάσταρδος” που σκότωσε τον Τζέιμς Ντιν. Ο Τζέιμς Ντιν, ένας από τους πιο αναγνωρίσιμους ηθοποιούς παγκοσμίως, υποδυόμενος συχνά το ρόλο του «κακού παιδιού», έζησε μια γρήγορη ζωή τόσο εκτός οθόνης όσο και στον κινηματογράφο. Μετά τα γυρίσματα της τελευταίας του ταινίας «Giant», αγόρασε την περιβόητη ασημί Porsche 550 Spyder, ένα από τα ταχύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο εκείνη την εποχή. Είχε ανοιχτή οροφή, μικροσκοπικό παρμπρίζ και ήταν εξαιρετικά χαμηλή, ενώ ανέπτυσσε μέγιστη ταχύτητα 230 χλμ./ώρα.
Ο “μικρός μπάσταρδος” που σκότωσε τον Τζέιμς Ντιν
Ένας πειρασμός σε τροχούς. Ο Ντιν αγόρασε το αυτοκίνητο καινούριο και το έδωσε στον Τζορτζ Μπάρις για να το εξατομικεύσει. Επέλεξε καρό καθίσματα, τον αριθμό 130 στο καπό και το όνομα «Little Bastard» (μικρός μπάσταρδος) ζωγραφισμένο ακριβώς κάτω από το έμβλημα της Porsche στο κάλυμμα του κινητήρα. Θα είχε στην κατοχή του το αυτοκίνητο για μόλις εννέα ημέρες.
Η Porsche κατασκεύασε μόλις 90 μονάδες της 550 Spyder και λίγες από αυτές έχουν επιβιώσει σήμερα. Ήταν κατασκευασμένες από αλουμίνιο και δεν είχαν σχεδιαστεί για να προστατεύουν τους επιβάτες τους. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το στούντιο δεν άφηνε τον Ντιν να συμμετέχει σε αγώνες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Αυτό συνέβαινε πριν ακόμα το «Little Bastard» αποκτήσει τη φήμη ότι ήταν καταραμένο.
Το απόγευμα της Παρασκευής 30 Σεπτεμβρίου του 1950, ο Ντιν «έστρωνε» το καινούριο του αυτοκίνητο στη Route 466. Βρισκόταν καθ’ οδόν προς το Σαλίνας στην Καλιφόρνια, για να συμμετάσχει σε έναν αγώνα του Sports Car Club of America (SCCA), με συνοδηγό το μηχανικό του Ρολφ Γούδεριχ, όταν συγκρούστηκε με ένα Ford Tudor με εκτιμώμενη ταχύτητα 135 χλμ./ώρα. Δεν είναι ακόμη σαφές πώς προκλήθηκε το ατύχημα, αλλά ο Ντιν θα έχανε τη ζωή του επιτόπου. Ο οδηγός του άλλου οχήματος, ένας φοιτητής με το όνομα Ντόναλντ Τέρναπσπιντ (που σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «αύξησε ταχύτητα»), και ο Γούδεριχ επιβίωσαν. Ο τελευταίος θα έχανε κι αυτός τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα δεκαετίες αργότερα στη Γερμανία, όπου είχε πάει για να εργαστεί στο τμήμα δοκιμών της Porsche.
H Porsche του Ντιν κατέληξε σε μάντρα. Ο δρ. Γουίλιαμ Έσριχ, ο οποίος γνώριζε τον Ντιν από τους αγώνες, έψαχνε το «Little Bastard» και το βρήκε στο Μπέρμπανκ. Κράτησε τον κινητήρα και τον τοποθέτησε στο δικό του αγωνιστικό αυτοκίνητο, μία Lotus Mark IX, ενώ στη συνέχεια έδωσε το κιβώτιο ταχυτήτων και εξαρτήματα της ανάρτησης στο φίλο του χειρουργό και συναθλητή Τόνι Λι ΜακΧένρι.
Σε μια σειρά από ανατριχιαστικές συμπτώσεις που συνέβησαν μόλις 11 μήνες μετά το θάνατο του Ντιν, τόσο ο Έσριχ όσο και ο ΜακΧένρι είχαν ατυχήματα στον ίδιο αγώνα στην Πομόνα το 1956, με αυτοκίνητα που διέθεταν τα εξαρτήματα του «Little Bastard». Ο Έσριχ επέζησε, αλλά το ατύχημα του ΜακΧένρι, από πρόσκρουση στο μοναδικό δέντρο στην πίστα, ήταν μοιραίο.
Στη συνέχεια, ο διαφημιστής και αυτοαποκαλούμενος «βασιλιάς των εξατομικευμένων οχημάτων» Τζορτζ Μπάρις ισχυρίστηκε ότι αγόρασε το πλαίσιο της Spyder από την οικογένεια του Ντιν, υποσχόμενος να την ανακατασκευάσει. Όταν διαπιστώθηκε ότι το κατεστραμμένο πλαίσιο δεν μπορούσε να «αναβιώσει», ο Μπάρις αποφάσισε να εκμεταλλευτεί τη φήμη του αυτοκινήτου. Δάνεισε ό,τι είχε απομείνει από το πλαίσιο στο Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας του Λος Άντζελες ως έκθεμα, που περιόδευε από το 1957 έως το 1959, με σκοπό να τρομάξει τους οδηγούς ώστε να συμπεριφέρονται σωστά στο δρόμο.
Σε ένα λύκειο, όπου είχε βρεθεί ως έκθεμα, το αυτοκίνητο έπεσε από τη βάση του και προκάλεσε κάταγμα στο γοφό σε ένα μαθητή. Έπεσε επίσης επάνω στον Τζορτζ Μπάρκους, έναν οδηγό φορτηγού που είχε προσληφθεί για να το μεταφέρει, και τον σκότωσε. Τον Μάρτιο του 1959, ενώ βρισκόταν σε αποθήκη στο Φρέσνο, το αυτοκίνητο έπιασε μυστηριωδώς φωτιά. Υπέστη ζημιές, δύο λιωμένα ελαστικά και λίγο καμένο χρώμα, κι ευτυχώς η φωτιά δεν εξαπλώθηκε. Ο Μπάρις είχε πουλήσει ένα ζευγάρι ελαστικά και αναφέρεται ότι κλατάρισαν και τα δύο ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα ο νέος ιδιοκτήτης τους να βγει εκτός δρόμου.
Ο Μπάρις περιόδευσε με το πλαίσιο του αυτοκινήτου και αναπαρήγαγε το μύθο της κατάρας του αυτοκινήτου. Έγραψε μάλιστα στα απομνημονεύματά του ότι το αυτοκίνητο παρουσίαζε «άσχημες δονήσεις» και ισχυρίστηκε ότι ένας κλέφτης που προσπάθησε να κλέψει το τιμόνι έσπασε το χέρι του κατά την προσπάθειά του. Ωστόσο, κάποιοι σημείωσαν ότι η Spyder που ο Μπάρις ισχυρίστηκε ότι ήταν του Ντιν φαινόταν σε ύποπτα «καλή» κατάσταση σε σύγκριση με το αυτοκίνητο στις φωτογραφίες από τον τόπο του δυστυχήματος. Προφανώς, δεν πίστεψαν όλοι τις ιστορίες του Μπάρις.
Η δημοπρασία
Υπάρχει ένα γνωστό τμήμα του «Little Bastard» που έχει επιβιώσει, ένας άξονας που ανακαλύφθηκε στη Μασαχουσέτη τον Μάρτιο του 2020. Μετά το θάνατο του ΜακΧένρι, η χήρα του είχε πουλήσει τη συλλογή εξαρτημάτων του σε άλλους αγωνιζόμενους και συλλέκτες αυτοκινήτων, κι έτσι κατέληξαν σε τυχαία μέρη των ΗΠΑ. Αυτός ο άξονας αποθηκεύτηκε κάτω από μια βεράντα για μία δεκαετία, στη συνέχεια σε ένα κιβώτιο για άλλες τρεις δεκαετίες, προτού πωληθεί σε δημοπρασία στις 21 Μαΐου 2021, έναντι 387.000 δολαρίων. Ανήκει πλέον στον Ζακ Μπέιγκανς, παρουσιαστή της τηλεοπτικής σειράς «Ghost Adventures» στο κανάλι Discovery Plus και στο «The Haunted Museum» που διατηρεί στο Λας Βέγκας.