Το deal του αιώνα από τη Honda και τη Nissan!
Συγχώνευση Honda με Nissan: «Καταδικασμένη να αποτύχει» λέει πρώην CEO
Η Honda και η Nissan, δύο από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ιαπωνίας, ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να συγχωνευθούν, δημιουργώντας έναν από τους ισχυρότερους ομίλους της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η συμφωνία, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2026, στοχεύει στην αντιμετώπιση των οικονομικών και τεχνολογικών προκλήσεων που φέρνει η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και τις προηγμένες τεχνολογίες οχημάτων. Η συγχώνευση Honda-Nissan είναι μια στρατηγική κίνηση για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας και την αντιμετώπιση του υψηλού κόστους ανάπτυξης ηλεκτρικών οχημάτων.
Και οι δύο εταιρείες αντιμετωπίζουν πιέσεις από την παγκόσμια αγορά: Η Honda καταγράφει πτώση κερδών λόγω αυξημένων δαπανών για έρευνα, ενώ η Nissan αντιμετωπίζει σοβαρές οικονομικές δυσκολίες, με λειτουργικά κέρδη που μειώθηκαν κατά 90% στο πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους.
Με την ένωση των δυνάμεών τους, οι δύο εταιρείες ελπίζουν να δημιουργήσουν έναν όμιλο με πωλήσεις που θα φτάνουν τα 7 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, τοποθετώντας τους στην τρίτη θέση παγκοσμίως πίσω από την Toyota και τη Volkswagen.
Η αξία της Honda ανέρχεται σε 6,74 δισ. γεν (34 δισ. λίρες), έναντι 1,67 δισ. γεν για τη Nissan και 717 δισ. γεν για τη Mitsubishi. Η Honda πούλησε 3,8 εκατ. αυτοκίνητα το 2023, αν και ήταν πολύ πιο αποδοτική από τη Nissan, η οποία αξίζει το ένα τέταρτο της αξίας του αντιπάλου της παρά το γεγονός ότι πούλησε 3 εκατ. αυτοκίνητα πέρυσι. Η Mitsubishi πούλησε 700.000 αυτοκίνητα το 2023.
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η επιτυχία της συγχώνευσης θα εξαρτηθεί από την ικανότητα του νέου ομίλου να επιταχύνει την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων και να ανταγωνιστεί πρωτοπόρους όπως η Tesla και η BYD.
Προειδοποιεί για αποτυχία ο πρώην CEO της Nissan
Η Nissan βρίσκεται σε κατάσταση κρίσης εδώ και αρκετά χρόνια εν μέσω της πτώσης των κερδών και της αναταραχής μετά τη σύλληψη του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της, Carlos Ghosn το 2018. Ο Ghosn διέφυγε από τον ιαπωνικό κατ’ οίκον περιορισμό ένα χρόνο αργότερα, βγαίνοντας λαθραία από τη χώρα μέσα σε ένα κουτί με μουσικά όργανα με τη βοήθεια πρώην πρακτόρων των ειδικών δυνάμεων.
Μιλώντας από τον Λίβανο, όπου ζει έκτοτε, ο Ghosn δήλωσε τη Δευτέρα ότι τα σχέδια συγχώνευσης «δεν έχουν νόημα» και είναι απίθανο να πετύχουν, σύμφωνα με το Reuters. Είχε ηγηθεί μιας ημι-τυπικής συμμαχίας μεταξύ της Nissan, της Renault και της Mitsubishi για να προσπαθήσει να επιτύχει παγκόσμια κλίμακα, αλλά υποστήριξε ότι η Honda και η Nissan ήταν πολύ παρόμοιες για να επιτύχουν μεγάλο όφελος. «Από βιομηχανική άποψη, υπάρχει παντού επανάληψη», δήλωσε ο Ghosn.
Ωστόσο, οι τρεις εταιρείες δήλωσαν ότι οι συνομιλίες θα ανταποκριθούν «στις δραματικές αλλαγές στο περιβάλλον που περιβάλλει τις δύο εταιρείες και την αυτοκινητοβιομηχανία».
Ο Toshihiro Mibe, ο διευθύνων σύμβουλος της Honda, δήλωσε ότι μια τέτοια αλλαγή στη βιομηχανία συμβαίνει μόνο κάθε 100 χρόνια – υποδηλώνοντας ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο θεμελιώδης όσο και οι απαρχές της μαζικής πώλησης αυτοκινήτων.
Ο ίδιος δήλωσε ότι η Nissan και η Honda θα «διευκρινίσουν τη δυνατότητα επιχειρηματικής ενοποίησης περίπου μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, σύμφωνα με την εξέταση της Mitsubishi Motors».
Ο Makoto Uchida, ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, δήλωσε: «Η Honda είναι μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχει δημιουργήσει: «Η Honda και η Nissan έχουν αρχίσει να εξετάζουν την επιχειρηματική ενοποίηση και θα μελετήσουν τη δημιουργία σημαντικών συνεργειών μεταξύ των δύο εταιρειών σε ένα ευρύ φάσμα τομέων».
Επένδυση στο μέλλον της ηλεκτροκίνησης
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, καθώς οι κατασκευαστές επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και νέων τεχνολογιών. Παρά τις μεγάλες επενδύσεις, τα κέρδη από τα EVs παραμένουν περιορισμένα, ενώ η επιβράδυνση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και η πιθανή κατάργηση των φορολογικών κινήτρων στις ΗΠΑ από τη νέα διοίκηση Τραμπ προσθέτουν επιπλέον προκλήσεις.
Για να παραμείνουν βιώσιμες, οι Honda και Nissan θα πρέπει να συνεχίσουν να επενδύουν τόσο σε ηλεκτρικά όσο και σε παραδοσιακά οχήματα, κάτι που απαιτεί σταθερές πηγές εσόδων και μεγάλη κλίμακα παραγωγής. «Χωρίς την επίτευξη αυτής της κλίμακας, δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν», σημειώνει ο Τάκακι Νακανίσι, σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Η πρόκληση της Κίνας
Η κινεζική αγορά, η μεγαλύτερη στον κόσμο, αποτελεί κρίσιμο μέτωπο για τις δύο εταιρείες. Ωστόσο, τόσο η Honda όσο και η Nissan έχουν χάσει έδαφος έναντι των τοπικών εταιρειών που προσφέρουν πιο ανταγωνιστικά και τεχνολογικά προηγμένα μοντέλα. Η Nissan αναμένει πτώση 13% στις πωλήσεις της στην Κίνα φέτος, ενώ η Honda προβλέπει ακόμη μεγαλύτερη πτώση.
Αυτό έχει οδηγήσει τη Nissan σε ριζικές περικοπές, ενώ η Honda, παρά τα σχετικά καλύτερα οικονομικά της, αναγνωρίζει ότι μια συγχώνευση μπορεί να είναι ο μόνος δρόμος για τη μακροπρόθεσμη επιβίωσή της. «Η σημερινή παρακμή της Nissan μπορεί να είναι η αυριανή πραγματικότητα της Honda», προειδοποιεί ο Νακανίσι.
Όλα τα viral video εδώ.